Dvylikos aukštų daugiabutis Žirmūnų g. 86 jau po mėnesio turėtų būti visiškai renovuotas. Preliminariai buvo suskaičiuota, kad visų darbų sąmata sieks beveik 3 mln. Lt (per 868 tūkst. eurų), o trijų kambarių buto šeimininkai vidutiniškai kas mėnesį privalės mokėti apie 130 Lt (37,6 euro). Ir taip 20 metų. Suma nėra itin didelė tik todėl, kad namas gavo 40 proc. kompensaciją renovacijai.
Ne tas tinkas
Tačiau bent jau kai kurie namo gyventojai nepatenkinti darbų kokybe. Kaip 15min.lt pasakojo čia gyvenantis Vladimiras, viskas vyksta ne visai taip, kaip buvo numatyta investiciniame projekte ir už ką gyventojai įsipareigojo susimokėti.
„Pirma problema, kuri daugiausia kainuos, yra fasado šiltinimas ir atnaujinimas. Renovuojant fasadą naudojamas visai kitas tinkas, investiciniame projekte buvo numatytas savaime nusiplaunantis tinkas, o jie naudoja paprastą, vos ne pigiausią silikoninį tinką. Kainų skirtumas – beveik keturi kartai“, – vieną iš nepasitenkinimo priežasčių įvardijo Vladimiras.
Gyventojo teigimu, statybininkai savo pasirinkimą irgi aiškina kainų skirtumu, esą tai ir yra priežastis, kodėl naudotas kitoks tinkas.
„Dar yra problemų su elektros instaliacijos darbais. Buvo numatyta investiciniame projekte, pagal kurį mes mokėsime, kad tokių darbų bus padaryta už 60 tūkst. Lt (17,37 tūkst. eurų), bet skelbiant konkursą jau buvo nurodoma vos 14 tūkst. Lt (4 tūkst. eurų) suma. Todėl rangovas atsisako daryti tuos darbus, siūlo vos ne vien lemputes pakeisti visame name“, – dėl nekeičiamos elektros instaliacijos piktinosi Vladimiras.
Atpigimo nesitiki
Pirma problema, kuri daugiausia kainuos, yra fasado šiltinimas ir atnaujinimas. Renovuojant fasadą naudojamas visai kitas tinkas, investiciniame projekte buvo numatytas savaime nusiplaunantis tinkas, o jie naudoja paprastą, vos ne pigiausią silikoninį tinką. Kainų skirtumas – beveik keturi kartai, – vieną iš nepasitenkinimo priežasčių įvardijo Vladimiras.
Gyventojai liko nusivylę ir sprendimu keisti ne visų balkonų rėmus, esą statybininkai patikrino ir nusprendė, kad dalis jų dar yra geros būklės, tad keisti jų nebūtina. Žadėta statyti ir naujas duris į bendro naudojimo balkonus bei koridoriuose, tačiau galų gale apsispręsta keisti tik dalį durų prie liftų.
Visi šie darbai turėtų projektą bent šiek tiek atpiginti, tačiau gyventojai tuo netiki.
Dalis gyventojų pretenzijų, išsakytų renovacijos techninę priežiūrą vykdančiai bendrovei, buvo išgirsta. Kaip pasakoja Vladimiras, statybininkams teko nulupti putplastį, kuris buvo priklijuotas tiesiai ant plytų, nors pirmiausia reikėjo pašalinti ištrupėjusias plytas, užtinkuoti, tik tada šiltinti putplasčiu.
Gyventojai nepatenkinti ir montuojamais radiatorių ventiliais, esą jie pigūs ir nepatvarūs, stipriau pasukus galima ir nulaužti, o tuomet butas bus šildomas maksimaliai – iki 28 laipsnių, nors pagal reikalavimus maksimali temperatūra turėtų būti žemesnė. Todėl, Vladimiro teigimu, dalis gyventojų net neįsileidžia statybininkų tuos įrengimus sumontuoti.
Statybininkai jaučiasi teisūs
Pagal techninį projektą buvo numatyta šiltinti ir nutinkuoti namo fasadą, sutvarkyti stogą, įrengti butuose automatinius radiatorių ventilius ir automatinius balansinius ventilius rūsyje. Be to, planuoti ir elektros instaliacijos darbai, bet neaišku, ar jie bus vykdomi. Taip pat turi būti sutvarkyta ventiliacijos sistema, rūsiuose izoliuoti šildymo sistemos vamzdžiai, pakeistos durys bendro naudojimo patalpose.
UAB „Magirnis“ vadovas Mindaugas Beišys išsamiai paaiškino situaciją, kaip ją mato darbus atliekanti įmonė. Pateikiame direktoriaus komentarą.
„Visų pirma reikėtų aiškiau suvokti, kaip vyksta renovacijos projekto eiga ir kokį vaidmenį renovacijoje atlieka rangovas. Projektą administruojanti įstaiga (Užsakovas), atsižvelgdama į daugiabučio gyventojų patvirtintą investicinį planą, parengia konkurso dokumentaciją ir projektavimo užduotį. Būtent ši projektavimo užduotis nurodo Rangovui, t.y. bendrovei „Magirnis“, kokius darbus ir kaip reikia atlikti.
