Gintaras Borkys, UAB „AsstrA-Vilnius“ direktorius paprastai aiškina, kad dalinis krovinys – tai grupė skirtingų, dažniausiai mažų krovinių, sukomplektuotų ir pervežtų vienoje transporto priemonėje ir konsoliduotų kartu su kitų užsakovų kroviniais, taip siekiant užpildyti visą transporto plotą (vilkiko priekabą, vagoną, konteinerį). Skirtingi kroviniai transportuojami ta pačia kryptimi, į tą patį arba pakeliui esantį iškrovimo punktą, taip siekiant sumažinti transportavimo kainą, juk smulkaus krovinio transportavimas pustuštėje transporto priemonėje – ekonomiškai nuostolinga paslauga.
Bendrovės „AsstrA“ ekspeditoriai išskyrė 5 dalykus, kuriuos labiausiai mėgsta ir kurių – ne.
1. Pamiegoti
Mūsų visų ateitys vienaip ar kitaip priklauso nuo pervežimų. Ekspeditorius yra būtent tas asmuo, kuris užtikrina, kad jūsų mėgstamiausias maistas pasiektų parduotuvių lentynas šviežias, naujausia drabužių kolekcija kuo anksčiau pasirodytų vitrinose, įranga, kurią naudojate darbe, automobilis, kurį vairuojate ir net plastikinis puodelis kavai išsinešimui – visa tai organizavo ekspeditorius, kurio jūs niekados nematėte. Ekspeditorius, apie kurį jūs niekada negalvojote, tačiau kuris galvoja apie jus 24 valandas per parą, 7 dienas per savaitę.
Kaip ir jūs, ekspeditorius dirba visą darbo dieną biure, o po to dešimtis kartų kelią telefono ragelį vakare, naktį ar anksti ryte – ir taip ne retomis progomis, o beveik kiekvieną dieną. Todėl taip, geras miegas – yra didžiausias malonumas ir prabanga ekspeditorių pasaulyje. Jis itin vertina savo laisvą laiką ir analogiškai vertina savo partnerių ir klientų laiką. Todėl ekspeditorius mėgsta, kai skambindami klientai kalba konkrečiai, aiškiai ir išlaiko pagarbų toną, sako ekspeditorius Kęstutis Lekavičius.
2. Rizikingi, sudėtingi, bet įkvepiantys ir pridėtinę vertę kuriantys maršrutai
Nors darbas logistikos srityje kartais gali būti monotoniškas, rinkti dalinius krovinius niekada nebus nuobodu. Kuo sudėtingesnis maršrutas – tuo daugiau entuziazmo jaučia ekspeditorius, sako Justas Cibulskas. Jis prisimena iššūkių pilną maršrutą, kai teko surinkti dalinius krovinius iš 16 skirtingų vietų Italijoje, tada pervežti juos į Latviją registracijai ir tada transportuoti į Vilnių, galutinį ekspedicijos tikslą.
„Įspūdingiausia šio projekto dalis buvo ta, kad viską atlikti turėjome vos per 2 savaites, ir mes sugebėjome. Dievinu išskirtines užduotis kaip ši“, – sako Justas Cibulskas, UAB „AsstrA-Vilnius“ dalinių krovinių skyriaus ekspeditorius.
3. Atverti naujas rinkas
Ekspeditorius myli išbandyti dar nebandytus maršrutus, įeiti į naujas rinkas ir vežti produkcijos rūšis, su kuriomis dar nėra susidūręs.
„Jei nori būti sėkmingu ekspeditoriumi, turi būti inovatyvus. Matau kaip dauguma logistikos įmonių, bandančių įeiti į besivystančias rinkas, kaip Kinija, kenčia iš paskutiniųjų bandydamos augti kuo daugiau, užuot stipriau. Tuomet konkurencinė kova virsta brangiai atsieinančiais kainų karais. Rinkos lyderis bus ne tas, kuris pasiūlys mažesnę kainą, o tas, kuris lanksčiai prisitaikys prie klientų poreikių, ieškos savo pranašumo rinkoje ir būtent tai padės ilgainiui pakelti pelno maržą“, – sako Ernestas Kalašinskas, bendrovės “AsstrA-Vilnius” dalinių krovinių skyriaus vadovas.
Siūlant pridėtinę vertę turinčias paslaugas, o ne tik transportą iš taško A į tašką B, verslas sustiprins savo pozicijas naujoje rinkoje.
„Judėkite į naujus geografinius regionus, toliau nei trokštamos rinkos pramonės centrai, pagerinkite transportavimo pasirinkimus, kaip pavyzdžiui, greitosios krovinių siuntos oro transportu, išplėskite savo paslaugų segmentą ir pasieksite daugiau nei jūsų konkurentai“, – sako įmonių grupės „AsstrA Associated Traffic AG“ dalinių krovinių departamento vadovas Karolis Barančiukas.
4. Popierizmas
Dokumentacija yra viena laikui imliausių ekspeditoriaus pareigų ir ji skiriasi kiekvienai krovinio rūšiai – tarptautinis reguliavimas vežant sūrį, skirsis nuo vyno.
„Man nepatinka biurokratinių darbų apimtys, kai vežu didelį kiekį krovinių vienu transportu – su kiekvienu siuntos vienetu turi užpildyti skirtingus dokumentus, o vežant dalinius krovinius, jų yra itin daug, jie būna skirtingų dydžių, svorio, rūšių ir priklauso skirtingiems siuntėjams. Turi būti ypatingai kruopštus tvarkant krovinių dokumentus. Vis tik suprantu, jog mano darbas klientui padeda sutaupyti lėšų, o tai atperka visus vargus“, – sako J. Cibulskas.
5. Kryptis, kuriomis joks vairuotojas nenori važiuoti
Sunkiausia dalinių krovinių transporto dalis yra vairuotojų, sutinkančių vežti smulkius krovinius, esančių geografiškai nepatogiose ir pavojingose vietose, paieškos. Kartais tenka pasiimti smulkų krovinį, kuris yra gamtos izoliuotose vietose, kaip statūs kalnai, fiordai į kuriuose veda siauri žvyrkeliai, ar kaimo vietovės, į kurias veda itin duobėti, klaidūs keliai.
„Kartais beveik neįmanoma surasti vairuotoją, kuris sutiktų dėl smulkaus krovinio vykti rizikingu maršrutu. Jei nori vilkiku vežti krovinius kalnų serpentinais, ledu ir vietose, kurioms būdingas stiprus gūsingas vėjas – turi surasti patyrusį vairuotoją ir puoselėti su juo ilgalaikius, draugiškus santykius. Asmeniniai ryšiai pravartūs, dirbant šį darbą“, – sako Kęstutis.