Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

„Realco“: pirmieji metai naujame būste – kokie nesklandumai kyla ir kaip jų išvengti

Nekilnojamojo turto (NT) plėtros bendrovės „Realco“ atliktos naujakurių apklausos rodo, kad daugiausia nesklandumų, su kuriais susiduria naujo būsto gyventojai, kyla pirmaisiais gyvenimo jame metais. Be to, augant iš brėžinių parduodamų būstų skaičiui, dalis pirkėjų vis garsiau kalba ir apie informacijos stoką.
Butas
Butas / „Realco“ nuotr.

Inga Navickaitė, „Realco“ Turto valdymo ir kokybės departamento direktorė, sako, kad pirmieji metai nelengvi visoms pusėms: objekto vystytojui, namo administratoriui, naujakuriams bei pataria, kaip išvengti dažniausiai pasitaikančių nesusipratimų.

Svarbu pasirūpinti papildomais saugikliais

„Pirmaisiais metais naujame projekte būna labai daug veiksmo. Priežiūrą perima namo administratorius, būstai yra įrenginėjami, naujakuriai kraustosi, kuriasi gerbūvį“, – konstatuoja I. Navickaitė ir pabrėžia, kad šį etapą daugelis vystytojų stengiasi padaryti kuo komfortiškesnį, tačiau ne viskas yra vien vystytojo rankose.

Tiek „Realco“ projektuose būstus įsigijusių naujakurių apklausa, tiek ir ilgametė bendrovės specialistų patirtis rodo, kad vieni dažniausiai pasitaikančių nesklandumų – smulkūs pažeidimai ir gedimai name, kuriuos dažnai sukelia neatsakingas trečiųjų šalių elgesys.

„Būstams įrengti naujakuriai neretai samdo skirtingus rangovus: vieni montuoja gipso kartoną, kiti klijuoja plyteles, treti dažo, ketvirti prijungia santechniką, dar kiti neša baldus. Praktika rodo, kad kai objekte dirba daug skirtingų darbininkų, padaugėja smulkių gedimų ar pažeidimų. To būtų galima išvengti atsižvelgus į kelis aspektus ir pasirūpinus papildomais saugikliais.

Pirma, reikėtų stengtis pasirinkti kuo patikimesnį rangovą – prašykite rekomendacijų, atsiliepimų ieškokite internete. Antra, sumažinkite rangovų skaičių – stenkitės rinktis vieną rangovą, kuris gali pasiūlyti skirtingo profilio darbininkų ir darbų vadovą, kuris ne tik prižiūrės, kad darbai būtų atlikti kokybiškai, laiku, bet ir rūpinsis tiek jūsų būstu, tiek bendro naudojimo patalpomis. Trečia, būtinai aptarkite rangovo ne tik pareigas, darbų atlikimo terminus, bet ir atsakomybes, pasirašykite sutartį. Ketvirta, ugdykite objekte dirbančių rangovų atsakingumą: informuokite juos apie taisykles, tvarkas ir griežčiau kontroliuokite jų elgesį, ypač tuomet, jei neturite darbus prižiūrinčio darbų vadovo, nes atsakomybė prižiūrėti savo rangovus, kad šie saugotų tiek privačią nuosavybę, tiek bendro naudojimo namo aplinką, tenka naujakuriams“, – komentuoja I.Navickaitė.

Kitas, anot naujakurių apklausos, įrengiant būstą pasitaikantis dažnesnis rūpestis – vandens pratekėjimas pajungiant santechnikos įrangą ar buitinę techniką. Tokiu atveju gali būti apgadinta tiek naujai įrengto būsto apdaila, tiek aplieti žemiau gyvenantys kaimynai. „Dažniausiai to būtų galima išvengti, jei darbas taip pat būtų patikėtas patikimam specialistui. Be to, kol negyvenate naujame būste, visuomet rekomenduojame vandenį laikyti užsuktą. Išvengti panašių nelaimių metu patirtos žalos tiek pirmais metais, tiek vėliau gelbsti turto ir civilinės atsakomybės draudimas, kurį visuomet rekomenduojame savo gyventojams“, – sako bendrovės „Realco“ Turto valdymo ir kokybės departamento direktorė.

