Verslo civilinė atsakomybė: kokių sričių įmonės ją patiria dažniausiai ir kodėl?

Retas verslas, planuodamas savo veiklas, tikisi, kad teks susidurti su nelaimėmis ar incidentais, dėl kurių gali kilti finansinių nuostolių. Visgi kaip rodo reali įmonių patirtis, kartais gali pakakti ir nedidelės žmogiškos ar procesinės klaidos ir netinkamai susiklosčiusių aplinkybių, kad atsitiktų įvykis, atnešantis didelių finansinių bei teisinių nemalonumų.
Verslo civilinė atsakomybė: kokių sričių įmonės ją patiria dažniausiai ir kodėl?
Simonas Lisauskas / „Lietuvos draudimo" nuotr.

Didžiausia draudimo bendrovė Baltijos šalyse „Lietuvos draudimas“ skaičiuoja, kad praėjusiais metais Lietuvoje iš viso buvo fiksuoti daugiau nei 850 verslo civilinės atsakomybės žalų atvejų, o jų atlyginimui numatyta suma siekė kone 2,5 mln. eurų.

„Smulkiam ir vidutiniam verslui, kuris dažnu atveju neturi sukaupęs didesnių finansinių rezervų, netikėtos nelaimės gali reikšti ilgalaikius veiklos sutrikimus ar netgi įmonės veiklos pabaigą. Kasmet fiksuojame, kad vis daugiau verslų įvertina realias savo veiklos rizikas ir imasi priemonių joms suvaldyti, taip padėdamos tvirtą pagrindą savo veiklos tęstinumui“, – sako Simonas Lisauskas, „Lietuvos draudimo“ verslo klientų departamento direktorius.

„Lietuvos draudimo“ užsakymu 2025 m. pradžioje atliktas smulkaus ir vidutinio verslo įmonių Lietuvoje tyrimas atskleidė, kad sumažėjo įmonių investicijos į darbuotojų saugos mokymus, fizinio turto apsaugą ir apsaugos darbuotojų samdymą. Net 69 proc. tyrime dalyvavusių verslų pažymėjo, jog viena iš pagrindinių rizikų, su kuria susiduriama, yra darbuotojų klaidos, tačiau atlaidžiau žvelgiama į gaisro rizikos aktualumą.

„Tai – nerimą kelianti tendencija. Nors įmonės dažnai deklaruoja, kad jų veikla yra labai saugi ir patalpose gaisras vargiai įmanomas, ilgametė patirtis rodo, kad nuo šios grėsmės nėra apsaugotas nė vienas verslas. Gaisras gali sukelti nuostolių ne tik savininko patalpoms, bet ir apgadinti ar visiškai sunaikinti greta esantį turtą. Nors gaisrai nutinka retai, jų pasekmės itin skaudžios, neretai – ir lemtingos smulkiam verslui“, – pažymi S.Lisauskas.

Tai gerai atspindi ir didžiausia „Lietuvos draudimo“ pernai skirta verslo civilinės atsakomybės draudimo išmoka. Nuomojamose patalpose nakties metu kilus gaisrui buvo apgadintos patalpos ir kitas turtas. Šio įvykio nuostoliams padengti išmokėta suma siekė 48 tūkst. eurų – reikšminga suma netikėtą žalą patyrusiai smulkaus verslo įmonei.

Daugiausia iššūkių patyrusios veiklos sritys

Vertinant atskirus smulkaus ir vidutinio verslo sektorius, daugiausia civilinės atsakomybės žalų pernai fiksuota mažmeninėje prekyboje – čia iš viso registruota daugiau nei 350 tokių žalų atvejų. Kitos didžiausius žalų skaičius „generavusios“ sritys buvo pastatų aptarnavimo ir kraštovaizdžio tvarkymo sritis, ir nekilnojamojo turto operacijų sritis.

„Tokia iš pažiūros rami veiklos sritis, kaip aplinkos tvarkymas, realybėje gali sukelti įvairių žalų dėl netyčia sugadintų želdinių ir medžių, pažeistų pastatų konstrukcijų ar langų, taip pat ,pavyzdžiui, gatvėje stovintiems automobiliams padarytos žalos. Tokio tipo žaloms kompensuoti pernai buvo išmokėtos dešimtys tūkstančių eurų“, – sako S.Lisauskas.

Praėjusiais metais, palyginti su ankstesniais metais, daugiau nei dvigubai išaugo maitinimo ir gėrimų teikimo veiklos srityje fiksuotų žalų skaičius. Iš viso šioms žaloms atlyginti išmokėta daugiau nei 70 tūkst. eurų. Tai gali būti klientų apsinuodijimai maistu, tačiau pasitaiko ir tokių atvejų, kaip nusideginimas per karštu padažu sumuštinyje ar net plaukų užsiliepsnojimas nuo ant kavinės stalo degančios žvakės.

Didžiausia bendra žalų suma – 106 tūkst. eurų – buvo išmokėta variklinių transporto priemonių ir motociklų prekybos ir remonto srityje operuojantiems verslams.

„Transporto priemonių techninio aptarnavimo ir remonto srityje pasitaikančios klaidos gali kainuoti tikrai brangiai. Šio verslo įmonės savo paslaugoms taiko kuo aukščiausius kokybės standartus, tačiau visgi nutinka atvejų, kai automobilių servise atlikus remontą, pakeitus padangas ar variklio alyvą, nekokybiškai suteiktos paslaugos virsta kelis ar keliolika tūkstančių eurų nuostolių siekiančiomis sumomis“, – komentuoja S.Lisauskas.

Pasirūpina ne tik žalos atlyginimu, bet ir kita pagalba

Verslo civilinės atsakomybės draudimas praverčia ne tik sumažinant ar visiškai nuimant finansinę naštą, bet ir užtikrinant visą pagalbą žalos sureguliavimo atveju.

„Iš žalą sukėlusios įmonės perimame visą žalos reguliavimą: padedame gauti reikiamą informaciją iš institucijų, kartu su teisininkų komanda išsiaiškiname, ar pretenzija yra pagrįsta, ar kyla civilinė atsakomybė. Bendraujame su nukentėjusiais, tikriname, ar prašomi nuostoliai iš tiesų buvo patirti“, – sako „Lietuvos draudimo“ verslo klientų departamento direktorius S.Lisauskas.

Pasak eksperto, neturint verslo civilinės atsakomybės draudimo, visa tai tenka atlikti pačiam verslui, įskaitant nepigių teisininkų paslaugų apmokėjimą - verslui tenka padengti ne tik pačios žalos atlyginimo, bet ir jos sureguliavimo paslaugas.

„Lietuvos draudimo“ užsakymu 2025 m. vasario mėnesį KOG institutas atliko smulkaus ir vidutinio verslo tyrimą apie išorines rizikas ir jų valdymą. Buvo apklaustos smulkaus ir vidutinio verslo įmonės, kuriose dirba iki 250 darbuotojų; iš viso buvo atliktos 402 apklausos.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
„BITmarkets“ parodoje „Next Block Expo“ laimėjo apdovanojimą už geriausią klientų aptarnavimą
Reklama
Verslo civilinė atsakomybė: kokių sričių įmonės ją patiria dažniausiai ir kodėl?
Reklama
Amžėjimas nėra nuosprendis: kas gali padėti išlaikyti energiją ir jaunystę?