„Gavęs netinkamą, prastą, nekokybišką dovaną žmogus pasidaro išvadas, kad dovanotojas ir jį lygiai taip pat vertina. Šis dėsnis galioja tiek asmeniniame gyvenime, tiek versle“, – sako Audronė Bakšienė, psichologijos ir mokymų centro „Azimovas” psichologė. Jos viena praktikuojamų sričių – organizacinė psichologija. Pasak specialistės, versle dovanos itin svarbios – įteikdami jas bet kuria proga netiesiogiai atsidėkojame už bendradarbiavimą, partnerystę, buvimą kartu.
Gavęs netinkamą, prastą, nekokybišką dovaną žmogus pasidaro išvadas, kad dovanotojas ir jį lygiai taip pat vertina.
Sugalvoti, kokios bus kalėdinės verslo dovanos – atsakinga įmonių komunikacijos ir rinkodaros užduotis. Ir, kaip kalba ekspertai, čia neišvengiama klaidų nei dovanos parinkime, nei pačio proceso organizavime, beje, kurį pradėti lapkričio mėnesį jau yra kiek vėlu.
Drąsių nedaug
„Lietuvoje įmonių supratimas apie verslo dovanas dar atsilieka nuo Vakarų Europos valstybių”, – pastebi Audrius Šekštelis, nestandartinių, menininkų kuriamų dovanų įmonės „Rio Lindo” plėtros vadovas.
Gaminius Šveicarijai, Kanadai, Japonijai, Vokietijai, Italijai, Pranzūcijai, Ispanijai, Pietų Korėjai, Australijai ir kitoms pasaulio šalims tiekiančios įmonės atstovas mano, jog užsieniečiai į verslo dovanų procesą žiūri atsakingiau, suvokia jų reikšmę komunikacijai. „Lietuvoje pastebime, kad pažengusio mąstymo įmonės nebenori masinės produkcijos gaminių, kinietiškų rašiklių ir puodelių, tačiau kūrybiškais išdrįsta būti nedaugelis – dažniausiai drąsios yra tarptautinės, brandžios įmonės, turinčios vakarietišką supratimą apie verslą”, – sako A. Šekštelis.
Pasak jo, dirbant su tokiais klientais įgyvendinamos netikėčiausios idėjos, kaip antai Kalėdoms iškepti duoną pagal Biblijoje parašytą receptą ir įteikti knygos pavidalo dėžutėje. „Idėjos, pateikimo sugalvojimas ir yra sunkiausia dalis”, – sako specialistas, pastebintis, jog dažna įmonių klaida šiame procese – kai per daug pasitikima savo asmeniniu skoniu, negalvojama, kas patiktų klientui ar partneriui.
Kompromisas tarp vertybių ir pomėgių
Nuo pavasario įmonės kalėdinėmis dovanomis pradedantis rūpintis „Swedbank” Lietuvoje laikosi požiūrio, kad dovanos visuomet turi skleisti įmonės vertybes ir verslo filosofiją.
Jei jaučiama stipri kūrybinė idėja, nuoširdumas, viskas gražiai pateikta, tai net ir arbatos rinkinys gali tapti vertinga, įsimintina dovana.
„Visuomet stengiamės, kad dovana klientui būtų išskirtinė, nematyta ir neretai sukurta specialiai mūsų klientams. Dovanos būtinai turi atitikti „Swedbank“ vertybes, kurias mes taikome savo veikloje ir jomis vadovaujamės. Dažnai esminiu dalyku renkant dovaną tampa jos idėja, istorija, žinutė, kurią dovanodami norime perduoti dovanos gavėjui“, ‒ pasakoja Asta Margevičienė, „Swedbank“ Pardavimų valdymo ir rinkodaros departamento direktorė.
Pasak jos, tinkamai parinkta dovana gali išties pasitarnauti ir dovanojančios, ir ją gaminusios įmonės komunikacijos tikslams. „Dovanos pagalba galima išsakyti savo poziciją, paskatinti veikti. Pavyzdžiui, mes „Swedbank“ kalėdines dovanas dažniausiai perkame iš Lietuvos gamintojų. Taip norime palaikyti lietuvišką verslą ir paskatinti mūsų klientus elgtis taip pat”, – sako ji.
Dovanojo Paolo Coelho linkėjimą
Lietuvoje veikiančios tarptautinės konsultacijų kompanijos “TMD partners” marketingo vadovė Renata Žemaitienė sako, kad pagrindinė taisyklė, kuria vadovaujasi dovanų rinkime – investuoti laiko į kliento pažinimą. „Dovanoms paruošti negailime nei laiko, nei pastangų. Pavyzdžiui, pernai, minėdami įmonės dešimtmetį, savo klientams dovanojome reto leidimo garsaus rašytojo Paulo Coelho minčių rinkinį su asmenine kūrėjo dedikacija – ją gauti padėjo leidėjai Barselonoje. Pradžioje visi tikino, jog yra nerealu, kad pasaulinio garso rašytojas skirs laiko mūsų sumanymui. Tačiau mums pavyko – visus įkvėpėme savo tikėjimu”, – patirtimi dalinasi R. Žemaitienė.
Ji pastebi, kad taip pat gerų atsiliepimų sulaukia dovanos, kurios yra naudojamos daug kartų, suburia žmones – pavyzdžiui, ji džiaugėsi sužinojus, kad klientams prieš kelis metus dovanotas specialiai sukurtas pledas vasaromis iki šiol tarnauja bendriems kolektyvo pietums ant žolės.
Vadovams reikia bendravimo
Psichologė A. Bakšienė pritaria, kad tobuliausia, kai dovana turi pabuvimo kartu aspektą. Ypač, jei sveikiname aukštas pareigas užimantį asmenį. Todėl visada svarbu rasti minutę laiko ir dovaną įteikti pačiam. O dar geriau – pasikviesti klientą ar partnerį pavakarieniauti, padovanoti bilietus į spektaklį, koncertą ir kartu nueiti.
Geriausia sužinoti konkrečiai, kokio daikto vadovui reikia. O jei nepavyksta, tada visada išgelbės tradicinė, bet aukštos kokybės, brangi dovana.
„Tyrimai rodo, kad aukšto lygio įmonių vadovai yra vieniši savo darbe. Jų atsakomybė didelė, jie būna atsiriboję nuo darbuotojų emociškai ir santūrūs. Dėl šios priežasties tokio pačio pareigybių lygio atstovui dera vadovą sveikinti asmeniškai, skiriant jam laiko, nes pasikalbėti apie panašias problemas su tai suprantančiu žmogumi yra didelė dovana”, – sako psichologė.
Vadovo pasveikinimas, visgi, kelia daugiausia streso, nes išrinkti gerą dovaną, kuri atspindėtų jo pomėgį, jo asmenybę, yra sunku. Net jei žinome tokio žmogaus hobį, rizika apsirikti yra dar didesnė, nes jis toje srityje nusimano daug ir sunku pataikyti padovanoti tai, ko jis neturi ar kas jam tinkama. “Geriausia sužinoti konkrečiai, kokio daikto vadovui reikia. O jei nepavyksta, tada visada išgelbės tradicinė, bet aukštos kokybės, brangi dovana”, – sako A. Bakšienė.
Jei vadovą sveikiname įmonės veiklos kontekste, geriau dovanoti valgomus dalykus, kuriais vadovas gali pavaišinti visą savo komandą, tuo pačiu sukurdamas progą pabendrauti.
Vertę augina kūrybiškumas
Pasak „Rio Lindo” plėtro vadovo A. Šekštelio, Kalėdų ar kita proga įmonėms dovanojamos verslo dovanos kaina turėtų būti etiška, ne per didelė, tačiau ir ne per maža. Optimaliausias variantas – 30-40 eurų. Tačiau visada dovanos vertę išaugina idėja, meniškas įpakavimas, emociją kuriantis prasmingas pasveikinimo tekstas.
„Jei jaučiama stipri kūrybinė idėja, nuoširdumas, viskas gražiai pateikta, tai net ir arbatos rinkinys gali tapti vertinga, įsimintina dovana”, – sako jis.
A. Šekštelis pastebi, kad renkant verslo dovaną visada reikia apsvarstyti kelis variantus. Taip pat svarbu tinkamai organizuoti dovanos rinkimo procesą – anot jo, nereikia daryti klaidos ir į jį įtraukti viso kolektyvo. „Turėjom klientą – įmonę, kurioje dovanas rinko dešimties moterų grupė – iš mūsų pasiūlytų idėjų trims patiko viena, trims – kita, keturioms – dar kita. Sprendimas įstrigo ilgam. Blogiausia, kai toks varginantis procesas ir sugaištas laikas po kelių mėnesių išsekina kantrybę ir baigiasi banaliausiu rezultatu – paprasto šokolado nusiuntimu”, – sako jis.
Dovanų specialistas pataria, kad sprendimo grupę geriausia sudaryti iš 3-4 darbuotojų, kurie yra kūrybiški ir vadovaujasi ne tik asmeniniu skoniu. Taip pat apie dovanas pradėti galvoti ne paskutinę minutę. Tada sukursime galimybę paruošti tokią dovaną, kuri nustebins mūsų klientus ir partnerius bei pasitarnaus sėkmingai įmonės komunikacijai.