Šį kartą peržiūrėkime Didžiosios Britanijos vienų geriausių socialinių reklamų, sukurtų saugaus eismo tema.
Galvok! Statistika kalba už save
„THINK!“ – tai projektas, pavaldus Didžiosios Britanijos Transporto Departamentui. Jo tikslas – padidinti saugumą gatvėse visoje Karalystėje. Čia atliekami įvairūs tyrimai, analizuojama statistika, pagal kurią kuriamos prevencinės ir socialinės reklamos, akcijos. „THINK!“ teikia informaciją apie eismo saugumą visiems eismo dalyviams. Projekto tikslas – skatinti atsakingą elgesį, kad būtų sumažintas žuvusiųjų ir sužeistųjų skaičius Britanijos keliuose.
Projekto svetainėje teigiama, kad motociklininkų sužalojimai proporcingai neatitinka dalyvaujančių motociklininkų skaičiaus keliuose: motociklininkai sudaro tik 1 proc. viso kelių transporto, bet skaičiuoja net 19 proc. iš visų žūstančių keliuose eismo dalyvių. Motociklininkai per vieną mylią gali žūti 38 kartus dažniau negu kiti eismo dalyviai. Kiekvieną dieną vien Jungtinėje Karalystėje sankryžose ir kituose kelių susikirtimuose žūsta ar yra sužeidžiami 30 motociklininkų.
Nepamiršk! Patarimai arba taisyklės
Motociklininkams „THINK!“ pateikia patarimus, kaip važiuojant gatvėje būti mažiau pažeidžiamu. Tai reiškia: numatyti kitų veiksmus į priekį, būti budriu ir atidžiu, sulėtinti ar stabdyti, kai nutinka kažkas netikėto, užimti tokią vietą kelyje, kad būtų gerai matomas galimas pavojus, žvilgtelėti per petį prieš atliekant manevrus. Dar pridurčiau, kad būtina vengti „aklosios“ kitų vairuotojų zonos ir kelyje pasirinkti tokią poziciją, kad būtum aiškiai matomas kitiems eismo dalyviams. Be abejonės, tobulėti ir treniruotis.
Taip pat - abejonių nekyla - būtina dėvėti tinkamą aprangą. Kasdieniai džinsai čiuožiant asfaltu nusitrins per kelias sekundes, tad toliau trinsis „nuosava“ oda. Apranga yra tiek pat svarbi kaip ir tinkama motociklo priežiūra, reguliarus aptarnavimas bei žinojimas, kaip jį valdyti. „THINK!“ pataria dėvėti šviesią, ryškią arba fluorescentinę aprangą dienos metu ir šviesą atspindinčią – tamsiu paros metu. Be būtinų aprangos elementų – motociklininko striukės, kelnių, batų, pirštinių – išskiriamas šalmas. Šalmų vertinimo sistema „SHARP“ pateikia aiškią informaciją, kokią apsaugą šalmas suteikia avarijos atveju.
Įžvelk! Motociklininkas irgi žmogus
Viena iš „THINK!“ kampanijų ragino automobilių vairuotojus pamatyti daugiau: už šalmo „slepiasi“ žmogus kaip visi - tai nėra tik motociklas, tik transporto priemonė. Įsižiūrėti reiškia ir ilgiau dairytis, ieškoti motociklininko eisme. Kampanija, pavadinta „Named Rider“, buvo atlikta remiantis eismo įvykių statistika: net pusė visų eismo įvykių sankirtose, kuriuose motociklininkai buvo sužeisti ar žuvo, įvyko dėl to, kad vairuotojai nepakankamai atidžiai ar per trumpai žiūrėjo prieš atlikdami manevrą. Nuodugnesni tyrimai parodė, kad kitų transporto priemonių vairuotojai labiau mato motociklininkus, jeigu patys pažįsta tokios transporto priemonės vairuotoją.
Vadinasi, už šalmo šypsosi Dainius, Vilius, Emilis ar Eglė – tai nėra tik „sausa“, statistinė transporto priemonė, kuri, dažnai, dar ir prastai matoma ar važiuojanti, dažniausiai, greičiau. Jeigu nepažįstate motociklininko, galbūt vertėtų tokį užkalbinti. Netgi vien dėl idėjos – gal tada vairuosite šiek tiek atidžiau motociklininkų atžvilgiu.
Mokykis! Svarbu „skaityti“ kelią
2011-ųjų „Supersport“ lenktynių pasaulio čempionas, britas Chazas Daviesas, motociklu sportuojantis nuo 1995 m., tik prieš dvejus metus išsilaikė motociklininko teises. Nors tai nestebina (nes dauguma profesionalų lenktynininkų motociklais važinėja tik uždarose trasose), nustebino Chazo drąsa „užsirašyti“ į įprastą motociklų mokyklą. Na, beveik įprastą.
Buvęs pasaulio čempionas „pažengusiųjų“ kurse dalyvavo kartu su kitais 8 motociklininkais, kurie buvo išrinkti iš „THINK BIKER” Facebook.com profilio ir daugiau negu 60 metų leidžiamo britiško, vieno populiariausių pasaulyje motociklų laikraščio „Motorcycle News“ (MCN). Kartu su komiku ir rašytoju Alunu Daviesu „THINK!” susuko kelių dalių filmą, ragindama nepervertinti savo gebėjimų ir nuolatos tobulėti, mokytis. „Niekada nesi per daug geras, kad nesimokytum kažko naujo“, - sakė Ch.Daviesas.
„15 metų dirbau tam, kad tapčiau geresniu lenktynininku trasoje – tai galioja ir kelyje. Tačiau gatvėje niekada nežinai, kas yra už posūkio. Šie kursai tikrai paskatino mąstyti: kiekvieną situaciją, kurią užbėgau už akių, po kelių sekundžių prisimindavau kaip jau nupasakotą instruktorių. O tai tikrai įrodo, kaip svarbu būti vienu ėjimu priekyje ir „skaityti“ kelią“, - po Transporto Departamento projekto, įgyvendinto „THINK!”, kalbėjo Chazas Daviesas.
Dairykis! Būk matomas!
Remdamiesi šalies ir savo apskrities statistika, Lankašyre, vienoje Anglijos grafystėje prieš keletą metų socialinėje akcijoje dalyvavo ir policijos pareigūnai. Vienoje socialinės reklamos fotografijose pozuoja klounu apsirengęs pareigūnas, kitoje – išsirengęs nuogai. Kampanijos skrajutės buvo dalinamos degalinėse, skelbimų lentose kabėjo plakatai.
Šia kampanija buvo siekiama atkreipti kitų eismo dalyvių dėmesį į motociklininkus. „Ką turėčiau padaryti, kad mane pastebėtum?“ – klausia reklama, skatindama atkreipti dėmesį į šiltuoju metų laiku pagausėjusius motociklininkus bei ragindama kitų transporto priemonių vairuotojus ilgiau stebėti aplinką prieš atliekant manevrus.
Tačiau reklama taip pat klausia ir mūsų pačių, motociklininkų: ar tik išsirengus nuogai ar apsivilkus klouno drabužiais atkreiptumėme dėmesį, taigi ir būtume saugesni?
Atėjus dar vienam pavasariui turime apie ką pamąstyti.