Su bendrovėje „Melga“ dirbančiu padangų ekspertu Tomu Baužiu kalbamės apie tai, nuo ko vairuotojas, norintis pasikeisti padangas, turi pradėti pirmiausia, ką reikėtų žinoti galingų automobilių savininkams ir ar padangų pasirinkimas priklauso nuo automobilio ar, vis tik, nuo paties vairuotojo.
Pirmiausia vairuotojas turi pasidomėti, kokio išmatavimo padangos gamykliškai skirtos jo automobiliui.
Kur rasti pagrindinę informaciją?
T.Baužio teigimu, visiems automobiliams dažnai tinka įvairios padangos, tačiau privalu pasirinkti tinkamus išmatavimus ir padangos tipą. Kaip pavyzdį ekspertas išskyrė „RunFlat“ tipo padangas, kurių negalima montuoti ant padangų slėgio kontrolės sistemos neturinčio automobilio. O informacijos, kurios padangos automobiliui tinkamos, o kurios, galbūt, ne, toli ieškoti nereikia.
„Pirmiausia vairuotojas turi pasidomėti, kokio išmatavimo padangos gamykliškai skirtos jo automobiliui. Dažnai, perkant ne naują automobilį, gali būti sumontuotos ne tiksliai tokios padangos, kokių reikia, o, pavyzdžiui, pardavėjo turėtų maždaug panašių išmatavimų padangos. Todėl sužinoti, kokios padangos automobiliui iš tiesų skirtos, galima prie automobilio pridedamoje automobilio vartotojo knygutėje, kur nurodomi šie parametrai. Taip pat, atidarius vairuotojo dureles, padangų dydžiai ir rekomenduojami padangų slėgiai nurodomi dešinėje pusėje ant sienelės arba, kartais, ant degalų bako dangtelio“, – teigia T.Baužys.
Automobilio grožis gali kainuoti komfortą
Kitas žingsnis, pasak eksperto, yra apsispręsti, ar vairuotojas nori dviejų padangų ratlankių komplektų vasarai ir žiemai, ar tiek vasarines, tiek žiemines padangas montuos ant tų pačių ratlankių.
Reikėtų atkreipti dėmesį į tai, kad, didinant ratlankio diametrą, mažėja padangos šoninių sienelių aukštis ir didėja kelio sukeliamos vibracijos.
„Nemažai vairuotojų nori papuošti automobilį vasarai ir uždeda didesnio diametro ratlankius, kad automobilis atrodytų gražiai. Norint uždėti didesnius ratlankius, nei gamykliškai nurodyta, internete gausu skaičiavimo lentelių, kurias naudojant galima paskaičiuoti, kokių parametrų didesnio dydžio ratlankius ar padangas galima rinktis. Bet tokiu atveju reikėtų atkreipti dėmesį į tai, kad, didinant ratlankio diametrą, mažėja padangos šoninių sienelių aukštis ir didėja kelio sukeliamos vibracijos. Todėl norint gražesnio automobilio gali tekti paaukoti komfortą“, – įspėja T.Baužys.
Anot eksperto, kokio dydžio ratlankius bei padangas rinktis, kad jos nesukeltų pernelyg didelio diskomforto, geriausiai gali patarti padangų ekspertai, turintys atitinkamą kompetenciją. Taip pat, T.Baužio teigimu, daugiau dėmesio pasirenkamoms padangoms turėtų skirti ir galingų automobilių vairuotojai.
Ką turėtų žinoti galingų automobilių vairuotojai?
„Galingiems automobiliams, varomiems galine ašimi arba visais keturiais ratais, vasarai skirtos padangos priekyje ir gale gali skirtis savo išmatavimais – galinės padangos būna platesnės. Tai susiję su tuo, kad galingam automobiliui greitėjant jo svorio centras pasislenka link automobilio galo ir, norint išlaikyti kuo didesnį padangų sukibimą su asfaltu, jos gaminamos platesnės. O jei tai priekiu varomas automobilis, tuomet dažniausiai padangos, kad ir galingesnio automobilio, bus vienodos“, – pabrėžia ekspertas.
T.Baužys ragina visuomet atkreipti dėmesį ir į automobilių stabdžių apkabas: galingų automobilių stabdžių apkabos dažniausiai būna didesnės, todėl vien tai leis suprasti, kad automobilis yra galingesnis nei įprasta ir jam reikės parinkti atitinkamas padangas.
Tinkamiausios padangos Lietuvai
Jei padanga skirta daugiau pietinėms šalims, tarp kurių – Italija ar Ispanija, tai ji šaltesniu oru bus slidesnė, bet tai aktualiau kalbant apie žiemines padangas.
Kaip teigia padangų ekspertas, padangų keistis atvykę vairuotojai neretai klausia ne tik to, ar padangos tinka jų automobiliui, bet ir to, ar padangos tinka Lietuvos klimatui bei vairavimo sąlygoms šalyje. Anot T.Baužio, atsakyti į šį klausimą galima tik išsiaiškinus specialius kliento poreikius.
„Padangos gaminamos orientuojantis į didžiausias rinkas bei, atitinkamai, jų klimatą. Tarkim, gaminant padangas Europos rinkai, šalimis-orientyrais tampa Vokietija, Prancūzija ir kitos Vakarų Europos šalys. Jei padanga skirta daugiau pietinėms šalims, tarp kurių – Italija ar Ispanija, tai ji šaltesniu oru bus slidesnė, bet tai aktualiau kalbant apie žiemines padangas“, – teigia ekspertas.
Pasak T.Baužio, padangos, skirtos Europai, yra sertifikuotos ir galima orientuotis pagal europietišką privalomą žymėjimą. Kita vertus, tam per daug dėmesio ekspertas nerekomenduoja skirti, nes be trijų nurodomų parametrų yra dar labai daug savybių, kurios yra individualios kiekvienam vairuotojui, todėl tikslingiausia prieš perkant visada pasikonsultuoti su specialistais.
Svarbus ir automobilis, ir pats vairuotojas
Eksperto teigimu, vasarą Lietuvoje dažnai perkamos šiek tiek pigesnės padangos nei žiemą, nes vairuotojai šalyje yra linkę pataupyti ir pasitikėti savo vairavimo įgūdžiais: „Kai kurie patyrę vairuotojai nekreipia dėmesio į eksploatuojamų padangų amžių ir, jei automobiliu važinėjama nedaug, padangas keičia tik kas 7 metus.“
Anot T.Baužio, renkantis padangas, vairuotojo vairavimo patirtis svarbi, bet pasikonsultuoti su profesionalais visuomet verta, nes ne visada brangesnės padangos būna tinkamesnės konkrečiam vairuotojui nei kitos alternatyvos.
„Tad manau, kad iš karto pasirinkus teisingas padangas, atsižvelgiant tiek į automobilį, tiek į patį vairuotoją, jos tikrai patikimai tarnaus visą eksploatacijos laikotarpį“, – apibendrina T.Baužys.