„Tyrimų duomenys rodo, kad Lietuvoje daugėja tvirtas aplinkosaugines nuostatas turinčių vartotojų, kurie, priimdami sprendimus, kur ir ką pirkti, pirmenybę teikia prekės ženklams, besilaikantiems tvaraus ir socialiai atsakingo verslo principų bei konkrečiais veiksmais mažinantiems poveikį aplinkai. Vis dėlto to nepakanka – į sąvartynus patenkančių tekstilės ir kitų atliekų kiekis tik auga. Čia atkeliauja vis daugiau pakuočių, nereikalingų drabužių ar kitų tekstilės gaminių. Taigi reikšmingą mažmeninės prekybos rinkos dalį užimantys prekės ženklai vis dažniau imasi lyderystės: vieni iš jų skatina gyventojus atsinešti savo tarą ir ją naudoti perkamiems produktams įsigyti, kiti ne tik aktyviai pasisako už pakartotinį tekstilės ar plastiko panaudojimą ir perdirbimą, bet ir surenka iš gyventojų nebenaudojamus gaminius, jų pakuotes, o vėliau dar ir pasirūpina, kad jie būtų perdirbti ar prikelti antram gyvenimui“, – sako PLC „Mega“ valdančios bendrovės „Baltic RED“ rinkodaros vadovas Laimis Binderis.
Tvariu vartojimu ir aplinkos saugojimu besirūpinančių parduotuvių „Megoje“ – ne viena, todėl planuojant pirkinius pravartu kritišku žvilgsniu peržiūrėti savo ar vaikų drabužių spintas, kosmetikos krepšelius ir išaugtus, dėvėti netinkamus ar nebenešiojamus drabužius, tuščias kosmetikos pakuotes atvykstant atsivežti į prekybos centrą, o už jas gauti nuolaidą naujiems pirkiniams. Taip pat gamtos išteklius saugoti ir atliekų kiekį mažinti galima čia apsipirkti atvykstant su savo tara.
Štai „Lindex“ parduotuvė, siekdama, kad jos veikla būtų tvari, o į sąvartynus patenkančių drabužių skaičius būtų mažesnis, iš pirkėjų priima visų rūšių tekstilę, kad ir kur ji būtų įsigyta. Nesvarbi ir šios tekstilės būklė – pirkėjų tik prašoma atnešti ją švarią, sausą ir sudėtą į plastikinį maišelį. Į parduotuvę atnešamos tekstilės kiekis neribojamas, o už kiekvieną atiduotą maišelį tekstilės pirkėjai gauna po vieną 10 proc. nuolaidų kuponą. Surenkama tekstilė pakartotinai panaudojama ir perdirbama.
Drabužių parduotuvė „H&M“, vykdydama drabužių surinkimo akciją, taip pat ragina pirkėjus išmetamų drabužių kiekį mažinti į jų parduotuvę atnešant nebedėvimus bet kokio prekės ženklo ir bet kokios būklės drabužius. Už kiekvieną atneštą dėvėti netinkamų drabužių maišelį suteikiamas 10 proc. nuolaidų kuponas naujam pirkiniui. Atnešti drabužiai taip pat pakartotinai perdirbami ar virsta pluoštu naujiems tekstilės gaminiams.
Apranga laisvalaikiui prekiaujanti „Audimo“ parduotuvė prie aplinkos tausojimo prisideda įsitraukdama į socialinę iniciatyvą TEXTALE. PLC „Mega“ įsikūrusi „Audimo“ parduotuvė priima nebenaudojamus „Audimo“ prekės ženklu pažymėtus drabužius, o vėliau nukreipia juos antriniam panaudojimui žiedinėje TEXTALE antrų rankų platformoje. Čia jie rūšiuojami, taisomi, atnaujinami ar kitaip paruošiami dėvėti, taip pat naudojami kaip žaliava antrinio dizaino gaminiams kurti, pristatyti ir parduoti.
Į PLC „Mega“ pirkėjai gali atnešti ne tik drabužius ar kitus tekstilės gaminius, bet ir kosmetikos pakuotes. Čia įsikūręs „L'Occitane“ surenka ne tik savo, bet ir kitais prekės ženklais pažymėtas plastikines kosmetikos pakuotes ir už jas pirkėjams atsilygina 10 proc. nuolaida pasirinktam produktui. Natūralios rankų darbo kosmetikos gamintoja „Uoga Uoga“ už tris tuščias (plastikines ar stiklines) jų prekės ženklo pakuotes, grąžintas į jų parduotuves, suteikia 5 Eur nuolaidą tiems pirkėjams, kurie apsiperka už 15 Eur ar didesnę sumą.
Siekdama mažinti poveikį aplinkai ir įgyvendinti išsikeltus tvarumo tikslus, PLC „Mega“ veikianti „Rimi Hyper“ įrengė specialią erdvę, kurioje pirkėjai gali įsigyti iš anksto nesupakuotų arba itin lengvai perdirbamose pakuotėse supakuotų švaros ir kūno priežiūros prekių. Nesupakuotoms prekėms įsigyti siūloma atsinešti savo tarą, o ją pamiršus – čia pat įsigyti daugkartinio naudojimo tarą. Pigiau produktai (šampūnas ar kondicionierius) kainuos grožio prekių parduotuvės „Vitrina Pro“ pirkėjams, kurie jiems įsigyti naudos savo tarą. Jiems už įsigyjamų produktų pakuotes mokėti nereikės.
Naudoti savo tarą ir taip saugoti aplinką bei mažinti atliekų kiekį skatina ir „Vero Cafe“ bei „Caffeine“ kavinės. Jos bet kuriam pirkėjui, į kavinę atėjusiam su savo daugkartinio naudojimo puodeliu, taiko nuolaidas pasirinktam kavos gėrimui: „Vero Cafe“ ši nuolaida siekia 20 centų, o „Caffeine“ – 10 proc.
Aplinka tausojama ir taupant neatsinaujinančius išteklius – nuo 2016 m. „Megos“ pirkėjai ir prekybos centre įsikūrę nuomininkai aktyviai skatinami rūšiuoti atliekas, o jų sukauptos rūšiuojamos atliekos virsta žaliava ir yra panaudojamos pakartotinai.