„Vairuoju blaivus, nes myliu jus“, – taip parašyta ant širdies formos automobilio išorėje klijuojamo lipduko. Įvykdžius daug šių lipdukų dalijimo akcijų, širdies formos ornamentai šiandien priklijuoti ant ne vieno šimto automobilių visoje Lietuvoje.
Socialinė akcija turėtų priminti vairuotojams, kad net ir nedidelis kiekis alkoholio blogina vairavimą ir spėliojimas „gal po vieno bokalo nepripūsiu“ nėra išeitis.
Pasak B.Ropės, ši socialinė akcija turėtų priminti vairuotojams, kad net ir nedidelis kiekis alkoholio blogina vairavimą ir spėliojimas „gal po vieno bokalo nepripūsiu“ nėra išeitis – prie vairo sėsti reikia visiškai blaiviam.
Kiekviena priemonė gera
Problemos mastai Lietuvoje yra dideli ir, pasak Lietuvos valstiečių ir žaliųjų partijos pirmininko Ramūno Karbauskio, ją išspręsti galima.
„Aš esu už draudimus alkoholio tematikoje. Tai efektyviausia priemonė šiai kovai – daug tyrimų tai įrodė, ne vienas pavyzdys užsienio valstybėse. Yra teigiančių, kad negalima drausti, o reikia auklėti visuomenę, pradėti nuo mokyklų ir t.t. Taip, pradėti reikia netgi nuo darželių, tačiau jeigu norime problemą išspręsti ne po 20 metų, reikalingos visos priemonės, tarp jų – ir draudimai. Mūsų žiniasklaidoje pilna alkoholio reklamos, visur ją galima pamatyti, o ji neretai orientuota į vaikus – tai puikiai žino tie, kas jas kuria“, – teigia R.Karbauskis.
Pasak jo, suaugusiuosius perauklėti yra sudėtinga, tačiau į vaikus investuoti būtina – socialines reklamas reikėtų kurti tokias, kurios atkreiptų įvairių amžiaus grupių žmonių dėmesį. Ant automobilio priklijuotos širdelės – puikus to pavyzdys.
„Aš esu šalininkas, kad reikia apie problemą šnekėti. Kuo geriau matomos tokios akcijos, tuo visiems geriau – bus lipdukas ant mašinos, iš paskos važiuojantis vairuotojas nusišypsos ir prisimins. Turime daryti viską, kas tik įmanoma“, – teigia partijos pirmininkas.
Jis prisiminė pavyzdį – nerūkymą restoranuose. Praėjo vos keli metai nuo draudimo įsigalėjimo, o restorane užsirūkęs žmogus jau patirtų ne tik didelį socialinį spaudimą, bet ir turėtų pabendrauti su restorano apsauga ar policija. Tai, pasak R.Karbauskio, yra draudimo pasekmė – auklėjimas „Restorane rūkyti juk negražu“ tai pasiekti vargu ar būtų padėjęs.
Kontrolės mechanizmai
Kiekvienas priminimas apie egzistuojančią problemą yra geras, tačiau, pasak Nacionalinės tabako ir alkoholio kontrolės koalicijos prezidento Aurelijaus Verygos, žengti reikėtų ir toliau. Lengviausiai pasiekiama išeitis, kuri leistų smarkiai sumažinti girtų vairuotojų skaičių – 0 promilių alkoholio ribos kraujyje įteisinimas visiems vairuotojams.
Lengviausiai pasiekiama išeitis, kuri leistų smarkiai sumažinti girtų vairuotojų skaičių – 0 promilių alkoholio ribos kraujyje įteisinimas visiems vairuotojams.
„Ne vieną kartą esame siūlę 0 promilių įstatymą visiems vairuotojams – tam yra daug argumentų. Kol nėra aiškiai nustatyta, kad alkoholio vartojimas ir vairavimas yra nesuderinami dalykai, žmonės, būdami žmogiškais ir žemiškais, daro klaidų. Vairavimas išgėrus, kad ir nedidelį kiekį alkoholio, žmogui gali atrodyti kokybiškas, tačiau iš tikro taip nėra – daug tyrimų atlikta ir įrodyta, kad net ir nedidelis kiekis alkoholio blogina vairavimo įgūdžius“, – patikino A.Veryga.
Šiandien 0 promilių riba nubrėžta motociklininkams, sunkiasvorio bei keleivinio, 2 metų stažo neturintiems ir taksi vairuotojams. Pasak specialistų, ši riba būtina visiems vairuotojams dėl labai paprastos priežasties – vairavimo išgėrus „truputį“.
Jeigu žmogus planuoja išgerti ir vairuoja automobilį, tada bando kontroliuoti alkoholio kiekį ir galų gale vis tiek išgeria, o tai atsiliepia vairavimo kokybei. Žmonės skaičiuoja, neva gali išgerti vieną bokalą ir „nepripūsti“, arba porą bokalų ir praėjus valandai vėl sėsti prie vairo „būnant blaiviam“. Jeigu būtų 0 promilių, abejonių niekam nekiltų – gerti negalima ir reikia arba keliauti į vakarėlį be automobilio, arba negerti išvis.
„Ar tai blogai? Kažkam, taip – kas važiuoja į balių, jis turėtų visai negerti, nebegalėtų net trupučio. Kita vertus, tarp trupučio ir nei kiek – ne toks didelis skirtumas. Su nuliu promilių visiems viskas būtų aišku: ir mums, visuomenei, ir policijai, ir, svarbiausia, mūsų vaikams.
Su nuliu promilių visiems viskas būtų aišku: ir mums, visuomenei, ir policijai, ir, svarbiausia, mūsų vaikams.
Jeigu nori būti vairuotoju, turi būti blaivus, ir viskas – tema uždaryta“, – šiuo klausimu griežtai nusiteikęs vienas aktyviausių „0 promilių įstatymo“ šalininkų, Lietuvos valstiečių ir žaliųjų partijos pirmininkas R.Karbauskis.
Kitas svarbus dalykas siekiant šimtu procentų blaivių vairuotojų – policijos atliekami reidai. Jie vairuotojams nepatinka, nes gaišina laiką ir kartais sukelia eismo spūstis, tačiau tokios priemonės užtikrina įstatymų laikymąsi. R.Karbauskis teigė, kad mes nesame tokie sąmoningi, kad laikytumėmės įstatymų be kontrolės.
„Galima nesunkiai rasti daug tyrimų, kuriais įrodyta, kad jie – efektyvūs. Čia svarbiausias dalykas – bausmės neišvengiamumas. Reido žmonės nesitiki ir pakliuvę į jį, neturi galimybės išsisukti. Žinoma, reidai kainuoja, jie susiję su žmogiškaisiais resursais, vairuotojams ne visada yra patogūs, tad jų nepadarysi kasdien ir visur, bet jie veikia. Galima drąsiai teigti – reidai mažina neblaivių vairuotojų skaičių“, – įsitikinęs Nacionalinės tabako ir alkoholio kontrolės koalicijos prezidentas A.Veryga.