IT karjeros kelias įmonėje: galimybės tiek jaunam, tiek patyrusiam specialistui

IT specialistai yra vieni reikalingiausių darbuotojų rinkoje. Tačiau labai svarbu kuo anksčiau susidėlioti karjeros žingsnius ir ieškoti sau tinkamiausios srities.Kaip sėkmingai kurtis karjerą tiek jaunam, tiek jau patyrusiam specialistui, atsako Jaroslav Sadovski, IT įmonės „Cognizant“ Lietuvos ir Lenkijos padalinių vadovas.
Jaroslav Sadovski, IT įmonės „Cognizant“ Lietuvos ir Lenkijos padalinių vadovas
Jaroslav Sadovski, IT įmonės „Cognizant“ Lietuvos ir Lenkijos padalinių vadovas / „Cognizant“ nuotr.

Tinkamai pasirinkta įmonė

Vienas iš svarbiausių aspektų karjeros pradžioje – tai tinkamos įmonės pasirinkimas, kuri sudarytų erdvę augti, tobulėti, o, esant poreikiui, ir keistis.

Šis pasirinkimas yra labai svarbus, nes jei darbe esi apsuptas ambicingų ir motyvuotų kolegų, tuomet augimas tampa natūraliu procesu. Tokia aplinka skatina ne tik tobulėti, bet ir kelti sau vis aukštesnius tikslus. O dinamiška atmosfera ne tik skatins mokytis kiekvieną dieną ir tobulėti iš profesinės perspektyvos, bet ir gebėti dirbti komandoje – o tam reikia įgyti minkštųjų ir lyderystės įgūdžių, kurie pravers vėliau siekiant kitų karjeros tikslų.

Jei esate pradedantysis specialistas, viena iš galimybių prisijungti į mūsų komandą yra ir nemokama akademija „Sourcery“, kuri kelis kartus per metus organizuoja skirtingų IT sričių mokymus.

Statistiškai žiūrint, apie 80% mūsų organizuojamų akademijų absolventų įsidarbina įvairiose IT srities rolėse: programuotojų, testuotojų, analitikų, projektų vadovų. Patys pasikviečiame jungtis prie komandos iki 20% kursus baigusiųjų iš karto po akademijos.

Per dešimt veiklos metų dalis šios akademijos absolventų jau tapę ir komandų vadovais, ir architektais. Tai stiprūs specialistai, kurie užauga jau mūsų kultūroje ir vėliau turi nemažai įtakos mūsų kuriamiems produktams. Taip pat vėliau jie tampa mentoriais šioje akademijoje ir tampa realiu pavyzdžiu, kad savo svajonių karjerą tikrai įmanoma susikurti, tik tam reikia įdėti indėlio.

Mentoriai yra svarbus aspektas bet kuriam atėjusiam į mūsų įmonę naujam specialistui – šis kolega padeda augti, tobulėti, susidėlioti prioritetus, atsako į įvairius kylančius klausimus. Taip pat yra nuolat organizuojami įvairūs profesiniai mokymai – nuo profesinių iki minkštųjų, darbo tarptautinėse komandose įgūdžių tobulinimo.

Be to, įmonėje nuolat yra organizuojami įvairūs renginiai, kurie taip pat skatina tobulėti – pavyzdžiui, „LunchByte“ iniciatyva, kai per pietų pertrauką vieną kartą per mėnesį kuris nors kolega pasidalina aktualia informacija iš savo srities. Kartu tai tampa galimybe išbandyti save ir viešojo kalbėjimo amplua, kas vėliau paskatina dalyvauti ir išoriniuose įmonės renginiuose, įvairiose konferencijose. Strategiškai žiūrime, jog atėjęs jaunas specialistas turėtų visas galimybes augti kaip profesionalas.

