Viešųjų pirkimų tarnyba (VPT), kurios pagrindinis uždavinys yra užtikrinti, kad konkursai mūsų šalyje būtų vykdomi laikantis visų teisės aktų, kol kas iš verslo subjektų nereikalauja jokių papildomų dokumentų ar sertifikatų. LR Viešųjų pirkimų įstatymo 46 straipsnyje yra tik apibrėžti reikalavimai, kurie numato tiekėjų pašalinimo pagrindus. Įstatymas sako, jog perkančioji organizacija (supaprastintų ir tarptautinių pirkimų atveju) privalo pašalinti tiekėją iš pirkimo procedūros, jeigu sužino, kad tiekėjas arba jo atsakingas asmuo yra nuteistas už tam tikras nusikalstamas veikas, pvz., kyšininkavimą, prekybą poveikiu, papirkimą; sukčiavimą, turto pasisavinimą, turto iššvaistymą, apgaulingą pareiškimą apie juridinio asmens veiklą, kredito, paskolos ar tikslinės paramos panaudojimą ne pagal paskirtį ar nustatytą tvarką, kreditinį sukčiavimą, neteisingų duomenų apie pajamas, pelną ar turtą pateikimą, deklaracijos, ataskaitos ar kito dokumento nepateikimą, apgaulingą apskaitos tvarkymą ar piktnaudžiavimą, kai šiomis nusikalstamomis veikomis kėsinamasi į Europos Sąjungos finansinius interesus ir kt.
Virginijos Markevičienės, VPT Metodinės pagalbos skyriaus vyriausiosios specialistės, teigimu, Lietuvos teisės aktuose jau yra įtvirtinta nemažai „saugiklių", kurie užkerta kelią skaidrumo savo veikloje stokojančioms įmonėms dalyvauti viešuosiuose pirkimuose, ir koks nors išskirtinis antikorupcinis verslo subjektų vertinimas – kol kas nėra atliekamas.
„Viešųjų pirkimų tarnyba teigiamai vertina įmonių pastangas laikytis aukščiausių verslo etikos standartų bei didinti verslo skaidrumą. Šiems tikslams pasiekti gali būti taikomos įvairios priemonės, tame tarpe tai galėtų būti ir „TRACE" sertifikatas. Vis dėlto atkreiptinas dėmesys, kad perkančiosios organizacijos negalėtų iš tiekėjų reikalauti turėti bei pateikti tokį sertifikatą, kadangi Lietuvos teisės aktuose įtvirtinti kiti būdai ir priemonės, o galimybė reikalauti „TRACE" sertifikato nėra numatyta“, – sako V. Markevičienė.
Vyriausioji VPT specialistė tvirtina, jog tarnyba neturi duomenų apie įmones, disponuojančias vienokiais ar kitokiais sertifikatais, o konkursuose, esant dabartiniam teisiniam reglamentavimui, tokie liudijimai nesuteikia pirmenybės ar išskirtinės galimybės juos laimėti.
„TRACE“ – teikia kyšininkavimo ir trečiųjų šalių įtakos įvairiems rizikingiems procesams valdymo sprendimus
Tą patį Lietuvoje atlieka net keletas tarnybų. Viena iš tokių – STT. Tarnybos atstovės Renatos Endružytės teigimu, šiuo metu jokių skatinimo priemonių antikorupcinius standartus įsidiegusiems ūkio subjektams – nėra.
„STT nuomone, svarbu, kad įmonių vadovai ir patys darbuotojai, apsisprendę siekti antikorupcinės aplinkos gerinimo, ryžtingai laikytųsi tokių standartų. Bet kokia antikorupcinė priemonė yra sveikintina, tačiau jei ji yra deklaratyvi ir neveikianti, tai rezultato nebus pasiekta. STT, siekdama stiprinti antikorupcinę aplinką bei skaidrinti valstybės ar savivaldybių įstaigų procedūras ir procesus, atlieka korupcijos rizikos analizes – išsamiai analizuoja viešojo sektoriaus įstaigų veiklą antikorupciniu požiūriu. Taip pat tarnyba visada geranoriškai teikia rekomendacijas ir dėl įmonių veiklos skaidrinimo“, – paaiškino R. Endružytė, STT Komunikacijos skyriaus viršininkė – „STT laikosi nuomonės, jog su privačiu sektoriumi reikia dirbti naudojantis taip vadinamosiomis minkštosiomis priemonėmis – kaip nors paskatinant kuriančius antikorupcinę aplinką, o ne taikant sankcijas šioje srityje mažiau aktyviems rinkos dalyviams“.
STT kartu su partneriais yra sukūrusi bei patvirtinusi Antikorupcinės aplinkos kūrimo ir įgyvendinimo vadovą privačiame sektoriuje. Jis skirtas verslui, kurio tikslas – didinti verslo skaidrumą ir atsakingumą; didinti korupcijos daromos žalos suvokimą bei paskatinti imtis aktyvių priemonių, kovojant su šiuo reiškiniu.
AB „Lietuvos energija": „Kiek tai leidžia Lietuvos teisės aktai, visada pirmenybę teikiame tiems tiekėjams, kurių korupcijos pasireiškimo rizika yra maža“
Vienos iš didžiausių energetikos įmonių grupės Baltijos šalyse Ryšių su visuomene vadovas Artūras Ketlerius tvirtina, jog „TRACE" sertifikatas yra labiau žinomas ir naudojamas JAV privačių verslo struktūrų. Tiek Vakarų Europoje, tiek Lietuvoje, anot jo, labiau įprasta remtis „Transparency Intl" vertinimais ir valstybės institucijų ar specialiųjų tarnybų priežiūra bei rekomendacijomis.
„Tarptautiniuose projektuose didelės užsienio įmonės visada pateikia sertifikatus arba nurodo kitas, galbūt, vidines antikorupcinių priemonių sistemas. Sertifikato ar patvirtintos priemonių sistemos taikymas įmonėje visada yra privalumas ir mažina korupcijos pasireiškimo riziką“, – sako A. Ketlerius .
Šiuo metu „Lietuvos energija" siekia ISO37001 sertifikato (Antikorupcinės valdymo sistemos standartas). O iš savo verslo partnerių visais atvejais prašo pateikti bent jau paaiškinimus, kokiomis antikorupcinėmis priemonėmis vadovaujasi savo veikloje.