Metinė prenumerata tik 6,99 Eur. Juodai geras pasiūlymas
Išbandyti

Alkoblokai: neatgraso nuo stikliuko, bet surakina rankas

Iškart paaiškinsime: alkoblokai, kainuojantys per 1000 Eur, nėra aktualūs drausmingiems vairuotojams. Alkospyna arba alkoblokas – viena iš priemonių, taikomų JAV, Kanadoje, Australijoje, Skandinavijos šalyse, padedanti „perauklėti“ vairuotojus, kurie kartą jau įkliuvo prie vairo neblaivūs. Tokią sistemą jau kitąmet planuojama įteisinti ir Lietuvoje. Juo labiau kad kai kuriose transporto priemonėse alkoblokai jau sumontuoti.
Alkoblokas
Demonstracinis alkoblokas / Žilvino Pekarsko / 15min nuotr.

Antialkoholinis variklio užraktas ne veltui lyginamas su lėktuvo juodąja dėže. Nes iš esmės šis įtaisas yra modernus kompiuteris, dirbantis pagal programuojamą algoritmą. Alkobloką sudaro alkotesteris ir duomenų blokas, galintis informaciją (apie tai, kad automobilis neužsivedė dėl alkoholio kiekio vairuotojo organizme) perduoti nuotoliniu būdu.

Alkotesteris.lt iliustr./Alkobloką sudaro alkotesteris ir „juodoji dėžė“ – duomenų blokas
Alkotesteris.lt iliustr./Alkobloką sudaro alkotesteris ir juodoji dėžė – duomenų blokas

Pagrindinė jo funkcija – kad apsvaigęs nuo alkoholio vairuotojas negalėtų užvesti automobilio variklio. Ir kad jam nepadėtų joks keleivis.

Kaip 15min informavo Susisiekimo ministerijos viešųjų ryšių skyriuje, šiuo metu projektas derinamas su Vidaus reikalų, Sveikatos apsaugos ir Teisingumo ministerijomis. Jei ministerijos neturės esminių pastabų, projektas pasieks Vyriausybę. Numatomos įteisinimo galimybės – nuo 2017 m. liepos 1 d.

Alkobloko veikimo principas

Alkoblokas yra elektroninis prietaisas, neleidžiantis užvesti transporto priemonės variklio, jei vairuotojas neblaivus, o jo girtumas viršija leistiną ribą, – aiškina Susisiekimo ministerijos atstovė Audronė Filimanavičienė.

Papūsti į transporto priemonėje įmontuotą alkotesterį būtina ne tik prieš pradedant vairuoti, bet ir tam tikrais laiko intervalais vėliau, vairuojant. Be to, kai kuriose šalyse alkoblokas montuojamas su kamera, kuri nuolat fiksuoja vaizdą vairuotojo kėdėje.

Paprastai leistina alkoholio kiekio norma yra programuojama arba atsižvelgiant į tos šalies įstatymus, arba įmonės politiką. Tarkime, jei logistikos įmonė, tausodama savo gerą vardą, laikosi „nulinės“ politikos, alkoholio matuoklis sukalibruojamas nulinei tolerancijai.

Pasaulinė praktika: alkoblokų efektyvumas

Pagal pasaulinę praktiką alkoblokas dažniausiai naudojamas sudrausminti asmenis, kurie buvo bausti už vairavimą neblaiviems, ir neleisti jiems vėl nusižengti. Antialkoholinių užraktų naudojimas yra dalis prevencijos programos, kurią sudaro ir medicinos priežiūra bei psichologinė pagalba.

Kai kuriose šalyse alkoblokas montuojamas su kamera, kuri nuolat fiksuoja vaizdą vairuotojo kėdėje.

Susisiekimo ministerijos duomenimis, Skandinavijos šalyse antialkoholinių variklių užraktų programa pradėta įgyvendinti daugiau nei prieš dešimtmetį. Ji pateisino lūkesčius ir naudojama ne tik kaip prevencijos programos dalis. Šiuos užraktus diegia autobusus, sunkvežimius ar taksi automobilius eksploatuojančios įmonės.

Saugaus eismo specialistai teigia, kad alkospynų naudojimas už vairavimą išgėrus nubaustų vairuotojų pakartotinio nusižengimo tikimybę sumažina 40–95 proc.

Alkoblokų naudojimo tvarką rengia trys ministerijos

Susisiekimo ministerija, vykdydama Valstybinės eismo saugumo komisijos 2015 m. lapkričio 3 d. pavedimą, parengė ir jau pradėjo derinti su suinteresuotoms institucijoms Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo (SEAKĮ) ir Administracinių nusižengimų kodekso (ANK) pataisas, kuriomis siekiama Lietuvoje įteisinti antialkoholinių variklio užraktų naudojimą.

