„Kalėdiniai vakarėliai mūsų darbo kultūroje turi ganėtinai gilias tradicijas. Matome, kad juos vis dar renkasi organizuoti didesnė dalis įmonių, geriausias miesto vietas bei restoranus Kalėdų šventėms rezervuoja dar vasarą. Tačiau vakarėliai nebėra tokie patrauklūs darbuotojams, kaip gali atrodyti darbdaviams. Matome, kad daugelis darbuotojų bendrus susibūrimus rikiuoja geidžiamiausių naudų sąrašo apačioje ir labiau vertintų finansinę premiją ar laisvą biudžetą, už kurį patys galėtų išsirinkti dovaną“, – komentuoja V.Šiugždinis.
Pasak jo, yra keletas priežasčių, kodėl darbuotojai netrykšta noru dalyvauti šventėse.
„Ilgai įmonėje dirbantiems žmonėms kalėdiniai renginiai atsibosta, nes dažnai jų pobūdis nekinta metai iš metų. O intravertams ar naujokams, dar nespėjusiems apšilti kojų įmonėje, tokie renginiai gali tapti košmaru. Tačiau ilgainiui susiformuoja požiūris, jog tu privalai dalyvauti suplanuotose veiklose – juk darbdaviai į tai investuoja dešimtis tūkstančių eurų. O nusprendus nedalyvauti, darbuotojai neretai baiminasi, kad į juos bus žiūrima kaip į neįsitraukusius, nelojalius ar nedraugiškus. Tikrieji jų jausmai dažnai paaiškėja tik po vakarėlio atlikus grįžtamojo ryšio apklausą“, – sako MELP vadovas.
Be to, darbdaviai kalėdinius vakarėlius naudoja kaip vieną iš nedaugelio būdų suburti nuotoliu ar hibridiniu būdu dirbančius kolegas: „Po pandemijos vadovams vis dar sunku surinkti darbuotojus po vienu stogu ir paskatinti juos kartu kokybiškai leisti laiką. Tad nemaža dalis darbdavių mano, jog renginiai yra geriausias būdas pakelti komandos dvasią.“
Visgi, anot V.Šiugždinio, darbuotojai yra labiau linkę naudoti skaitmeninius įrankius, kurie taip pat leidžia padėkoti kolegoms, pripažinti jų nuopelnus, apdovanoti lojalumą, tik dar mažesniais kaštais.
Raktas į sėkmę – laisvė pasirinkti
MELP vadovas sako, kad darbuotojai dėl organizuojamų vakarėlių abejoja ir todėl, jog artimoje aplinkoje mato kitokius, jiems patrauklesnius pavyzdžius:
„Bendraudami su savo draugais, artimaisiais jie pastebi, kad kitos įmonės leidžia patiems darbuotojams pasirinkti kalėdines dovanas. Pavyzdžiui, darbdaviai suteikia tam tikrą pinigų sumą kaip laisvą biudžetą, kurį darbuotojai gali išleisti taip, kaip nori. Tuomet, natūraliai, ir įmonės, kuri renkasi organizuoti kalėdinę šventę, darbuotojai nori tokios pat laisvės nuspręsti patys. Nėra taip, kad vakarėlius jie vertina tik neigiamai, tačiau matome, jog turėdami galimybę, darbuotojai mieliau rinktųsi kitokią naudą.“
Anot MELP vadovo, siekiant atliepti darbuotojų lūkesčius ir poreikius labai svarbu į juos įsiklausyti. Tačiau tai padaryti nėra taip paprasta: „Visuotinės apklausos su uždaro tipo klausimais tinkamai neatspindi kiekvieno darbuotojo lūkesčių. Asmeniškai prieiti prie kiekvieno darbuotojo ir išsiaiškinti jo poreikius irgi beveik neįmanoma, juolab, jog norai nuolat kinta. Čia nepadės ir spėliojimas ar aklas madų vaikymasis.“
Eksperto teigimu, pirmiausia reikėtų patikrinti darbuotojų pasitenkinimą. Gali būti, jog komandai tinka dabartinė tvarka ir taisyti tai, kas puikiai veikia, nėra reikalo. Tačiau jei paaiškėja, jog darbuotojų nuotaikos dėl gaunamų dovanų, o ypač vakarėlių – ne kokios, tuomet jis pataria kolektyvui suteikti kuo daugiau laisvės pasirinkimo procese:
„Personalizacija padeda suburti įsitraukusią ir laimingą komandą. Galimybė darbuotojams patiems pasirinkti kalėdines dovanas stiprina pasitikėjimą, suteikia lankstumo, skaidrumo ir kuria vertę. Tai naudinga ir darbdaviui – darbuotojo tikslingai panaudotas laisvas biudžetas gali atnešti daugiau naudos nei vakarėliui išleista suma. Dažnai sprendimas leisti komandai savarankiškai pasirinkti kalėdines dovanas ne tik atliepia jų lūkesčius, bet ir prisideda prie tobulėjimo galimybių, bendros darbo atmosferos kūrimo, efektyvios komunikacijos, didesnio produktyvumo ir geresnio darbuotojų išlaikymo“, – sako V.Šiugždinis.
Galimybė darbuotojams patiems pasirinkti kalėdines dovanas stiprina pasitikėjimą, suteikia lankstumo, skaidrumo ir kuria vertę.
Tiesa, jis atkreipia dėmesį, jog nors tokie pokyčiai reikalauja finansinių, žmogiškųjų ir technologinių išteklių, tačiau šios investicijos dažniausiai atsiperka su kaupu. O jei, visgi, negalite pasiūlyti visiškos laisvės, svarbu kuo geriau suprasti darbuotojų lūkesčius ir susidėlioti prioritetų sąrašą.