Metinė prenumerata tik 6,99 Eur. Juodai geras pasiūlymas
Išbandyti

15min eksperimentas: kaip veikia BMW naktinio matymo prietaisas

Automobilių gamintojai išsikėlę ambicingus tikslus: pasitelkę technologijas, jie žada sumažinti žuvusių ar sužeistų kelyje skaičius iki apskrito nulio. Tokie planai skamba tarsi utopija, visgi kai kurios technologijos jau ir šiandien padėtų užbėgti šimtams įvykių už akių.

15min komanda sėdo prie naujausio 6 serijos BMW vairo. Šis automobilis be gausybės kitų išmanių sistemų turi „Night vision“ sistemą, grįstą infraraudonųjų spindulių spektro analize. Kitaip tariant, automobilis informaciniame ekrane rodo kelią ir kiekvieną šilumą spinduliuojantį objektą. Ir, pasak ekspertų, mato menkiausią šilumos pokytį, tad vaizdas – išties tikslus. Radarai geba užfiksuoti objektus, esančius nuo automobilio maždaug 300 metrų atstumu – tokio atstumo, važiuojant leistinu greičiu, išties pakanka, kad būtų išvengta nelaimės.

15min nuotr./Sistema, naudodama infraraudonųjų spindulių radarus, mato visus šiltesnius objektus. STOP kadras iš filmuotos medžiagos
15min nuotr./Sistema, naudodama infraraudonųjų spindulių radarus, mato visus šiltesnius objektus. STOP kadras iš filmuotos medžiagos

Eksperimentą pradedame mieste. Atrodytų, čia daugiau ar mažiau apšviestas kiekvienas užkampis, visgi atšvaitų nesegintys, tamsiai apsivilkę pėstieji kelyje, blizgant šlapiam asfaltui, spiginant prasilenkiančių automobilių žibintams, pranyksta eisme. Dar prastesnė situacija užmiestyje. Visgi pirmiausia BMW saugumo sistema nustebina perspėdama apie pakelėje esančius gyvūnus.

Geltonas taškas ekrane

Naktinio matymo sistema BMW automobiliuose diegiama nuo 2005 m., o gyvūnų atpažinimo technologija ši sistema buvo patobulinta tik 2013 m. Pirmasis į kelią nusprendžia išbėgti palaidas šuo. Ant priekinio stiklo pakabintas registratorius neužfiksuoja nieko, taip pat nepamatome gyvūno ir akimis, tačiau prietaisų skydelyje, ekrane, ryškiai šviečia geltonas taškas, bėgantis per kelią. Dar daugiau: dalis automobilio žibintų šviesos srauto nukreipiama į gyvūną ir saugos sistema kelis kartus perspėdama blyksteli, o prietaisų skydelyje įsižiebia raudonas trikampis su nupieštu elniu. Vairuotojas ne tik perspėjamas – galimam avariniam stabdymui parengiami ir BMW stabdžiai.

Tiesa, laukinių gyvūnų žinovai pataria be reikalo miško žvėrims žibintais nemirksėti, nenaudoti garsinio signalo.

Gamintojo nuotr./BMW „Night vision“ sistema
Gamintojo nuotr./BMW „Night vision“ sistema

„Apakintų ir išgąsdintų gyvūnų elgesys gali būti pavojingas ir nenuspėjamas“, – teigė Marija Kazanovič, Lietuvos kelių policijos tarnybos vyresnioji specialistė.

Visgi kelyje sutikto šuns ir katino elgesys liudija, kad kai kuriais atvejais toks mirktelėjimas žibintais gali veiksmingai nubaidyti gyvūną atgal į kelkraštį. Tiek katinas, tiek šuo akimirksniu sustojo, o tuomet šovė atgal, toliau nuo kelio.

Pėstieji pamatomi paskutinę akimirką

Žibintais automobilio gyvūnų atpažinimo sistema, papildanti „Night vision“ technologiją, mirksi tik pakelėse esantiems gyvūnams. Tiesa, vieną kartą ši mirktelėjo ir žmogui, vedžiojusiam augintinį kelkraštyje. Antrą kartą prasilenkiant su praeiviais automobilis jau atpažino žmogų ir nebemirksėjo.

Žmones „Night vision“ sistema pamato iš toli net tais atvejais, kai, pavyzdžiui, jie yra už posūkio, pridengti medžių ar krūmų. Šie, kitaip nei aplinkoje esantys šaltesni daiktai, ekrane atvaizduojami ryškiai geltona spalva – kuo arčiau važiuojate, tuo geltonesni praeiviai.

Tai, kad atšvaitų neturintys pėstieji sunkiai matomi net tada, kai automobilis su jais prasilenkia, liudija vaizdo registratoriumi užfiksuoti vaizdai. Atrodo, kad žmonės tiesiog išnyra iš tamsos prieš pat automobilį. Keli jų, sutikti lietingą vakarą greta Vilniaus, turėjo po atšvaitą ant rankos, visgi vieno jo, panašu, vargiai užtenka, mat pasisukus kažkuriuo kampu praeivis nebematomas.

Gamintojo nuotr./BMW naktinio matymo sistema, su pėsčiųjų ir gyvūnų atpažinimo funkcija
Gamintojo nuotr./BMW naktinio matymo sistema, su pėsčiųjų ir gyvūnų atpažinimo funkcija

Kasdien Kelių policijos suvestinėse skaičiuojami sužaloti ar mirtinai partrenkti pėstieji. Nemaža dalis jų, skelbia pareigūnai, partrenkiami pėsčiųjų perėjose. Važiuojant užmiestyje stebina tai, kad menkiau apšviestose vietovėse kelią kirsti susirengę pėstieji, net tuomet, kai jie tą daro leistinose vietose, pamatomi paskutinę akimirką – atšvaitų nė vieno.

Kaip segėti atšvaitus

Tam, kad atšvaitas būtų segimas teisingai, reikia laikytis keleto pagrindinių taisyklių. Pirma, tvirtinant juostinį atšvaitą, jį reikėtų dėti aukščiau riešo ant dešinės arba kairės rankos. Antra, ant kojos juostinis atšvaitas tvirtinamas dešinės blauzdos srityje. Trečia, pakabinamas atšvaitas segamas į palto ir striukės dešinę kišenę ir išimamas būnant lauke. Toks atšvaitas turi švytuoti žmogaus kelių aukštyje.

Dovilė Krasauskaitė, Lietuvos automobilių kelių direkcijos (LAKD) Saugaus eismo ir aplinkos apsaugos skyriaus laikinoji vadovė, tvirtino, kad tamsoje pėstieji taip pat privalo vilkėti ryškiaspalvę liemenę, segėti atšvaitą arba neštis šviečiantį žibintą.

„Žmogus be atšvaito matomas tik apie 50 m atstumu. Žmogus su atšvaitu jau matomas trigubai ilgesniu atstumu – apie 150 m. Tai suteikia vairuotojui daugiau laiko stabdymui, esant kritinei situacijai arba visiškam jos išvengimui. Todėl atšvaitas tamsiuoju metų laiku turėtų būti vienas pagrindinių kiekvieno vaiko ir suaugusiojo atributų, kaip kad pirštinės ar kepurė“, – tikino ji.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Kai norai pildosi: laimėk kelionę į Maldyvus keturiems su „Lidl Plus“
Reklama
Kalėdinis „Teleloto“ stebuklas – saulėtas dangus bene kiaurus metus
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos