Šis VMI sprendimas liečia restoranus, kavines ir kitas maitinimo įstaigas, kuriose ranka išrašinėjamos ar ne kasos aparatu spausdinamos išankstinės sąskaitos (nefiskaliniai kvitai) bei vykdomas aptarnavimas prie stalelių.
Advokatų kontoros GLIMSTEDT teisininkės Neringos Vasiliauskaitės teigimu, įsakymo pakeitimas numato, jog kasos kontrolinėje juostoje turės būti fiksuojamos ne tik apmokėtos sumos, kurioms buvo išspausdinti fiskaliniai kvitai, bet ir tos sumos, kurioms fiskaliniai kvitai nebuvo spausdinti, pavyzdžiui, maitinimo įstaigose prie stalelių pateikiamoms sąskaitoms.
Už kasos aparatų eksploatavimo ar kasos operacijų tvarkos pažeidimus vadovams yra numatyta bauda (nuo 72 iki 144 eurų).
Pasak N.Vasiliauskaitės, atsakomybė už įsakyme numatytų techninių reikalavimų nesilaikymą priklausys nuo konkrečių pažeidimo aplinkybių.
Už kasos aparatų eksploatavimo ar kasos operacijų tvarkos pažeidimus vadovams yra numatyta bauda (nuo 72 iki 144 eurų). Pažeidimą padarius pakartotinai, taikomos baudos dydis yra didesnis (nuo 289 iki 579 eurų).
„Be to, būtina turėti omenyje, jog tvarkos pažeidimas atkreips VMI dėmesį ir galimai bus pagrindas mokestiniam patikrinimui, įtariant pajamų slėpimą“, – sakė N.Vasiliauskaitė.
Taip pat nuo 2017 metų yra numatomas ir naujas kasos aparatų modernizavimo etapas, kurio metu bus didinamas aparatų saugumas. Įmonių dienos suminiai rezultatai turės būti siunčiami tiesiogiai į VMI.
Skaidrės konkurencinė aplinka
„Verslui toks įsakymo pakeitimas bus neabejotinai naudingas – konkurencingumo aplinka restoranų ir viešbučių sektoriuje taps sąžiningesnė, – cituojamas Mindaugas Kiela, Kasos aparatų gamintojų, importuotojų ir aptarnavimo įmonių asociacijos prezidentas. – Šios rinkos dalyviai nebeturės progos pasinaudoti buvusia spraga ir nuslėpti tam tikrus duomenis nuo VMI, todėl mokesčių našta taps visiems vienoda. Taip pat sumažės galimybė disponuoti šešėliniais pinigais“.
Anot M.Kielos, nesąžiningo duomenų registravimo kasos aparatuose problema buvo pastebėta 2009 – 2010 metais ir ypatingai išryškėjo ekonominės krizės laikotarpiu, kuomet verslas masiškai ėmė atsisakinėti aparatų, fiksuojančių visą įmonės informaciją kontrolinėje juostoje, tokiu būdu apsunkindamas darbą šį sektorių reguliuojančioms institucijoms.
„Tai kėlė didelį galvos skausmą sąžiningiems verslininkams, kurie privalėjo konkuruoti su įmonėmis, registruojančiomis ne visus savo finansinius duomenis ir atitinkamai mokančiomis mažesnius mokesčius“, – komentavo M. Kiela.
M.Kielos teigimu, dauguma Lietuvos didžiųjų bei vidutinių įmonių, kurios rūpinasi savo veiklos skaidrumu, jau turi įsidiegusios įsakyme numatytas nuostatas atitinkančius aparatus.
Su didesniais sunkumais teks susidurti mažesniems rinkos dalyviams, kurie vis dar neturi atsiskaitymo prie stalelių funkcijos. Tokios įstaigos privalės atnaujinti techninę įrangą arba išmokyti kitaip elgtis patį vartotoją: mokėti iš anksto ir laukti užsakymo įvykdymo arba gavus užsakymą, susimokėti prie kasos aparato.
Galima išeitis – automatizavimo sistemos įdiegimas
Restoranų ir viešbučių sektoriaus įmonės, siekdamos atitikti naujus reikalavimus, turės galimybę įsigyti automatizuotą, kompiuterinę kasos sistemą.
„Automatizuotų sistemų įdiegimas gali ne tik padėti išspręsti dėl naujojo įstatymo susidariusias problemas, bet ir pakelti verslo efektyvumo rodiklius bei supaprastinti patį darbo procesą – kompiuteris gali atlikti užduotis, kurias iki šiol tekdavo atlikti darbuotojams“, – sakė „UCS Baltic“ pardavimų vadovas J.Puidokas.
Anot J.Puidoko, automatizuotų sistemų sprendimai leidžia pagreitinti užsakymų priėmimo laiką, nuolat matyti veiklos ataskaitas, įžvelgti tendencijas, kurios leidžia optimizuoti procesus ir priimti atitinkamus sprendimus. Taip pat atsiranda papildomas funkcionalumas, kuris leidžia vykdyti sandėlio apskaitą ar prijungti modernias lojalumo sistemas. Itin sparčiai populiarėjantis įrankis Lietuvoje – „R-Keeper“, kurį šiuo metu jau naudoja didžioji dalis šalies viešojo maitinimo rinkos.
Nusprendus įsigyti automatizuotą sistemą, investicijų dydis priklausys nuo maitinimo įstaigos dydžio, aptarnavimo modelio bei poreikių funkcionalumui.