Projektą administruojanti įstaiga (Užsakovas), atsižvelgdama į daugiabučio gyventojų patvirtintą investicinį planą, parengia konkurso dokumentaciją ir projektavimo užduotį. Būtent ši projektavimo užduotis nurodo Rangovui, t.y. bendrovei „Magirnis“, kokius darbus ir kaip reikia atlikti.
Rangovas nederina su gyventojais projekto, jis yra tik vykdytojas.
Taipogi dažnai susiduriame su situacija, kad įvykus konkursui, gyventojai įsivaizduoja, kad jie pirštu parodys, kokius produktus ir iš ko Rangovas turėtų nupirkti. Svarstymuose su gyventojais dėl sprendimo priėmimo renovuoti daugiabutį dalyvauja ir medžiagų tiekėjai. Vėliau parinkus rangovą, gyventojai būna nustebę, kodėl neperkamos konkrečios medžiagos. Norime pabrėžti, kad tokia praktika yra negalima ir mūsų bendrovė apie tokius įvykius informuoja kompetentingas institucijas. Bendrovė dirba skaidriai, laikydamasi norminių dokumentų ir LR teisės aktų reikalavimų ir negali tenkinti kažkieno asmeninių interesų pirkti konkrečių gamintojų medžiagas.
Kuo didesnis daugiabutis, tuo daugiau nuomonių, o gyventojų nuomonės ir norai dažnai nesutampa, domėtis pradedama ne iki projekto vykdymo pradžios, o jau įsibėgėjus procesui. Tada pavieniai asmenys kelia savo reikalavimus ir taip blokuojamas bendras gyventojų interesas įvykdyti projektą.
„Magirnis“ geranoriškai bendradarbiauja su gyventojais ir pagal savo kompetenciją atsakinėja į gyventojų klausimus, esant poreikiui vykdomi susitikimai.
„Magirnis“ jau yra sėkmingai atlikęs ir šiuo metu vykdo daug renovacijos projektų, su tokiais skundais susiduriame itin retai ir iš praktikos žinome, kad dažniausiai jie kyla neįsigilinus į situaciją.
Dėl balkonų atitvarų (rėmų – kaip paminėta straipsnyje) rekonstrukcijos:
Projektavimo užduotyje nurodoma, kad esant poreikiui, reikia sustiprinti balkonų atitvaras. Tai reiškia, kad Rangovas įvertindamas konstrukcijų techninę būklę įvertina pats, kuriuos rėmus galima naudoti, kuriuos reikia sustiprinti, kuriuos demontuoti ir pakeisti naujais.
Dėl teiginio, kad vykdomi ne visi elektros instaliacijos darbai:
Pagal projektavimo užduotį yra nustatoma naudoti silikoninį tinką. Visi šiuolaikiniai silikoniniai tinkai yra savaime išsivalantys.
Projektavimo užduotyje yra numatytas mažesnis kiekis elektros instaliacijos darbų, nei yra Investiciniame plane (patys gyventojai dėl neaktyvumo ir nesusikalbėjimo dažnai nežino, ką ir kiek perka), tai reiškia, kad gyventojams ir administruojančiai įstaigai sutarus, konkrečių darbų apimtis buvo susiaurinta ir nupirkta mažesnė - atitinkamai dėl to gyventojai sutaupo lėšų. Rangovas daro darbų tiek, kiek jam pavesta ir kiek už juos Užsakovas pasirengęs sumokėti.
Dėl nekokybiškų radiatorių ventilių:
Projektavimo užduotis numato, kad termoventiliai turi būti 16-22 oC reguliavimo diapazono. Kad pasiektų reguliavimo diapazoną, yra montuojamas ribotuvas ir radiatoriaus termoventilis. Bus pasiekti tokie duomenys, ko yra reikalaujama projektavimo užduotyje - gaminiai visiškai atitinka norminių dokumentų reikalavimus.
Dėl tinko naudojimo:
Pagal projektavimo užduotį yra nustatoma naudoti silikoninį tinką. Visi šiuolaikiniai silikoniniai tinkai yra savaime išsivalantys. Dar daugiau, toks terminas kaip „savaime išsivalantis“ nėra reglamentuotas norminiais dokumentais, toks teiginys yra labiau pardavimo skatinimo priemonė nei techninė norma.“
Skundų – po kelis per dieną
Būsto energijos taupymo agentūros (BETA) Projektų įgyvendinimo skyriaus specialistas Lukas Žemaitis 15min.lt pasakojo, kad agentūra nuolat sulaukia gyventojų skundų, ypač, kai renovacija vyksta gana sparčiai.
„Būna skundų dėl statybinės pusės, kad kažkas ne taip daroma. Dažnai pasiskundžia, kad administratoriai mažai bendrauja, mažai suteikia informacijos. Patariame, kaip bendrauti, kad reikėtų kreiptis raštu ir pan.“, – apie pagrindines skundų priežastis sakė L.Žemaitis.
Gyventojus neramina ir tai, ar jie nepraras valstybinės paramos, nespėję darbų pabaigti iki spalio 1 dienos. Tačiau L.Žemaitis ramina – programa pratęsta, tad niekas paramos nepraras.
Paklaustas, ar skundai paprastai būna pagrįsti, BETA specialistas teigė, kad taip. Tik pasitaiko atvejų, kad darbų metu gyventojai niekur nesikiša, o pretenzijas pradeda reikšti juos pabaigus.
Skundų netrūksta, per dieną BETA specialistai jų sulaukia mažiausiai po kelis.