Pamokoje robotai
Socialinės iniciatyvos iniciatoriai VšĮ „Inovacijų tinklo“ (Innovation world network (INWN) ekspertai džiaugiasi galintys Lietuvos mokykloms pasiūlyti tokį projektą, kuriame dalyvauja įmonės, kuriančios unikalius, analogų pasaulyje neturinčius ateities produktus.
Šios, pirmosios tokios Lietuvoje, pradedamos įgyvendinti socialinės švietimo iniciatyvos tikslas – skatinti mokyklų ir verslo bendradarbiavimą. Taip siekiama ugdyti jaunimo bendruosius gebėjimus ir kompetencijas bei skleisti inovacijas mokyklose.
Konferencijoje, kurioje pristatyta socialinė švietimo iniciatyva „Švietimas ir verslas: inovacijų link“, dalyvavo švietimo ir mokslo ministrės patarėjas Marius Ablačinskas, verslo įmonės, siekiančios ugdyti inovatyvią jaunimo kartą, projektu jau susidomėjusių ir dar tik norinčių įsitraukti į naujovę mokyklų atstovai. Taip pat partneriai iš Serbijos bei Lietuvos Respublikos valstybinio patentų biuro atstovai.
Viena iš INWN eksperčių Inesa Girštautienė, teigė, kad prie minėtos socialinės iniciatyvos prisijungė dešimt ugdymo įstaigų ir septynios verslo organizacijos. Jos kartu su INWN ekspertais mokiniams pamokų metu pristatys verslo įmonėse taikomas inovatyvias technologijas, procesus ar įrenginius.
„Pavyzdžiui, moksleiviai bus kviečiami iš arčiau susipažinti su daugiafunkcine, saulės baterija įkraunama paslaugų stotele „Sun Eco“; būsimi odontologai pamatys, kaip jų darbą palengvins 3D skaneris, skirtas nuimti dantų „atspaudą“ arba, kaip sunkius darbus už juos nudirbs robotai ir mechatronika, – apie būsimas pamokas kalbėjo ekspertė. – Aišku, po mokslų ir darbų metas poilsiui. Bet ne bet kokiam, o kokybiškam, kurį sukurs televizorius „Samsung“ QLED su Quantum Dot technologija ir įsiliejimo į aplinką režimu“.
Nauda ir mokytojams, ir moksleiviams
– Inesa, viskas atrodo taip toli ir nepasiekiama... Kaip mokytojai ruošis tokioms pamokoms? Ar yra kažkokia specialiai parengta medžiaga?
– Šios socialinės iniciatyvos metu, mokytojams kaip pagalba buvo parengti trys edukacinio modelio variantai. Mokytojai galės pasirinkti vieną iš trijų arba išbandyti visas žinojimo apie inovacijas įtraukimo galimybes į pamokas, ne tik pristatyti, kokia tai inovacija, bet ir organizuoti projektinę veiklą, kartu su mokiniais susikurti techninę užduotį ir ją išpildyti. Pažinimo veiklos metu mokiniai analizuos technologinius veikimo principus, svarstys apie jų panaudojimo galimybes ir siūlys, kaip technologijos galėtų būti apjungtos ar galbūt panaudotos kažkur kitur, dalinsis savo atradimais ir siūlymais technologijų tobulinimui su verslo atstovais. Tikimės, kad mokiniai turės daugiau sąlygų kritiškai mąstyti, pateikti savo nuomonę, o diskusijos su verslo atstovais padės vystyti jų verslumo gebėjimus.
– Skamba taip, jog mokytojai taip pat turės mokytis, kad informaciją galėtų perteikti moksleiviams.
– Taip, iš pažiūros tai gal ir nėra labai lengva užduotis mokytojams ir tai tarsi naujas iššūkis jų gyvenime. Tačiau labai džiaugiamės, kad Lietuvoje yra mokytojų, kurie nori gilinti savo žinias apie inovacijas arba jas atrasti ir tą informaciją perduoti moksleiviams. Šiame projekte galės tobulėti ne tik moksleiviai, bet ir mokytojai.
– Gal galite plačiau papasakoti, kaip realiai atrodys tokios pamokos?
– Visą darbą su moksleiviais darys mokytojai, kai bus pradėtas išbandymo periodas. Planuojama, kad įvyks 3–4 kūrybinės dirbtuvės. Tada mokytojai, moksleiviai ir verslo įmonių atstovai diskutuos apie šias inovacijas, jų veikimą. Gilinsis į mokinių keliamus klausimus ir pan. Po šių dirbtuvių bus aišku, kiek mokiniams tokie dalykai įdomūs ir kiek iš jų yra linkę įsitraukti daugiau negu yra pristatoma pamokų metu.
– Gal yra sukurta kokia nors internetinė platforma, kur susidomėję mokiniai galėtų gauti daugiau informacijos?
– Kai bus parengta elektroninė erdvė, kurioje bus patalpinti visų šių inovacijų aprašymai, moksleiviai galės patys bet kada ją susirasti ir pasidomėti, net jeigu mokytojas jiems tos informacijos ir nepateiks. Tokiu būdu užtikrinsime galimybę gauti informacijos tiems moksleiviams, kurie yra žingeidesni. O moksleiviai per šią elektroninę platformą galės pateikti klausimus apie minėtas technologijas ar kitus dalykus, jeigu jie neras tos informacijos pateiktuose aprašymuose. Iš pateikiamų klausimų galima bus spręsti, kurie moksleiviai siekia gilesnių žinių ir plačiau gilinasi į technologijas.
Mokiniai, analizuodami visas šias inovacijas, iniciatyvoje dalyvaujančių verslo įmonių technologams turės galimybę užduoti įvairius, net ir pačius naiviausius klausimus.
Jie mokiniams suteiks ir daugiau informacijos, jeigu tik šie to norės patys. Elektroninę informacijos pateikimo ir bendravimo tarp verslo įmonių, mokinių ir mokytojų sistemą padės sukurti Microsoft Lietuva atstovai.
Socialinė iniciatyva startuoja po ilgo pasirengimo
– Iš jūsų pasakojimo idėja atrodo labai gražiai ir naudingai jaunajai kartai. Kiek visas šitas „gėris“ kainavo ir iš kokių lėšų finansuojamas?
– Iniciatyva įgyvendinama be jokio papildomo valstybės ar ES finansavimo. Tai – veikla, paremta verslo įmonių gera valia bei švietimo specialistų atstovų teikiamomis žiniomis ir laiko sąnaudomis, skirta partnerystės tarp privataus ir viešojo sektoriaus bendradarbiavimui plėtoti. Gal kažkam iš šalies ir sunku patikėti, kad tokios iniciatyvos gali būtį įgyvendinamos tik iš partnerystės paskatų.
– Kiek jau laiko gyvuoja „Švietimas ir verslas: inovacijų link“?
– Iniciatyvai buvo rengiamasi nuo 2018 m. sausio mėnesio. Tuomet pradėjome kalbėti su verslo įmonėmis, ar jos sutiks tokiame projekte dalyvauti. Taip pat domėjomės ir mokyklose, ar jų vadovai ir mokytojai pritars tokiam bendradarbiavimui ir padės iniciatyvą įgyvendinti jų ugdymo įstaigose. Todėl iki oficialios pradžios visas pasirengimas užtruko apie 10 mėnesių.
– Įprasta, jog verslas daugiau bendradarbiauja, kuria įvairius projektus kartu su aukštosiomis mokyklomis, universitetais. Tačiau, kad toks bendradarbiavimas vyktų tarp mokyklų ir verslo dar neteko girdėti...
– Tai dar vienas iš šios socialinės iniciatyvos tikslų, kad verslas pradėtų bendradarbiauti ne tik su jau mokyklas baigusiais jaunais žmonėmis, bet ir mokyklose besimokančiais mokiniais. Juk būtent mokyklose moksleiviai dažniausiai renkasi, ką veiks gyvenime, kur studijuos, kokį darbą dirbs. Todėl jose reikia jauniems žmonėms rodyti ir supažindinti su inovacijomis, atradimais, kad jiems lengviau būtų apsispręsti, ką jie nori veikti gyvenime, o gal net ir pakeisti jau turimą nuomonę apie inovacijas.
– Inesa, kiek laiko truks šis unikalus inovacijų projektas?
– „Švietimas ir verslas: inovacijų link“ bus įgyvendinamas iki 2019 m. birželio mėnesio, o tuomet vertinama, ar toks mokymo modelis pasiteisimo. Kai gausime vertinimo rezultatus, peržiūrėsime, kokios priemonės ir veiksmai pasiteisino, kokios ne, atsižvelgsime į juos, tobulinsime projektą ir vėl kviesime moksleivius bei mokyklas ir jų bendruomenes būti aktyvius ir dalyvauti kitais mokslo metais.
– Ar tai jau galutinis mokyklų ir verslo atstovų sąrašas, kurie gali šiais metais dalyvauti projekte?
– Nors tokių laimingų mokyklų, kuriose bus įgyvendinamas „Švietimas ir verslas: inovacijų link“, buvo atrinkta vos dešimt, tačiau kol kas jame nedalyvaujantys neturėtų nusiminti.
Mokyklų vadovai, norintys, kad jų mokykla dalyvautų projekte, iki lapkričio 27 dienos kviečiami kreiptis į organizatorius su prašymu ir po pokalbio bus nuspręsta, ar mokykla gali dalyvauti iniciatyvoje. Tas pats terminas galioja ir verslo įmonėms, kurios nori prisijungti prie socialiai atsakingo projekto ir suteikti moksleiviams daugiau inovatyvių technologijų bei žinių apie jas.