1998 m. Kalifornijoje (JAV) įkurta kompaniją „PayPal“ 2002-aisiais įsigijo populiariausias pasaulyje internetinis aukcionas „eBay“. Būtent tada „PayPal“ sulaukė savo šlovės akimirkos. Neseniai „PayPal“ ir „eBay“ vėl tapo atskiromis juridinėmis bendrovėmis, tačiau „PayPal“ iki šiol yra vienintelė oficiali mokėjimų sistema, naudojama „eBay“. „PayPal“ teigia, jog 203 pasaulio šalyse ir regionuose šiandien atidaryta daugiau nei 169 milijonai aktyvių „PayPal“ sąskaitų.
Vienas iš „PayPal“ pranašumų – privatumas, kurį gauna internetinėse parduotuvėse apsiperkantys žmonės. Jie ne visada nori atskleisti pardavėjams savo kreditinės kortelės ar sąskaitos numerius. „PayPal“ visus šiuos duomenis tvarko vidinėje sistemoje ir neatskleidžia nė vienai šaliai – pinigų gavėjas mato tik siuntėjo elektroninio pašto adresą. „PayPal“ sistema atitinka itin griežtus duomenų tvarkymo reikalavimus. Šis pranašumas naudingas ir pardavėjui – jam nereikia rūpintis kliento duomenų saugojimu.
Saugo pirkėją
Kitas didžiulis pranašumas, itin aktualus dažnai apsiperkantiems internete – „PayPal“ itin aktyviai padeda spręsti tarp pirkėjo ir pardavėjo iškilusias problemas
Kitas didžiulis pranašumas, itin aktualus dažnai apsiperkantiems internete – „PayPal“ itin aktyviai padeda spręsti tarp pirkėjo ir pardavėjo iškilusias problemas. Tiesa, dažnai į situaciją nėra įsigilinama, todėl dažniausiai priimamas greitas sprendimas, grąžinti pinigus pirkėjui. „PayPal“ dirba pagal Pirkėjo apsaugos programą, tad dažniausiai nesusipratimus išsprendžia pirkėjo naudai. Klientas gali pasiskųsti „PayPal“, jog nesulaukė prekės ar sulaukė netenkinančio daikto ar paslaugos, ir „PayPal“ gali nuspręsti pinigus pirkėjui grąžinti.
Pardavėjai dažnai nukenčia tokiais atvejais, kai už prekes atsiskaitoma vogta kreditine kortele. Klientui pasiskundus „PayPal“ apie kortelės vagystę, šis taip pat gali nuspręsti pardavėjui pervestus pinigus užšaldyti ir grąžinti juos pirkėjui, net jei prekė jau yra išsiųsta ar paslauga suteikta. Tiesa, pardavėjai turi galimybę sustabdyti pinigų pirkėjui grąžinimo procesą, pateikdami „PayPal“ prekės pristatymo įrodymą – pašto, kurjerio ar kito siuntimo tarpininko patvirtinimą (antspaudą ar internetinės sistemos duomenis), kad prekė buvo išsiųsta gavėjui, tikslią datą kada prekė buvo išsiųsta ir gavėjo adresą.
Kitais atvejais pirkėjui pasiskundus, jog negavo prekės ar iškilo kitokių nesklandumų, gali būti ne tik grąžinami jo sumokėti pinigai, bet ir užšaldomos kitos lėšos, esančios pardavėjo sąskaitoje, ar apribojami jo finansinių veiksmų limitai. Dėl šios priežasties „PayPal“ kai kurie elektroninių parduotuvių savininkai kartais vadina „smulkaus verslo žudiku“. Yra sukurtas ne vienas puslapis, pavyzdžiui, paypalsucks.com arba paypalwarning.com, kuriuose pardavėjai diskutuoja apie „PayPal“ minusus, pasakoja jiems nutikusias situacijas, dalinasi patirtimi. Šie puslapiai panašūs į lietuvišką skundai.lt projektą, kur žmonės dalinasi skundais apie skirtingas įmones. Žinoma, tiek šiame, tiek skundų apie „PayPal“ puslapiuose, ne visi nusiskundimai ir istorijos yra pagrįstos ir teisingos.
Nepaisant to, „PayPal“ vis tiek išlieka itin dažnai pardavėjų pasirenkamu įmokų surinkimo būdu. To priežastimi galima laikyti ir tai, jog dažnai pardavėjas tiesiog neturi kito pasirinkimo, jeigu nori sukurti patikimo verslo įvaizdį. Nesuteikiantis vieno iš populiariausių atsiskaitymo būdų pardavėjas iš Kinijos ar Pakistano nekelia pirkėjui didelio pasitikėjimo.
Renkasi alternatyvas
Vis dėlto, „PayPal“ neveikia absoliučiai visose pasaulio šalyse, be to, yra šalių, kur ši atsiskaitymų sistema, nors ir veikia, tačiau nėra labai populiari.
