Vilniaus miesto savivaldybės užsakymu strateginio pasekmių aplinkai poveikio vertinimą (SPAV) atlieka įmonė „Civitta“. Bendrovės ekspertai nagrinėja Naujamiestyje esančią 33,5 ha teritoriją tarp Panerių, Geležinkelio, Stoties ir Seinų gatvių ir tris variantus.
SPAV yra dalis rengiamo teritorijos detaliojo plano. Šiuo metu pradedamas antrasis SPAV proceso etapas – galutinės SPAV ataskaitos rengimas.
Atliekant teritorijos SPAV, lyginamos 3 teritorijos modernizacijos alternatyvos ir jų įtaka aplinkai gamtosauginiais, ekonominiais, socialinės gerovės ir kultūriniais aspektais. Pastarieji buvo pristatyti 2019 metų pabaigoje.
Apie juos plačiau galite skaityti čia: Trys variantai, kaip galėtų pasikeisti Stoties teritorija: vertins jų poveikį
Vilniaus miesto vyriausiasis architektas Mindaugas Pakalnis pristatymo pradžioje sakė, kad šiuo projektu siekiama Naujininkus padaryti patrauklia ir saugia vieta.
„Teritorija aplink geležinkelius turėtų keistis ir turėtų iš miestą skiriančios, dalinančios teritorijos tapti miestą integruojančiu židiniu“, – sakė jis.
Iškelti pagrindiniai uždaviniai
Detaliojo plano projekto vadovas Nerijus Siciūnas sakė, kad per birželį specialistai turėtų pateikti savo įžvalgas ir pastabas, kurios bus teikiamos institucijų vertinimui bei visuomenei. Liepos pabaigoje tikimasi gauti išvadas iš institucijų. Gavus SPAV ataskaitą, bus rengiama detaliojo plano koncepcija.
„Tai yra bendri sprendiniai, gairės. Turbūt tai bus rengiama vienos alternatyvos pagrindu, kuri bus pripažinta geriausia visais aspektais. Bet tai nereiškia, kad į ją nebus įtrauktų tam tikrų elementų ar siūlymų fragmentų iš kitų alternatyvų, taip pat siūlymų, kurie liestų konkrečias vietas ar sprendinius. Tos gairės galutinai suguls į detaliojo plano koncepciją, kuri turėtų būti parengta rugsėjo mėnesį, patvirtinta administracijos direktoriaus ir tai būtų kaip organizatoriaus įžvalgos, kaip jis nori matyti šios teritorijos kaitą ateityje“, – trečiadienį kalbėjo jis.
Anot D.Siciūno, nors pačios alternatyvos tarpusavyje skiriasi sprendiniais, tačiau juos visus jungia keli aspektai. Pirmiausia turėtų būti atnaujintas keleivių terminalas. Kartu numatomos pėsčiųjų bei dviratininkų jungtys.
Taip pat siekiama padidinti pagrindinės Stoties aikštės minkštąsias dangas ir pagerinti viešąsias erdves bei optimizuoti viešojo transporto stoteles.
„Norima matyti tiek ir funkcionalų viešojo transporto terminalą, tiek naujos kokybės aikštę. Kad ji būtų papildomai apželdinta, atsirastų išraiškingi mažosios architektūros elementai ir kartu darniai sujungtų įvairias transporto rūšis“, – sakė D.Siciūnas.
Kitas svarbus aspektas – siekiama, jog pokyčiais būtų išsaugoti istoriniai pastatai.
„Kaip žinome, stotis buvo išplėtota XIX amžiuje–XX amžiaus pradžioje ir yra išlikę tikrai svarbių istorijos dalių, kurias turime respektuoti ir integruoti į būsimą kaitą“, – kalbėjo D.Siciūnas.
Gyventojai turėjo pastabų
Pristatymą stebėję gyventojai projekto rengėjų klausė, kaip galima būtų apsaugoti juos nuo triukšmo.
Projekto koordinatorius, Vilniaus miesto vyr. architekto skyriaus patarėjas Vytautas Lelys aiškino, jos siekiama pastatais suformuoti teritoriją, kurie galėtų būti kaip barjeras nuo triukšmo.
„Kai nėra ekrano ar pastato, ta vieta yra silpniau izoliuojama nuo garso. Manome, kad visos alternatyvos iš principo atsako į šį klausimą ir savo užstatymu formuoja garso bei triukšmo barjerus. Klausimai lieka, kokio aukščio, kas yra visiškai urbanistinė užduotis. Arba ką daryti su tomis zonomis, kurios neužstatomos? Tai galėtų atsigulti rekomendacijose, bet tikslas, kad mažėtų triukšmas ir dėl to šis projektas yra daromas“, – tikino jis.
Trečioje alternatyvoje svarstomas tunelis tarp Pylimo ir Tyzenhauzų gatvių. Pristatymą stebėjusio Ernesto manymu, šis variantas nebūtų tinkamas.
„Kiek esu keliavęs ir matęs, tunelis niekada nėra geras sprendimas, nes tai padarys tranzitinę zoną, kai toje vietoje norime daryti jungtį. Gal būtų geriau daryti šviesos skvero tęsinį, kuris eitų virš geležinkelių, o transportą paleisti per tunelį, bet ne pėsčiuosius ir dviratininkus“, – svarstė jis.
Su pastaba sutiko M.Pakalnis, anot kurio „jungtys tuneliais visada yra pavojingos“. Dėl to norima, kad abi puses jungiantis praėjimas būtų antžeminis.
„Turime turėti saulės apšviestą jungtį. Tuo labiau, kad tą labai gerai išsprendžia pats reljefas, ties Naujininkais, ties Pelesos gatve. <...> Tačiau arčiau Šviesos skvero paprasčiau lįsti pro apačią, bet tada būtų tikslas padaryti kiek įmanoma trumpą jungtį, apšviestą, gal dar pavyktų įdėti į vidų, kad vyktų kokia veikla, kioskelį ar kažką“, – sakė jis.
Žada didžiulę pertvarką
Tarp Geležinkelio ir Pelesos gatvių esančią daugiau kaip 20 hektarų teritoriją ir jos prieigas planuojama pertvarkyti į daugiafunkcinį verslo ir susisiekimo centrą. Numatoma sujungti Naujininkų rajoną su Naujamiesčiu ir Senamiesčiu.
2018 metų vasarą „Lietuvos geležinkeliai“ su sostinės savivaldybe pasirašė ketinimų protokolą, pagal kurį per 5–10 metų planuojama modernizuoti Vilniaus stoties teritoriją: sujungti geležinkelio bei autobusų stotis, perkelti „Lietuvos geležinkelių“ būstinę, taip pat plėtoti komercinius objektus.
15min primena, kad Vilniaus Geležinkelių muziejuje rugsėjo 16–18 dienomis vyko dirbtuvės, kurių metų buvo generuojamos idėjos Vilniaus geležinkelio stoties teritorijos pertvarkai. Iš viso jose dalyvavo 6 Lietuvos ir užsienio architektų urbanistų komandos.
Kūrybines dirbtuves „Lietuvos geležinkelių“ pavedimu organizavo Lietuvos architektų sąjunga.
Plačiau apie kūrybinių dirbtuvių rezultatus skaitykite: Architektai pristatė pasiūlymus sostinės Stoties rajonui: nuo naujų tiltų iki žiedo pertvarkos
Vilniaus autobusų stotį turėtų rekonstruoti
Praėjusių metų lapkritį Vilniaus miesto savivaldybė, „Lietuvos geležinkeliai“, „Vilniaus autobusų stotis“ ir „Baltisches Haus“ pasirašė ketinimų protokolą, kuriuo įmonės įsipareigojo prisidėti prie sostinės stoties atnaujinimo projekto „Vilnius Connect“. Remiantis šiuo susitarimu, turėtų būti rekonstruota ir pati autobusų stotis.
„Vilniaus autobusų stotis“ ketina inicijuoti esamo Autobusų stoties teritorijos pertvarką, skirti resursų ir finansuoti stoties rekonstrukcijos projektą.
Plačiau skaitykite: Pokyčių turėtų sulaukti ir Vilniaus autobusų stotis: savininkai įsipareigojo rekonstruoti
Estai išsirinko projektą
15min primena, kad Talinas išsirinko žymios architektės Zaha Hadid biuro „Zaha Hadid Architects“ projektą pagrindiniam „Rail Baltica“ terminalui. Prie projekto prisidėjo ir vietinė architektų studija „Esplan“.
Projekto metu bus sukurtas integruotas 10 ha centras, skirtas tarptautinėms, nacionalinėms ir vietinėms geležinkelių paslaugoms.
Į šį centrą bus integruotas tramvajų eismas kartu su autobusų stotimi.