Pasaulyje vis labiau brangstant kokosams, paaiškino priežastis: kalta ir gamta, ir geopolitinė situacija

Įvairūs produktai, pagaminti iš kokosų, vis labiau populiarėja. Vienas mylimiausių pirkėjų produktų – kokosų aliejus, kurį jie naudoja maisto gamybai, natūraliai odos, plaukų priežiūrai ar net burnos higienai. Ne mažiau populiarūs ir kiti iš kokosų pagaminti produktai, mat jie pasižymi įvairiomis sveikatai palankiomis savybėmis. Vis dėlto, ekspertai perspėja, kad šie ir Lietuvoje itin mėgstami produktai gali labai išbrangti, mat per pastaruosius metus kokosų kainos išaugo daugiau nei du kartus. Kokios priežastys tai lemia ir kada vartotojai gali tikėtis kokosų aliejaus brangimo?
Pasaulyje vis labiau brangstant kokosams, paaiškino priežastis: kalta ir gamta, ir geopolitinė situacija
Pasaulyje vis labiau brangstant kokosams, paaiškino priežastis: kalta ir gamta, ir geopolitinė situacija / Pexels.com

Europiečiai kokosų aliejų vartoja tonomis

Kokosų aliejų žmonės pamilo ne veltui – jis yra puikus antioksidantų šaltinis. Be to, esą šis aliejus gali sumažinti alkio jausmą, riziką susirgti Alzheimeriu, paskatinti riebalų deginimą organizme ar padėti palaikyti gerą burnos mikroflorą. Apie tai, kad kokosų aliejus palankus sveikatai, liudija jau daugiau nei 15 metų Lietuvos ir Europos rinkoje dirbančios įmonės UAB „EKO PIRK“, valdančios prekės ženklą „Amrita“ bei kitomis užsakovų privačiomis etiketėmis ir pirkėjams siūlančios organiškus kokosų produktus, ekspertai.

„Kepimui geriausi riebalai yra kokosų aliejus ir „Ghi“ sviestas. Juos galima kaitinti itin aukštoje temperatūroje, nes jie nedega ir neskleidžia jokių blogų medžiagų, ko negalima pasakyti apie kitus tautiečių mėgstamus aliejus, kurie kaitinami aukštoje temperatūroje virsta polimerais, kurių beveik neįmanoma išvalyti nuo įrangos. Jie patenka ir į organizmą.“, – teigia jie.

Kokosų aliejus taip pat puikiai drėkina odą, plaukus, tad natūralesnės kosmetikos ieškantys pirkėjai vis dažniau renkasi būtent tuos šampūnus, kremus, kondicionierius ar kitus panašius produktus būtent su šiuo ingredientu. Jo populiarumą rodo ir skaičiai – vien europiečiai kokosų aliejaus kasmet suvartoja maždaug 630 tūkst. tonų.

O kur dar kiti produktai – gliuteno netoleruojantys žmonės džiaugiasi kokosų miltais, kurie yra ne tik puiki alternatyva kvietiniams, bet ir gerina virškinimą. Sveikatai palankius produktus mėgstantys vartotojai renkasi kokosų pieną, pasižymintį antiuždegiminėmis savybėmis. Akivaizdu, kad įvairūs kokosų produktai tampa vis didesne pirkėjų krepšelio dalimi, tačiau netrukus rinka gali jų vartojimo įpročius gerokai pakoreguoti.

Tarp kainų kilimo priežasčių – negailestingos gamtos stichijos

Pexels.com/Pasaulyje vis labiau brangstant kokosams, paaiškino priežastis: kalta ir gamta, ir geopolitinė situacija
Pasaulyje vis labiau brangstant kokosams, paaiškino priežastis: kalta ir gamta, ir geopolitinė situacija / Pexels.com

Jau daugiau nei 15 metų Lietuvos ir Europos rinkoje dirbanti įmonė AB „EKO PIRK“, kuri valdo prekės ženklą „Amrita“, pirkėjams siūlo organiškus kokosų produktus. Jų ekspertai nuolat tyrinėja rinkos pokyčius, o šiemet jų atlikta analizė nenudžiugino – kokosų kainos dėl įvairių aplinkos veiksnių į viršų šoktelėjo dvigubai.

Anot jų, 2024 m. vienas stipriausių gamtos fenomenų – „El Ninjo“ srovių pasikeitimas – buvo itin negailestingas vietovėms, kuriose užauginama daugiausia kokosų. Viena „El Ninjo“ aukų – Filipinai. Būtent praėjusiais metais „El Ninjo“ buvo vienas stipriausių per pastaruosius 25-erius metus. Net 75 proc. šalies patyrė didelę sausrą, karščio bangas. Kai kuriose vietovėse dėl šio fenomeno termometro stulpelis šoktelėjo ir iki 42 laipsnių celsijaus. Vėliau sekė liūtys, smarkus vėjas, apgadinęs ne tik infrastruktūrą, bet ir nuniokojęs vietas, kuriose augo kokosai. Dėl to smarkiai nukentėjo ir pats derlius – medžiai išaugino mažiau riešutų. O tie, kurie užaugo, viduje turėjo kur kas mažiau minkštimo – tai apsunkino jų apdorojimą ir sumažino žaliavų kiekį gamybai.

Ekspertai siūlo pažvelgti ir į situaciją Šri Lankoje, kurios gyventojams kokosų auginimas yra ne tik vienas pagrindinių pragyvenimo, bet ir maisto šaltinių. Kasmet šalyje suvartojama daugiau nei 70 proc. visų užaugintų kokosų – daugiau Šri Lankos gyventojai suvalgo tik ryžių. Šiandien Šri Lanka yra ketvirta didžiausia kokosų ir jų produktų eksportuotoja pasaulyje.

Vis tik po to, kai šalies ekonomika prieš trejus metus praktiškai subyrėjo, ją griežtai prižiūri Tarptautinis valiutos fondas, Šri Lankai paskolinęs 3 milijardus JAV dolerių. Ši skola yra milžiniška našta Šri Lankai, tad ji iš visų jėgų stengiasi rūpintis tuo, kas jai kasmet į biudžetą atneša šimtus milijonų dolerių – kokosais. Tad „El Ninjo“ atnešus sausras, Šri Lankos valdžia iš visų jėgų bandė apsaugoti kokosų derlių – rūpinosi ribotais vandens ištekliais, prižiūrėjo ūkininkus, kad šie užtikrintų pakankamą drėgmės kiekį dirvožemyje. Deja, kaip rodo ekspertų analizė, tokių pastangų nepakako – kokosų kokybė buvo prasta, o jų kainos visus metus tik augo ir vis dar auga.

„Be to, vis daugiau įvairios kokosų produkcijos iš Šri Lankos užsisako Kinija, kuriai kokosų riešutų šiuo metu taip pat trūksta. Kadangi Kinijos rinka yra milžiniška, didelis užsakymų kiekis lemia, jog Šri Lankos vidaus rinkai pačiai vos pakanka kokosų riešutų. O tai, neabejotinai, lemia ir aukštą kainą“, – sako „Amrita“ atstovai.

Kalta ne tik gamta

Anot specialistų, įtaką kokosų kainų augimui daro ir besikeičianti vidaus situacija juos auginančiose šalyse. Štai, antri didžiausi eksportuotojai pasaulyje – Filipinai – susiduria su darbuotojų trūkumu kokosų auginimo sektoriuje. Tai lemia šalyje augantis išsilavinimo lygis – vis daugiau filipiniečių dirba kvalifikuotus, geriau apmokamus darbus. Pritraukti naujų darbuotojų augintojams esą nepadeda ir kokosų pramonėje vis didinamos algos.

Ši problema aktuali ir Šri Lankos rinkoje, kur jaunesni žmonės renkasi idomesnį bei daugiau apmokamą darbą.

Pasak specialistų, kokosų kainas didina visų priežasčių sąveika – ir žaliavų, ir darbuotojų trūkumas, ir dėl darbo jėgos stygiaus vėluojanti gamyba.