Didžiosios dalies problemų būtų galima išvengti perkant būstus su pilna apdaila, tačiau Lietuvoje vis dar populiaresni būstai su daline apdaila – jie sudaro apie 70 proc. parduodamų naujų būstų.

Bendras turtas – visų ir kiekvieno rūpestis

Pasibaigus namo statyboms ir pridavus objektą valstybinei komisijai, namo administravimo klausimus ir gyventojų rūpesčius perima namo administratorius. Taigi, iškilus problemoms naujame būste, pirmiausia reikėtų kreiptis į jį. Namo administratorius išsiaiškins, kas yra atsakingas ir padės išspręsti problemą.

„Visgi, mes, kaip NT vystytojas, nepaliekame namo administratoriaus ir gyventojų vienų – subūrėme komandą, kuri padeda spręsti dalį gyventojų užklausų“, – komentuoja I. Navickaitė ir pastebi, kad projektuose, kur iš karto susiburia aktyvi ir iniciatyvi bendruomenė, tokių užklausų yra sulaukiama daugiau.

„Dažniausiai jos susijusios su bendro naudojimo turtu ir su tomis dalimis, kuriomis naudojamasi dažiausiai – tai vartai, varteliai, durys, domofonai ir pan. Tiek liftas, tiek laiptinė, tiek automobilių stovėjimo aikštelė, kiemas ar bet kurios kitos bendro naudojimo patalpos yra visų gyventojų nuosavybė, todėl ja reikėtų rūpintis ir prižiūrėti taip pat atsakingai kaip ir savo butą. Džiugu, kai bendruomenė yra ūkiška, rūpestinga ir reikli, nes gyventojų pastabos ir grįžtamasis ryšys padeda mums ieškoti geresnių, funkcionalesnių ir tvaresnių sprendinių“, – vardina Turto valdymo ir kokybės departamento direktorė.

Būsimiems naujakuriams reikia daugiau informacijos

Šiuo metu didžioji dalis naujos statybos būstų nuperkama ankstyvoje NT projekto vystymo stadijoje – iš brėžinių. „Realco“ duomenimis, iki statybų pabaigos neparduotų butų likutis pastaruoju metu yra linkęs mažėti – priklausomai nuo projekto, dar nepradėtuose statyti projektuose gali būti parduota daugiau kaip pusė butų.

Naujakurių apklausos rodo, kad neretai tokį būstą įsigiję pirkėjai pasigenda informacijos apie statybų eigą. Pasak I. Navickaitės, paradoksalu, kad užsisakę maisto į namus galime programėlėje stebėti, kiek laiko liko iki keliasdešimties eurų vertės užsakymo pristatymo ar kurioje vietoje jis yra, bet dažnai nežinome, kas vyksta su mūsų būstu, kurį įsigijome už bent tūkstantį kartų didesnę sumą.

„Atsakomybė tenka tiek vystytojui, tiek būsto pirkėjui. Mus pačius kartais stebina menkas pirkėjų domėjimasis nekilnojamuoju turtu, kurį jie perka investuodami reikšmingas pinigų sumas, tačiau pripažįstame, kad ir vystytojai turėtų būti empatiškesni, aktyviau dalintis informacija. Šiuo metu apie statybų eigą pirkėjai dažniausiai fragmentiškai informuojami netiesiogiai, naudojantis socialiniais tinklais, projekto svetaine, tačiau matome, kad to nepakanka, o ir apklausos rodo, kad įsigydami būstą dalis pirkėjų turėjo didesnį lūkestį komunikacijai. Tad vystytojai, norėdami gerinti klientų patirtį, turėtų į tai atsižvelgti ir pasirašius sutartį nepamiršti pirkėjo“, – sako I.Navickaitė.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
„ID Vilnius“ – Vilniaus miesto technologijų kompetencijų centro link
Reklama
Šviežia ir kokybiška mėsa: kaip „Lidl“ užtikrina jos šviežumą?
Reklama
Kaip efektyviai atsikratyti drėgmės namuose ir neleisti jai sugrįžti?
Reklama
Sodyba – saugus uostas neramiais laikais