„Parengtų projektų nuostatų taikymas praktikoje galėtų prisidėti prie efektyvesnės lengvatinėmis sąlygomis nuomojamos valstybinės žemės naudojimo kontrolės. Tačiau dėl aiškumo trūkumo siūloma metodika gali būti taikoma ydingai ir galimai sudaryti sąlygas korupcijai pasireikšti“, – rašoma STT pranešime žiniasklaidai.
STT pastebi, kad, pirmiausiai, nėra aišku, ar siūlomos Metodikos nuostatos gali būti taikomos tik svarstant naujus prašymus išsinuomoti ar parduoti valstybinės žemės sklypą ne aukciono būdu, ar ir keičiant bei pratęsiant galiojančias nuomos sutartis.
„Neaišku, kokia apimtimi jos bus taikomos vykdant nuomos sutarčių sąlygų laikymosi kontrolę“, – teigia STT išvadose.
Taip pat nėra atskleidžiama žemės sklypo naudojimo ar nenaudojimo sampratos apibrėžtis ir kriterijai. STT pastebi, kad nėra įtvirtinta valstybinės žemės nuomos procedūras ir jų kontrolę vykdančių institucijų tarnautojų pareiga vietoje patikrinti, ar duomenys, esantys Nekilnojamojo turto registre, ir faktinė objektų būklė sutampa.
„Nėra aišku, kokių veiksmų privalo imtis valstybinės žemės nuomos procedūrą vykdanti institucija, kai patikrinimų metu ar asmeniui pardavus nekilnojamojo turto objektą ir perleidžiant nuomos teisę į valstybinės žemės sklypą nustatoma, kad yra išnykę žemės nuomos be aukciono pagrindai, t. y. nekilnojamojo turto objektas yra sunykęs, nugriautas, sugriuvęs, sudegęs ar dėl kitų priežasčių netinkamas eksploatuoti, arba yra smarkiai apgadintas, tačiau nėra visiškai netinkamas eksploatuoti“, – nurodoma STT antikorupcinio vertinimo išvadoje.
Be to, anot STT, visuomenei vis dar nėra sudarytos sąlygos žemės informacinėje sistemoje matyti išsamių duomenų apie išnuomotos valstybinės žemės sklypus, jų naudojimo sąlygas ir teisinį režimą, kas prisidėtų prie efektyvesnės valstybinės žemės naudojimo kontrolės.
„STT siūlo svarstyti galimybę aptarti minėtus teisinius neaiškumus parengtuose projektuose arba tikslinti dokumentų nuostatas“, – rašoma pranešime.