 „Cognizant“ nuotr./Jaroslav Sadovski, IT įmonės „Cognizant“ Lietuvos ir Lenkijos padalinių vadovas
„Cognizant“ nuotr./Jaroslav Sadovski, IT įmonės „Cognizant“ Lietuvos ir Lenkijos padalinių vadovas

Terpė tobulėti jau patyrusiems specialistams

Be galimybės augti jauniems specialistams, viena iš mūsų įmonės siekiamybių, tai – kurti terpę, kurioje galėtų toliau augti ir patyrę IT specialistai.

Ne kiekvienas patyręs specialistas nori tapti vadovu ir tai yra visiškai natūralu, dėl to taip planuojame įmonės struktūrą, kad norint vystyti horizontalią karjerą, tam būtų sudarytos visos sąlygos.

Įvairūs mokymai, galimybės ugdyti skirtingus profesinius poreikius, darbas su klientais, kurie patenka į pelningiausių įmonių sąrašus ir įkvepiantys iššūkiai – tai yra tai, kas padeda išlaikyti lojalių, ilgamečių specialistų komandą.

Taip pat labai svarbi yra darbinė kasdienybė – dinamika, iššūkiai ir galimybės – tai pagrindiniai komponentai iš ko susidaro IT specialisto diena.

Mes esame projektinė įmonė, tad vienu metu yra įgyvendinamas ne vienas projektas, kas IT specialistui suteikia neišmatuojamas galimybes augti.

Visų pirma, praplėsti bendrinės žinias ir profesinę patirtį, nes yra dirbama su skirtingais verslo sektoriais, pavyzdžiui, logistikos, finansų, aviacijos, prekybos ir pan. Tad norint kurti produktą, kuris būtų sėkminga, nepakanka tik būti geru specialistu, reikia suvokti, kas kuriama ir kokia nauda bus klientui.

Būtent tokios koloboracijos su tokiais skirtingais sektoriais, kuriuose reikia dirbti su įvairiomis, multikūrinėmis komandomis, atveria galimybę augti praktiniais aspektais – taikyti naujus techninius sprendimus, dalintis žiniomis, plėsti kolegų ratą, ugdyti komandinius įgūdžius, perprasti įvairias kultūras.

Be to, įmonėje – nuolatinės galimybės augti. Kadangi nuolat vystoma daug projektų vienu metu, nuolat auga ir įmonė, kas atveria naujų karjeros galimybių įvairiose pozicijose.

Vadovai auga viduje

Mūsų nuolatinio darbo, vertybinio pagrindo kūrimo ir įvairių mokymų pagalba, daugelis vadovų išauga įmonės viduje.

Vadovų auginimas – tai strateginis mūsų įmonės tikslas ir turi būti įgyvendinamas nuosekliai. Perėjimas iš specialistų į vadovus yra paremtas organizacijos vertybėmis – taip išaugo dauguma vadovų grandies komandos narių – šis skaičius įmonėje siekia 90%. Tam padeda kultūra, įvairūs darbai, vidinės mokymo programos. O nuolatiniu komandos auginimu paremtas ir mūsų komandos formavimas. Penkiasdešimties žmonių departamente turėtų būti ne daugiau negu 20% jaunesniųjų specialistų.

Per savo vadovavimo patirtį įsitikinau, kad pirmiausia reikia matyti ne darbuotoją, o žmogų. Juk yra ir minkštoji poreikių pusė, kuri nulemia, kaip žmogus jausis darbe – programuotojas nori ne tik programuoti.

Pavyzdžiui, programuotojas galėjo būti pasamdytas dirbti su technologija, kurios nemėgsta – tai reikia išsiaiškinti kuo anksčiau, o gal jis nori vadovauti komandai ir labiau tobulinti, savo, kaip lyderio, įgūdžius.

Dėl to įmonėje pasitelkiami grįžtamojo ryšio pokalbiai (angl. 1-on-1), kurie padeda užmegzti tvarų ryšį su darbuotoju ir laiku pastebėti kylančius iššūkius bei padėti juos išspręsti. Taip pat yra sudaryta galimybė tobulintis mokymuose bei patys vadovai nuolat buriasi į įvairias palaikančias ir auginančias patirtis, kuriuose kartu sprendžia iškylančius klausimus.

