„Šiuo metu Juridinių asmenų registre įregistruota daugiau kaip 9 tūkst. daugiabučių gyvenamųjų namų ar kitos paskirties pastatų savininkų bendrijų. Iš jų beveik pusė atitinka bent vieną iš teisės aktuose numatytų kriterijų, kai Registrų centras gali inicijuoti juridinio asmens likvidavimą. Viešame registre esančių duomenų tikslumas ir aktualumas yra esminė sąlyga, kad visuomenė ir institucijos galėtų išnaudoti šių duomenų teikiamus privalumus, todėl raginame bendrijas, gavus mūsų pranešimą, nedelsti ir atnaujinti reikalingą informaciją apie save“, – teigia Registrų centro Asmenų registravimo centro vadovė Jolanta Kazlauskienė.
Vadovaujantis Civiliniu kodeksu Registrų centras gali inicijuoti juridinio asmens likvidavimą, pavyzdžiui, kai šis ilgiau nei 5 metus neatnaujino savo duomenų Juridinių asmenų registre ir yra pagrindas manyti, kad juridinis asmuo nevykdo jokios veiklos.
Likvidavimas taip pat gali būti inicijuojamas, kai ilgiau nei 6 mėnesius nėra suformuoti juridinio asmens valdymo organai ir dėl to jie negali priimti sprendimų. Pavyzdžiui, buvęs bendrijos pirmininkas yra išregistruotas, naujai išrinktas bendrijos pirmininkas neįregistruojamas ilgiau nei pusę metų. Registrų centras likviduoti juridinį asmenį gali ir tuomet, kai Juridinių asmenų registre ilgiau nei 6 mėnesius nėra nurodyta juridinio asmens buveinė.
Išanalizavęs visas daugiabučių gyvenamųjų namų ar kitos paskirties pastatų savininkų bendrijas, Registrų centras nustatė, kad bent vieną iš paminėtų likvidavimo iniciavimo kriterijų atitinka maždaug 4 tūkst. bendrijų, kurioms jau buvo ar artimiausiu metu bus išsiųsti pranešimai apie numatomą inicijuoti likvidavimą.
„Veiklą vykdančios bendrijos, gavusios tokius pranešimus apie numatomą inicijuoti likvidavimą, norėdamos nutraukti pradėtą likvidavimo inicijavimo procedūrą, turėtų per 3 mėnesius Registrų centrui pateikti dokumentus, paneigiančius pranešime nurodytas aplinkybes. Bendrijos turėtų atnaujinti savo duomenis ir pateikti gautuose pranešimuose nurodytus dokumentus“, – sako J.Kazlauskienė.
Ką daryti?
Daugeliu atveju daugiabučių gyvenamųjų namų ar kitos paskirties pastatų savininkų bendrijų likvidavimas inicijuojamas, kai bendrija per 5 metus neatnaujino savo duomenų ir yra pagrindas manyti, kad bendrija nevykdo jokios veiklos. Tokiais atvejais reikia pateikti prašymą registruoti duomenų pakeitimus Juridinių asmenų registre (JAR-1 forma) ir atitinkamus su pakeitimais susijusius dokumentus.
Teisės aktuose įtvirtintos kadencijos šių bendrijų valdymo organams: bendrijos pirmininkas renkamas 3 metų kadencijai, valdyba (jei ji sudaryta) – įstatuose nustatytai, bet ne ilgesnei kaip 3 metų, kadencijai. Tad pasibaigus valdymo organų kadencijai, turi būti šaukiamas bendrijos narių susirinkimas ir išrenkamas ar perrenkamas atitinkamas valdymo organas. Tokiu atveju kartu su prašymu registruoti duomenų pakeitimus taip pat reikia pateikti bendrijos narių susirinkimo sprendimą dėl pirmininko arba pirmininko ir valdybos narių išrinkimo.
„Jei visgi registre nurodyti bendrijos duomenys ir dokumentai nėra pasikeitę, t.y. nebuvo sušaukti narių susirinkimai įregistruotiems valdymo organams perrinkti, Registrų centrui reikia pateikti laisvos formos pranešimą, patvirtinantį, kad bendrija vykdo veiklą“, – aiškina J.Kazlauskienė.
Jei likvidavimo inicijavimo procedūra pradėta dėl to, kad Juridinių asmenų registre ilgiau nei 6 mėnesius nėra nurodyta bendrijos buveinė, tuomet be prašymo registruoti pakeitimus (JAR-1 forma) reikia pateikti: a) bendrijos narių susirinkimo sprendimą pakeisti buveinę (kai bendrijos buveinė nenurodyta įstatuose) b) bendrijos narių susirinkimo sprendimą pakeisti įstatus ir notaro patvirtintus pakeistus įstatus (kai bendrijos buveinė nurodyta įstatuose).
Tais atvejais, kai bendrijos likvidavimo procedūra pradėta dėl to, kad ilgiau nei 6 mėnesius nėra įregistruoti bendrijos valdymo organai, kartu su prašymu registruoti pakeitimus (JAR-1 forma), reikia pateikti bendrijos narių susirinkimo sprendimą dėl pirmininko ir valdybos narių išrinkimo.
Terminai ir procedūros
Gavus pranešimą apie numatomą inicijuoti likvidavimą bendrija turi per pranešime nurodytą 3 mėnesių terminą pateikti pranešime nurodytus dokumentus. Priešingu atveju bus inicijuojamas bendrijos likvidavimas ir įregistruotas teisinis statusas „inicijuojamas likvidavimas“.
Tuomet bendrijos, kurioms buvo įregistruotas teisinis statusas „inicijuojamas likvidavimas“, norėdamos šį teisinį statusą atšaukti ir tęsti veiklą, privalo per 1 metų terminą Registrų centrui pateikti pranešime nurodytus dokumentus ir tokiu būdu panaikinti aplinkybes, dėl kurių buvo inicijuotas likvidavimas.
Jei per šį vienerių metų terminą nurodyti dokumentai nebus pateikti, Registrų centras likviduos bendriją ir išregistruos ją iš Juridinių asmenų registro.
Šiuo metu Juridinių asmenų registre yra įregistruota beveik 9,2 tūkst. daugiabučių gyvenamųjų namų ir kitos paskirties statinių savininkų bendrijų. Pastaruoju metu kasmet įregistruojama po daugiau kaip 100 naujų bendrijų.