Kaip dar vieną kokosų kainos kilimo priežastį specialistai įvardija ir geopolitinę situaciją. Esą itin svarbus veiksnys augančioms kainoms – konfliktai Artimuosiuose Rytuose. Mat, kaip pastebi jie, kokosus plukdantys laivai vengia Raudonosios jūros ir turi rinktis alternatyvų, ilgesnį maršrutą, vedantį pro pačią Afrikos apačią – Gerosios Vilties kyšulį. Tai ne tik prailgina tranzito laiką, bet ir didina išlaidas. EKO PIRK atstovai atskleidžia, kad dėl pailgėjusios eksporto grandinės užsakymų jiems tenka laukti net ir penkis mėnesius. Kartu jie dalijasi, kada vartotojai ims jausti kainų pokyčius.

„Pats brangiausias kokosų aliejaus užsakymas, trigubai aukštesnėmis kainomis, nei 2024 metų pradžioje jau pakeliui. Kainos kilo nuolat, tad mes taip pat kelsime kainas prekybos tinklams etapais, atsižvelgdami į žaliavos savikainą. Vartotojai kainų augimą pajus palaipsniui Pats didžiausias brangimas įvyks pusmečio bėgyje“, – aiškina jie.

Ekspertai gerų žinių neturi – esą bent jau kol kas nėra ženklų, rodančių, kad kokosų pasiūla ar rinka atsigaus ir bus tokia, kokia anksčiau. Mat, kaip sako jie, tiek įvairūs gamtos reiškiniai, tiek kitos priežastys ir toliau išlieka reikšmingais veiksniais kokosų auginimo sektoriuje. Štai, pavyzdžiui, Filipinus niokojusi gamtos stichija nupūtė jaunus kokosų žiedus, kurie vėliau turėjo išaugti į suaugusius kokosus. Nesitaisanti geopolitinė situacija, dėl kurios auga eksporto kaštai ir ilgėja pristatymo laikas, taip pat neleidžia laiku pripildyti įvairių rinkų atsargų, o tai taip pat prisideda prie ženkliai didesnių kainų.

Teks ieškoti alternatyvų kokosų aliejui?

Smarkiai į viršų šoktelėjusios kainos gali pakoreguoti ir vartotojų įpročius. Anot „Amritos“ atstovų, ilgainiui pirkėjai greičiausiai ims ieškoti pigesnių, tačiau lygiai tokių pačių sveikų alternatyvų kokosų aliejui.

„Prieš tai itin sveikas pasirinkimas kepimui – „Ghi“ sviestas buvo gerokai brangesnis už kokosą, bet po truputį skirtumas mažės. Tad neaišku, kaip jie reaguos į kainų pokyčius – gal žmonės, kurie vartoja ekologišką, tyrą kokosų aliejų, tiesiog pereis prie „Ghi“ sviesto“, – svarsto jie.

Brangstant tyram kokosų aliejui, alternatyvų jam ieško ir įvairių produktų gamintojai. Tad lieka klausimas, kaip į pasikeitusią kai kurių gaminių sudėtį reaguos pirkėjai, ieškantys sveikatai palankių produktų.

„Dabar rinkoje vyksta pokyčiai. Pavyzdžiui, kai kurie įvairių batonėlių gamintojai, gamybai anksčiau naudoję kur kas sveikesnį, tyrą kokosų aliejų, ima pereidinėti prie rafinuoto kokosų aliejaus, nes jis yra pigesnis. Gamintojai, kurie ir toliau naudos tyrą kokosų aliejų, savo produkciją neabejotinai turės branginti. Tai liečia ne tik maisto prekes, bet ir kosmetiką, nes kol kas prošvaisčių dėl kainų mažėjimo nesimato“, – teigia EKO PIRK atstovai.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Kaip sutrumpinti naujovių kelią iki būsimo specialisto: AIPA ir Vilniaus automechanikos ir verslo mokyklos pavyzdys
Reklama
Pavasaris – laikas kurti grožį savo kieme: specialistų patarimai, nuo ko pradėti ir kaip tvarkyti aplinką
Reklama
Žemės ūkyje vis labiau įsitvirtina biostimuliatoriai: kaip jie veikia?