Tačiau dar labai svarbu pabrėžti, jog šiame procese labai svarbus nuoseklumas. Į vadovo poziciją „neįmetame, kad išmoktų plaukti“, o pradedame nuo pradinės įvedimo (angl. pre-onboarding) stadijos, kur mentoriaudami, pavaduodami savo vadovus, įvesdami naujus komandos narius, dalyvaudami mokymuose būsimi nauji vadovai gali ruoštis ir taip pasitikrinti poziciją. Žmogus turi pamažu pajausti naują poziciją, ją pasitikrinti ir užtikrintai pradėti joje keliauti žingsnis po žingsnio.

Ir svarbiausia suvokti, kad tapus vadovu – tai tik kelio pradžia. Laukia įvairūs iššūkiai, situacijos, vadybiniai klausimai, kurie nuolat išbandys, ar tikrai ši pozicija – tau. Dėl to, mano nuomone, labai svarbi saugi ir erdvė, kurioje galėtum pasidalinti kylančiais klausimais, problemomis kartu su savo kolegomis. Pavyzdžiui, biuro vadovų susitikimai ar išvažiuojamieji susirinkimai. Jų metu kiekvienas atsineša jiems aktualias problemas ar gerąsias praktikas, kas padeda vis labiau atsiskleisti bei įgyti pasitikėjimo – ateina suvokimas, jog kiekvienas, nepriklausomai, nuo užimamos pozicijos, susiduria su tomis pačiomis problemomis.

Palaikanti aplinka

Tam, kad atrastumėme lyderius, labai svarbu stebėti darbuotojus kasdienėse situacijose – kaip jie reaguoja į pokyčius, stresines situacijas, ar imasi iniciatyvos patys, ar laukia, kol tiesiog bus deleguotos užduotys.

Tačiau kitas labai svarbus dalykas, tiek darbuotojui, tiek esamam ar būsimam vadovui, kuris nori augti, tai – palaikanti atmosfera.

Komandai reikia aiškumo ir skaidrumo visame kame. Ne tik kokia įmonės kryptis, kiekvieno asmeninių tikslų iškėlimo, bet labai svarbu ir kuriama aplinka. Skatiname visuomet išsakyti savo komentarus, lūkesčius, pastebėjimus. Per kasmėnesinius susirinkimus į šiuos anoniminius (ir nebūtinai) klausimus atsakome viešai.

O tam, kad jausti palaikymą ne tik iš vadovų, bet ir artimiausių kolegų, labai svarbūs bendri ritualai. Dėl to kiekviena komanda turi savo tradicijas. Tai gali būti bet kokia veikla, kuri priimtina ir suvienija visus komandos narius. – tiesiog pasivaikščiojimas, plaukimas baidarėmis, pasidėjimas restorane ar gal net sklandymas – pati komanda turi atrasti, kas jiems artima.

Tik visame šitame kontekste, kuriant saugią, palaikančią ir pasitikėjimu grįstą atmosferą, labai svarbu nepamiršti balanso. Neturi būti fokusuojamasi tik į smagios atmosferos kūrimą, kitaip greitai gali būti pamiršti strateginiai tikslai. Labai svarbu, kad kuriama atmosfera būtų ir priimtina, ir motyvuojanti, bet kartu ir sukurianti tokią aplinką, kurioje būtų atvirai kalbama ir tokiais atvejais, jei rezultatai netenkina.

Žinoma, čia svarbu prisiminti, kad atsiverti ir būti atviru turi ne tik darbuotojas, bet ir vadovas – tai gali būti raktas į bendravimą, kuris atneš visai kitokių rezultatų, juk organizacija – tai visų pirma žmonės ir jų kuriamos patirtys.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų