Olimpiados variklis – dainos motyvas
Pasitikėjimą savo asmeniniu indėliu į aplinkosaugą bei atsakingą vartojimą šiemet skatinusi Nacionalinė aplinkosaugos olimpiada (NAO) pagrindiniu šūkiu tvirtino: „Viskas Tavo rankose!“ Šiam teiginiui pasirinkti šiųmečio renginio ambasadorės atlikėjos Monikos Marijos dainos žodžiai. Žinomos atlikėjos teiginiai apie šių metų NAO temą pateko ir į testo klausimus, kuriuos parengė Lietuvos geografijos mokytojų asociacija.
Lapkričio 16-ąją nuotoliniu būdu surengta NAO buvo jubiliejinė – 10-oji. Į jos testo klausimus apie atsakingą vartojimą atsakymų ieškojo 2711 mokiniai iš 184 Lietuvos mokyklų. Visus 30 klausimų įveikė ir 100 balų surinko 3 mokiniai, o greičiausiai į juos atsakyti pavyko Vilkaviškio „Ąžuolo“ progimnazijos mokiniui Ž. Narušiui. Jis savo atsakymus pateikė jau po 14 minučių ir 56 sekundžių.
„Man svarbiausia yra tai, kad su šeima prieš pirkdami kokį nors produktą pirma įsitikiname, kad mums jo reikia, tuomet pasidomime, iš kokios šalies jis kilęs, stengiamės rinktis kuo arčiau pagamintus produktus“, – paklaustas apie jam svarbiausią atsakingo vartojimo principą sako Žygimantas.
Besiruošdamas NAO testui jis teigia sužinojęs, kaip jis pats ir kiekvienas galime atsakingai vartoti ir padėti mūsų planetai tapti švaresne.
„Neseniai pastebėjau, kad dauguma mano bendraamžių ne visada perka tai, ko jiems reikia, o nusipirkę produktą jo viso nesuvartoja ir išmeta. Jei taip elgtumės visi, turėtume nežmoniškus atliekų kiekius, todėl visiems linkiu stengtis gyventi kuo tvariau, atsakingai vartoti ir atsiminti, jog mes kiekvienas esame atsakingi už planetą, kurioje gyvename!“ – savo įžvalgomis dalijasi aštuntokas.
Ateities kartos taip pat privalėtų turėti viską, ko jiems reikia
Verslininkas, investuotojas Ilja Laursas, kuris šios moksleiviams skirtos aplinkosaugos olimpiados ambasadoriumi buvo 2019-aisiais, sako, kad jam atsakingas vartojimas yra sąmoningas požiūris į prekių ir paslaugų naudojimą, kuris atsižvelgia į aplinkos, socialinius ir ekonominius padarinius.
„Tai svarbu dėl daugelio priežasčių. Pirmiausia, ši praktika padeda mažinti aplinkos teršimą, išsaugoti gamtos išteklius ir sumažinti atliekų kiekį. Atsakingas vartojimas prisideda ir prie socialinio teisingumo, nes jis įpareigoja rinktis ir veikti taip, kad kiti žmonės ir ateities kartos taip pat galėtų turėti viską, ko jiems reikia. Ši koncepcija taip pat skatina įmones kurti tvarius produktus ir paslaugas bei atlieka svarbų vaidmenį skatinant inovacijas“, – sako I.Laursas
Atsakingo vartojimo pavyzdžiais jis įvardija maisto švaistymo mažinimą, pasirinkimą pirkti produktus iš perdirbtų arba tvariai gaminamų žaliavų, energijos taupymą ir atliekų perdirbimą beiparamą įmonėms, kurios laikosi tvarumo principų, bei tokių gamintojų prekėms.
„Šių dienų septintokams ir aštuntokams linkėčiau išmokti kritiškai mąstyti apie savo vartojimo įpročius ir pasekmes aplinkai, domėtis tvariomis inovacijomis ir skatinti jas. Siekiant skatinti atsakingą vartojimą taip pat labai svarbu yra bendradarbiauti su draugais ir šeima“, – mintimis apie tvarią elgseną dalijasi I.Laursas.
Olimpiados ambasadoriai – Lietuvoje žinomos asmenybės
EPA projektų vadovė Laura Jurevičienė džiaugiasi, kad per visą dešimties metų kelionę NAO lydėjo ištikimi partneriai – Lietuvos geografijos mokytojų asociacija (LGMA) ir Kauno technologijos universiteto (KTU) bendruomenė. LGMA parengdavo metodinę medžiagą ir testo klausimus, o KTU komanda pasirūpindavo, kad nuotolinė platforma veiktų sklandžiai.
„Olimpiados ambasadoriais kviečiame žinomus, visuomenės gerbiamus, vertinamus žmones, jie dalijasi savo įžvalgomis su mokiniais. Tokių asmenybių autoritetas turi teigiamą poveikį, skatina susimąstyti, keisti įpročius. Vieni tokių buvo keliautojas, alpinistas, fotografas Vladas Vitkauskas, Lietuvos penkiakovininkė, daugkartinė olimpinė, Europos ir pasaulio čempionė ir vicečempionė Laura Asadauskaitė-Zadneprovskienė, Dakaro lenktynininkas Antanas Juknevičius. Tikiuosi, kad šių metų ambasadorės atlikėjos Monikos Marijos mintys apie atsakingą vartojimą ir tvarios elgsenos pavyzdžiai padės mokiniams geriau įsisavinti įgytas žinias bei diegti jas į kasdienį gyvenimą“, – sako L.Jurevičienė.