„PayPal“ yra populiariausia savo gimtinėje – JAV, taip pat Kanadoje, kur apie 50 proc. žmonių atsiskaitymo internetinėje erdvėje metu renkasi būtent šį būdą. Jungtinėje Karalystėje „PayPal“ užima kiek daugiau nei 20 proc. elektroninių atsiskaitymų rinkos, Vokietijoje – vos 5 proc, o Rusijoje ar kai kuriose Skandinavijos šalyse „PayPal“ renkasi vos keli procentai atsiskaitančiųjų internete.
Kai kuriose šalyse „PayPal“ nėra populiarus dėl susiklosčiusių žmonių atsiskaitymo įpročių. Pavyzdžiui, Lietuvoje ir Estijoje žmonės yra įpratę elektroninėje erdvėje atsiskaityti naudodamiesi bank link būdu (automatiškai suformuota bankinio pervedimo forma). Jiems tokioje erdvėje nėra įprastas atsiskaitymas kortelėmis, o per „PayPal“ jie gali daryti tik tai.
Klientai, nesirenkantys „PayPal“, nesunkiai randa jam alternatyvų. Visame pasaulyje veikia daugybė skirtingų mokėjimo sistemų, o kai kurios, pavyzdžiui „Paysera“, siūlo ne tik platesnį paslaugų spektrą, bet ir mažesnes kainas.
„Paysera“ savo klientams siūlo daugybę skirtingų įmokų surinkimo būdų – pradedant „Paysera“ bank link būdu, kuris kainuoja pigiau nei bankiniai pervedimai, baigiant apmokėjimais SMS žinutėmis. Tuo metu „PayPal“ naudotojai neturi kito pasirinkimo – tik rinkti įmokas ar atsiskaityti per pačią „PayPal“ sistemą.
Beje, „Paysera“ klientai negali atsiskaityti per „PayPal“ sistemą. Tokios galimybės nesuteikia patys „PayPal“ atstovai, „Paysera“ sistemoje įžvelgę konkurentą su itin panašiu paslaugų spektru ir dėl to atsisakę dirbti kartu.
Skirtumai ir panašumai
Nors „Paysera“ ir „Paypal“ sistemos veikia panašiu principu, tačiau turi ir gausybę skirtumų:
Paslauga ar savybė | „Paysera“ | „PayPal“ |
Tarptautiniai pervedimai į skirtingus bankus ir sistemas įvairiose pasaulio šalyse | Teikia | Neteikia |
Paskolų teikimas | Neteikia. Per savy.lt ar finbee.com sistemas sudaro sąlygas teikti paskolas savo partneriams(investuotojams) |
Teikia smulkiam verslui –„PayPal Working Capital“ |
Elektroninės prekybos dalyviųpatikrinimas prieš jiems pradedant prekybą | Atlieka | Neatlieka |
Įmokų surinkimo būdai | Daugiau nei 20 įmokų surinkimo būdų – per„Paysera“, pervedimai per kitus bankus bei atsiskaitymo sistemas, mokėjimai SMS žinutėmis ir kt. | Įmokų surinkimas tik per „PayPal“ arba mokėjimo kortelėmis. |
Valiutos ir konvertavimo kursai | 30 skirtingų valiutų ir iki 1 proc. konvertavimo marža. | 26 skirtingos valiutos ir konvertavimo marža, siekianti 2,5 proc. |
Pinigų pervedimas kitam sistemos klientui | Nemokami pervedimai pagal telefono numerį ar el. pašto adresą | Jei siunčiama ne iš „PayPal“ balanso, pervedimai kainuoja arba siuntėjui, arba gavėjui (3,4 proc. + 0,35 EUR). Priklausomai nuo gavėjo šalies ir valiutosdar taikomi ir papildomi mokesčiai |
Atsiskaitymas fizinėse vietose mobiliuoju telefonu skenuojant QR kodą | Teikia | Neteikia |
Atsiskaitymo fizinėse vietose patvirtinimas pagal pirkėjo nuotrauką. Pirkėjas mobiliojoje programėlėje pažymi, jog suteikia konkrečiai parduotuvei teisę nuskaičiuoti pinigus, o pardavėjas kasoje mato pirkėjo nuotrauką ir patvirtina mokėjimą | Neteikia | Teikia |
Automatizuoti mokėjimai, naudojant interneto sąsają (API). Suteikia galimybęvienu metu atsiskaityti su grupe žmonių, pavyzdžiui, mugės dalyviais |
Teikia ir „Paysera“ sistemos viduje , ir į kitus bankus. | Teikia tik „PayPal“ sistemos viduje „PayPal“ klientams. |
Pirkėjai el. parduotuvėse gali perkelti pristatymo adresą, jau suvestą mokėjimo sistemoje, todėl nebereikia suvedinėti iš naujo skirtingose e-parduotuvėse | Neteikia | Teikia „Express checkout“ paslaugą. |
Kliento identifikavimo paslauga, leidžianti patikrintus asmens duomenis gauti per mokėjimo sistemą | Teikia nemokamai | Neteikia |
Kainodara | Žiūrėti čia | Žiūrėti čia ir čia |
„Paysera“ straipsnių ciklo tęsinį skaitykite kitą savaitę. Prieš tai buvusį ciklo straipsnį skaitykite čia.