Rinkos pokytis skaičiuojamas absoliutaus alkoholio vienetais, vertinant prekybos vietose legaliai apskaitomus parduodamus alkoholinius gėrimus.
Viena labiausiai praėjusiais metais kritusių kategorijų – spirituoti vynai. Šių stiprių vynų rinka sumažėjo vidutiniškai 30 proc., skaičiuojant nuo praėjusių metų vidurio, kai prekyba jau buvo nusistovėjusi po pavasarį padidintų akcizų.
Dėl didelių akcizų, pakėlusių galutinę produktų kainą, pernai krito ir sidro bei vyno gėrimų pardavimai. Šių gėrimų rinka susitraukė vidutiniškai 16 proc.
„Natūralių vynų pardavimai po truputį auga, o spirituotų vynų vartojimas reikšmingai mažėja. Žinoma, stipriųjų vynų vartotojai yra didžiausia šešėlinių prekių vartotojų rizikos grupė. Vis dėlto policijos, muitinės, ekonomistų ir mokesčių inspektorių duomenys leidžia manyti, kad ir šešėlis Lietuvoje traukiasi“, – sako Audrius Zuzevičius, „Anykščių vyno“ vadovas.
Pasak jo, džiugina, kad augančioje vynų rinkoje vis didesnę dalį sudaro ir natūralūs lietuviški vaisių ir uogų vynai, kurie gaminami pagal senąsias lietuvių kulinarinio paveldo tradicijas. Tačiau dėl ateities Lietuvos vyno gamintojai nėra nusiteikę optimistiškai.
„Nerimaujame, kaip vynų rinką paveiks šių metų akcizų pakėlimas. Nuo kovo akcizai vynui auga labiausiai tarp visų gėrimų rūšių. Statistika negailestinga: jei akcizai vienai gėrimų kategorijai auga greičiau nei kitoms, dalis pirkėjų tokius gėrimus keičia kitomis, santykinai pigesnėmis rūšimis.
Štai pernai spirituotiems vynams reikšmingai padidinus akcizus alaus suvartojimas išaugo daugiau nei 5 proc. – atitinkamai alaus išgeriama tris kartus daugiau nei visų kitų alkoholinių gėrimų kartu sudėjus“, – pastebi ir UAB „Italiana LT“ generalinis direktorius Sigitas Zaikauskas.
Pokyčiai vyksta ir stipriausiųjų gėrimų kategorijoje. Remiantis Nielsen duomenimis, degtinės pardavimai litrais per 2014 metus krito 0,3 proc., likerio – 6 proc. Tuo tarpu po keletą procentų ūgtelėjo trauktinių ir brendžio kategorijos. Taip pat pastebimas reikšmingas brangesnių gėrimų – viskio ir romo – augimas: šių gėrimų pardavimai moderniojoje prekyboje padidėjo apie 30-35 proc.