Susisiekimo ministeriją siūloma įgalioti nustatyti alkoblokų įrengimo reikalavimus ir naudojimo tvarką, Sveikatos apsaugos ministeriją – medicininės ir švietėjiškos atestacijos tvarką asmenų, kuriems teisė vairuoti transporto priemones buvo atimta už tai, kad jie padarė teisės pažeidimą būdami neblaivūs arba apsvaigę nuo narkotinių medžiagų, o Vidaus reikalų ministeriją – antialkoholinio variklio užrakto kontrolės kelyje tvarką.

VIDEO: Alkoblokas: kas tai ir kaip veikia?

Prasikaltęs vairuotojas, įsirengęs alkobloką, bausmę sutrumpins per pusę

Šių prietaisų naudojimas nebus privalomas, tačiau administracine tvarka nusižengęs asmuo, kuriam teisė vairuoti buvo atimta už vairavimą neblaiviam arba pavartojusiam alkoholio po eismo įvykio, kol dar nebuvo nustatytos įvykio aplinkybės, arba vengusiam blaivumo patikrinimo, galės susigrąžinti vairuotojo pažymėjimą praėjus ne mažiau kaip pusei teisės atėmimo termino tik įvykdęs tam tikras sąlygas.

Jis galės vairuoti tik transporto priemones, kuriose bus sumontuoti antialkoholiniai variklio užraktai, jeigu sveikatos apsaugos ministro nustatyta tvarka dalyvaus savanoriškoje švietėjiškoje atestacijoje ir ją užbaigs, taip pat baigs papildomą vairuotojų mokymą ir perlaikys vairavimo egzaminą.

Keliuose kontroliuos policijos pareigūnai

Teisės vairuoti tik transporto priemones, kuriose sumontuotos alkospynos, grąžinimą patvirtins VĮ „Regitra“ įrašas Lietuvos Respublikos kelių transporto priemonių vairuotojų registre ir išduotas vairuotojo pažymėjimas su atitinkamu apribojimo kodu.

Alkospynų naudojimas už vairavimą išgėrus nubaustų vairuotojų pakartotinio nusižengimo tikimybę sumažina 40–95 proc.

Vairuotojai, dalyvaujantys „antialkoholinio variklio užrakto programoje“ ir pažeidę šio prietaiso naudojimo tvarką (vairuos transporto priemonę, kurioje neįrengtas antialkoholinis variklio užraktas, šis prietaisas bus neveikiantis, suklastotais rodmenimis ar pan.) bus prilyginami asmenims, kuriems teisė vairuoti atimta. Tokių transporto priemonių kontrolę keliuose vykdys policija.

Antialkoholinio variklio užrakto įdiegimas kainuoja nuo 1000 eurų. Galutinę prietaiso kainą lemia jo modifikacija. Tačiau pasaulinė praktika rodo, kad pirkti alkoblokų nebūtina – galima juos išsinuomoti (iš darbdavio arba fizinio asmens, kuris jau baigė reabilitacijos programą).

Lietuvoje alkoblokai jau naudojami sava iniciatyva

Kol kas Lietuvoje alkoblokų naudojimas nėra privalomas, tačiau kai kurie vežėjai savo iniciatyva diegia antialkoholinius variklio užraktus maršrutiniuose autobusuose ar vilkikuose. 2016 m. vasarą Kauno rajone pradėjo kursuoti trys maršrutiniai autobusai, kuriose sumontuoti šie vairuotojus drausminantys prietaisai. Susisiekimo ministerija siūlo krovinius ir keleivius, ypač vaikus, vežančioms įmonėms pasirūpinti prevencinėmis priemonėmis saugiam eismui užtikrinti ir savanoriškai diegti antialkoholinius variklių užraktus didesnės rizikos transporto priemonėse.

Šiuo metu, dar neįteisinus alkoblokų kaip prevencijos programos dalies, kai kurios savivaldybės jau diegia alkoblokus transporto priemonėse, skirtose pavėžėti vaikus iki mokyklų. Šiemet savivaldybėms perduota daugiau nei 80 tokių autobusų. Įdiegti antialkoholinius variklio užraktus mokykliniuose autobusuose nusprendė Valstybinė eismo saugumo komisija.

Didžiausi skeptikai, abejojantys alkoblokų efektyvumu, teigia, kad apgauti šį prietaisą tikrai nesunku.

Jau kitą savaitę 15min skaitykite ir žiūrėkite: eksperimentas su alkobloku, įrengtu automobilyje „Audi RS 4“.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Kai norai pildosi: laimėk kelionę į Maldyvus keturiems su „Lidl Plus“
Reklama
Kalėdinis „Teleloto“ stebuklas – saulėtas dangus bene kiaurus metus
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos