Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Inovacijos – lietuviškos maisto pramonės ateitis

Lietuvos įmonės skatinamos orientuoti verslą, į sritis, kurios turi didžiausią augimo potencialą. Tuo tikslu Lietuva, kaip ir kitos ES šalys - narės, 2014–2020 m. ES finansinio programavimo etapui parengė Sumanios specializacijos strategiją, kurioje numatytos mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros (MTEP) bei inovacijų raidos kryptys ir prioritetai.
Ekskursija Inovacijos
Ekskursija Inovacijos / Projekto partnerio nuotr.

Šia strategija siekiama skatinti inovacijų kūrimą ir diegimą, stiprinti ilgalaikius Lietuvos ūkio konkurencingumo pagrindus, spartinti mokslui imlių ūkio sektorių plėtrą, bei prisidėti prie pagrindinių Europos Sąjungos MTEP ir inovacijų politikos krypčių įgyvendinimo.

Ūkio ministerijos specialistų nuomone, norint kuo geriau išnaudoti gamtos išteklius ir sukurti tvaresnę ir veiksmingesnę maisto grandinę, reikalinga tvirta verslo ir mokslo sektorių partnerystė.

Ūkio ministerijos specialistų nuomone, agroinovacijų ir maisto technologijų sritis buvo išskirta prioritetine kryptimi Sumanios specializacijos programoje, atsižvelgiant į Lietuvos turimą didelį potencialą maisto žaliavų ir maisto produktų plėtrai šalies poreikiams bei eksportui sparčiai besiformuojančiose ir besivystančiose rinkose Europoje ir Rytų Europos šalyse.  Norint kuo geriau išnaudoti gamtos išteklius ir sukurti tvaresnę ir veiksmingesnę maisto grandinę, reikalinga tvirta verslo ir mokslo sektorių partnerystė.

Investavo ir ketina 1/3 didinti eksportą

Maisto produktų ir gėrimų pramonės įmonių galimybės kurti didesnės pridėtinės  vertės produktus priklauso nuo inovatyvių technologijų diegimo, naujausių mokslinių žinių panaudojimo ir pažangių vadybos metodų taikymo.

Pavyzdžiui, Kauno apskrityje veikianti bendrovė „Birštono mineraliniai vandenys“ ir Ko šiais metais įdiegė naują mineralinio vandens išpilstymo be sąlyčio su oru technologiją. Naujoji technologija leidžia gaminti dar saugesnį ir higieniškesnį produktą nei iki šiol. „Tai unikali technologija ne tik Lietuvos, bet ir Pabaltijo šalių mastu“, – sako bendrovės projektų vadovė Austė Pranckutė.

Įdiegusi naująją mineralinio vandens išpilstymo technologiją, įmonė tikisi didesnio gamybos efektyvumo ir energijos bei žaliavų taupymo. Pvz., nauja linija naudos 22% mažiau plastiko vienam produkcijos vienetui.

Po tokios investicijos bendrovė tikisi padidinti savo produktų pardavimus užsienio rinkose. Prognozuojama, kad per artimiausius 5 metus bendrovės eksportas kils iki 35 proc. Šiuo metu įmonė savo gaminius eksportuoja į 20 šalių.

Verslo idėja – inovatyvus maistas

Mokslo žinių ir naujausių technologijų dėka inovatyvius maisto gaminius kuria Kauno rajono įmonė „Mėlynė“. Vienas pirmųjų bendrovės produktų – technologija, leidžianti iš uogų sukoncentruoti dažančias medžiagas – antocianinus, kurie gali būti naudojami kaip natūrali dažymo priemonė maisto pramonėje ar kosmetikoje. Naujasis produktas rinkoje tapo paklausus dėl savo unikalumo, gero kainos ir kokybės santykio.

Natūralūs „Mėlynės“ dažikliai buvo sukurti bendradarbiaujant su Lietuvos agrarinių ir miškų mokslų centro Sodininkystės ir daržininkystės instituto mokslininkais. Mokslo, inovacijų ir technologijų agentūros parama suteikė galimybę dažančių medžiagų gamybos technologiją perkelti į pramoninį lygį ir pradėti natūralių koncentratų gamybą.

Bendrovė toliau kuria naujus produktus. Pavyzdžiui, praturtino medų  liofilizuotomis (dideliame šaltyje džiovintomis, kad būtų išsaugota 99 proc. vitamino C) uogomis ir daržovėmis. Ši technologija ne tik praturtina medų mikroelementais, suteikia jam spalvą, kvapą, bet ir jį – skystina be terminio apdorojimo. Medus su naujomis savybėmis sulaukė didelio susidomėjimo Vokietijoje, Anglijoje, Airijoje.

Maisto pramonė augs dėka modernizacijos

Maisto pramonė laikoma vienu perspektyviausių verslo sektorių globaliu mastu: ateityje, pasaulyje didėjant gyventojų skaičiui, sparčiai augs ir maisto poreikis. Šiandien Lietuvos maisto pramonė, po naftos, užima didžiausią Lietuvos pramonės dalį – apie 22 proc. 2015 m., pirmo pusmečio duomenimis, maisto pramonė sudarė beveik 25 procentus eksporto ir, nepaisant, Rusijos embargo kai kuriems produktams, išliko viena svarbiausių šalies ekonomikoje.

Tikėtina, kad ateityje Lietuvos maisto ūkis dar didins prekių eksporto apimtis, nes siūlys  globalios rinkos vartotojams daugiau ekologiškų, aukštesnės ir išskirtinės kokybės prekių. Tai padaryti leis našesnės, modernios gamybos technologijos, gerinama produktų kokybė ir rinkodara.

Parengta bendradarbiaujant su Ūkio ministerija ir MITA

Projekto partnerio nuotr/Ūkio ministerija ir MITA

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Šviežia ir kokybiška mėsa: kaip „Lidl“ užtikrina jos šviežumą?
Reklama
Kaip efektyviai atsikratyti drėgmės namuose ir neleisti jai sugrįžti?
Reklama
Sodyba – saugus uostas neramiais laikais
Reklama
Žaidimų industrijos profesionalus subūrusiems „Wargaming“ renginiams – prestižiniai tarptautiniai apdovanojimai