Lengviausia yra nuvaryti automobilį į servisą, mechanikams išrėžti „padarykit, kad jis žiemą važiuotų be problemų“, po kelių valandų sumokėti sumą pinigų ir išvažiuoti su šypsena. Tačiau eismo saugumo specialistai turi keletą patarimų, kurie bent minimaliai automobilio sandarą suprantančiam žmogui padės pasiruošti žiemai.
Padangos
Lapkričio 10 – paskutinė diena, kai galima važinėti vasarinėmis padangomis. Tačiau net jeigu padangas ir pasikeitėte ar kiaurus metus važinėjate žieminėmis arba universaliomis, patikrinkite jas. Pamatuokite protektoriaus gylį – žiemą naudojamoms padangoms jis privalomas ne mažesnis kaip 3 mm, tačiau eismo saugumo specialistai rekomenduoja padangas keisti, kai protektoriaus gylis pasiekia 4 mm.
Jeigu važinėsite vasarinėmis padangomis po lapkričio 10-os ar daugiau nei leistina nudilusiomis žieminėmis, rizikuosite ne tik saugumu ir savo sveikata – sukėlus avariją, galėsite pamiršti apie draudimo išmoką. Galima pagalvoti, kokia ji būtų, netyčia įčiuožus į naujutėlį „Porsche“.
Antras dalykas – nepamirškite reguliariai tikrinti padangų slėgio. Keičiantis oro temperatūrai, jų slėgis taip pat kinta – kartą per savaitę rekomenduojama užsukti į degalinę ir pripūsti padangas iki gamintojo rekomenduojamos normos.
Skysčiai
Daugelis vairuotojų tik teoriškai gali spręsti, ar verta aušinimo skystį keisti. Jis teoriškai gali būti efektyvus iki ketverių metų, tačiau Lietuvoje yra didelė temperatūrų kaitos amplitudė, kuri mažina „antifrizo“ ilgaamžiškumą, tad prieš kiekvieną žiemos bei vasaros sezoną reikėtų įvertinti jo kiekį – atsidarius kapotą, ten rasite vadinamąjį išsiplėtimo bakelį, kuriame aušinimo skysčio turi būti įpilta tarp MIN ir MAX reikšmių. Tai daryti reikėtų varikliui esant šaltam.
Automobilio alyvą, ypač senesniems automobiliams, rekomenduojama keisti kas sezoną, t.y. dukart metuose. Nors paprastai ji keičiama kas 10-15 tūkst. km, prieš žiemą reikėtų alyvą pakeisti net jeigu pagal nuvažiuotą kilometražą to dar nereikia daryti – šaltuoju metų laiku variklis kur kas lengviau dirbs esant šviežiai alyvai, o tą ypač pajausite šaltą rytą užkurdami mašiną.
Langų apiplovimo skystis – nepamirškite jo pakeisti į skirtą žiemai. Jeigu vasarinis tokiu oru, kaip šiomis dienomis, dar veikia padorumo ribose, tai vos atšalus, jis taps šerbetu. Jeigu skystis vis tik užšalo, jį atitirpdyti galite nuvairavę automobilį į prekybos centrą, kuris turi požeminio parkingo aikštelę.
Degalai
Žiemą reikėtų nevažinėti iki užsidegs geltona lemputė. Ne, žiemą nepadidėja lemputės tikimybė perdegti – automobiliui gresia didesni nemalonumai. Kuo daugiau degalų, tuo mažiau bake lieka vietos orui, kuris šylant ir šąlant kondensuojasi ir virsta vandens lašeliais – ši smulkmena gali pridaryti nemažai nuostolių.
Kadangi Lietuvoje dauguma automobilių yra varomi dyzelinu, jų vairuotojams prieš žiemą rūpesčių kiekis padidėja dar dviem: tai degalų filtras ir pakaitinimo žvakės. Abu šie dalykai turi veikti nepriekaištingai – filtrą rekomenduojama keisti jeigu ne kasmet, tai ne rečiau nei kas dvejus metus, o pakaitinimo žvakes keisti vos pajutus, kad automobilis sunkiau užsiveda šaltą rytą.
Akumuliatorius
Ši detalė yra aktuali visiems vairuotojams. Daugelis akumuliatorių efektyvūs būna 3–4 metus, tačiau Lietuvoje neretai tuo pačiu akumuliatoriumi važinėjama iki šis visiškai išsenka ir ryte automobilio užvesti nepavyksta.
Nereikėtų pamiršti, kad po kapotu yra dar du prietaisai, kurie, net ir akumuliatoriui būnant idealios būklės, gali neleisti užkurti automobilio: tai generatorius ir starteris. Jeigu pirmasis funkcionuoja prastai ar neveikia išvis, automobilio akumuliatorius yra nekraunamas ir per kelias dienas išeikvoja visą energiją. Kartais automobiliuose esant sveikiems generatoriui ir akumuliatoriui, tačiau jam vis tiek neužsikuriant, gali būti kaltas starteris, tačiau tą geriau diagnozuos mechanikai – lauko sąlygomis to padaryti beveik neįmanoma.
Gumos ir spynelės
Prieš žiemą, jeigu automobilis dažnai stovi lauke, reikėtų visas gumines detales tarp durų sutepti specialiu silikoninio pagrindo skysčiu. Galima pasiklausyti istorijų, kaip kaimynas automobilio gumų tepimui panaudojo sviestą, lašinio gabalą ar kitą riebalų turintį daiktą, tačiau visada geriau pasikliauti specialiai tam sukurtais produktais.
Į švarko kišenę vertėtų įsimesti nedidelį, vazelino dydžio buteliuką, skirtą atidaryti užšalusioms spynelėms – jį rasite bet kurioje automobilių prekių parduotuvėje. Nelaikykite jo automobilyje – juk jums šis skystis reikalingas tik tada, kai į automobilį patekti negalite.
Kėbulas
Žiemą automobilio plovimas svarbus kur kas labiau nei vasarą. Ant kelio susikaupusios druskos su malonumu graužia metalines detales, tad jas reikėtų bent kas porą savaičių nuplauti. Žinoma, po plovimo automobilį reikėtų pastatyti į šildomą stovėjimo aikštelę – tam gali pasitarnauti jau minėti prekybos centrai, turintys požemines aikšteles.
Komplektacija
Žiemą turbūt kiekvienas vairuotojas automobilyje turi langų grandiklį ir šluotelę sniegui. Mechanikai rekomenduoja turėti ir „krokodilus“ – automobilio užvedimo laidus, – ir tempimo lyną. Jeigu pačiam ir neprireiks, kaimynas jums liks skolingas butelį gero gėrimo, jeigu šiais daiktais pagelbėsite jam.