Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti
2022 05 27 /2022 09 05

Ekspertas: kaip saugiai vežti vaiką automobilyje ir nuo kokio amžiaus galima atsisakyti kėdutės

Pasak statistikos, pasaulyje kas aštuonias minutes avarijoje žūsta vaikas, nors dažnai šių nelaimių būtų galima išvengti, jeigu vaikai automobilyje būtų vežami teisingai. Apie tai, kas užtikrina vaiko saugumą ir kokias klaidas daro tėvai, kalbamės su Lietuvos automobilininkų sąjungos (LAS) prezidiumo nariu, Techninės pagalbos komiteto pirmininku Šarūnu Jankausku.
Vaikas automobilyje
Vaikas automobilyje

Vaiko saugumu automobilyje nepasirūpinta

Dažnai sakoma, kad saugiausia vieta vaikui yra motinos glėbys. Tik ne automobilyje, teigia pašnekovas.

Ne veltui Kelių eismo taisyklėse nurodoma, kad mažamečiai vaikai, kurių ūgis mažesnis nei 135 cm, privalo būti vežami automobilinėje kėdutėje arba ant specialaus paaukštinimo. Tačiau ne visi tėvai ir ne visada laikosi šių reikalavimų.

LAS Saugaus eismo institutas, analizuodamas eismo įvykius ir vairuotojų elgesį, sudarė dažniausiai naudojamų pasiteisinimų sąrašą:

1. Aš automobilį vairuoju saugiai;

2. Esu geras vairuotojas ir mums nieko nenutiks;

3. Mes pavažiuosime labai nedidelį atstumą – kam ta kėdutė.

„Ypač piktnaudžiaujama vaiko saugumu važiuojant trumpus atstumus, pavyzdžiui, nuo namų iki parduotuvės, iki darželio ir pan. Tokiais atvejais dažnai jis nesodinamas į kėdutę. Kitas ydingas dalykas, kurį pastebiu, kad vaikas išauga iš kėdutės, bet ji vis tiek nekeičiama kita. Taip pat nereikėtų kėdutės keisti per anksti, kai vaikas jai dar per mažas. Pagal statistiką, eismo įvykio metu, jei vaikiška kėdutė nėra naudojama arba naudojama netinkamai, šeštadalis vaikų žūsta, o trečdalis tampa neįgaliais visam gyvenimui“, – aiškino Š.Jankauskas.

Eismo įvykio metu, jei vaikiška kėdutė nėra naudojama, šeštadalis vaikų žūsta, o trečdalis tampa neįgaliais visam gyvenimui

Pasak pašnekovo, niekas nesitiki, kad kelyje jam kas nors atsitiks, tačiau reikia žinoti, kad važiuojant 50 km per valandą greičiu ir staigiai stabdant arba atsitrenkus į kliūtį, vaiko svoris išauga beveik 30 kartų, todėl jį išlaikyti, kad jis neatsitrenktų į priekinį automobilio stiklą ar kitas detales, beveik neįmanoma. Deja, tėvai kartais neprisega vaikų net saugos diržais.

Kitas argumentas, kodėl būtina automobilinė kėdutė, yra tas, kad automobilio saugumas testuojamas su 150 cm ūgio manekenais. Tai reiškia, kad žmogaus saugumu automobilyje pasirūpinta tik nuo šio ūgio, būtent į jį atsižvelgiant išdėstytos visos saugos detalės automobilyje, todėl būtina naudoti vaikiškas kėdutes automobilyje: teisinga kėdutė nelaimės riziką gali sumažinti net iki 80 proc.

Trumpa kelionė ir mažas greitis – taip pat nėra pasiteisinimas.

Automobiliui važiuojant 50 km per valandą greičiu ir jam atsitrenkus į kliūtį, visi nepritvirtinti objektai vis dar juda 50 km per valandą greičiu, kol patys neatsitrenkia į kliūtį (pavyzdžiui, priekinį stiklą ar krėslą).

Taip pat nevertėtų pasikliauti tik savo vairavimo įgūdžiais, net jeigu iš tiesų esate puikus vairuotojas, kelyje paprastai jūs nebūnate vienas, o už kitus atsakyti negalite.

Patarimai, kaip saugiau vežti vaiką

Kūdikio vežimas. Tai labiausiai pažeidžiamas eismo dalyvis, todėl jam reikia ypač kruopščiai parinkti tinkamą kėdutę, taip pat ją gerai prisegti. Naujagimio galvos masė sudaro 1/3 (apie 33 proc.) visos jo kūno masės. Palyginimui, suaugusiojo galvos masė – tik 7 proc. viso kūno. Dėl šios priežasties labai svarbu, kad naujagimiai automobilyje būtų vežami nugara (pakaušiu) važiavimo kryptimi. Dažniausiai tėvų daroma klaida, kad jie per anksti kėdutę pakeičia į tokią, kurioje vaikas sėdi veidu į priekį.

Pagal naujai priimtus saugumo standartus, reikalaujama vežioti tik nugara važiavimo kryptimi vaikus iki 105 cm ūgio.

Saugos diržai. Vaikui netinka suaugusiųjų saugos diržai, nes, kaip jau minėta, automobilio saugos elementai pritaikyti aukštesniems nei 150 cm ūgio keleiviams. Automobiliui staigiai stabdant ar atsitrenkus į kliūtį, saugos diržas, prieš susidūrimą buvęs ties juosmeniu, atsiduria prie pilvo ir vaikas tiesiog išslysta iš diržo.

Taip pat skiriasi ir vaiko bei suaugusiojo dubuo. Suaugusio žmogaus dubuo yra stabilus, o vaiko iki 12 metų jis nėra suaugęs į vieną kaulą, tad saugos diržas neįsistato į tam tikras kūno vietas kaip suaugusiajam. Dėl to kėdutėse ar paaukštinimuose įrengtos kilpos, per kurias turi būti pervertas diržas. Kitu atveju net ir po nedidelio incidento vaikas gali būti suluošintas. Taigi tokiam vaikui paaukštinimas gali apsaugoti besiformuojantį dubenį.

Kaip vertinti vaiko amžių. Pagal naujausias Lietuvos kelių eismo taisykles (KET 199 str.), visi vaikai, kurie yra mažesni nei 135 cm ūgio, lengvuoju ar krovininiu automobiliu privalo būti vežami prisegti jų ūgiui ir masei pritaikytomis vaikų prisegimo sistemomis pagal gamintojo nurodytą dydžio intervalą ir didžiausią vaiko masę arba šias grupes.

Ką reikia žinoti apie drabužius. Turbūt bus naujiena, kad vaiko (tai galioja ir suaugusiems) saugumui automobilyje gali kelti grėsmę ir stori žieminiai drabužiai, sudarantys tarpą tarp kūno ir saugos diržų. Šis tarpas stabdymo ar smūgio atveju gali tapti sužalojimo priežastimi, nes kūnas pirma atsitrenks į saugos diržą. Tarpas tarp saugos diržų ir kūno neturi būti didesnis kaip per piršto storį.

Kėdutės stabilumas. Nesaugu vaiką vežti blogai pritvirtintoje, judančioje kėdutėje. Judėti į šonus ji gali ne daugiau kaip po 2 centimetrus.

Organizatorių nuotr./Saugos kėdučių naudojimas
Organizatorių nuotr./Saugos kėdučių naudojimas

Kaip pasirinkti kėdutę

Skirtingo amžiaus vaikui turi būti parenkamos skirtingos kėdutės pagal kėdutės gamintojo nurodytą vaiko dydžio intervalą ir didžiausią vaiko masę arba šias grupes:

  • 0 grupė skirta vaikams, kurie sveria mažiau kaip 10 kg;
  • 0+ grupė skirta vaikams, kurie sveria mažiau kaip 13 kg;
  • I grupė skirta vaikams, kurie sveria nuo 9 iki 18 kg;
  • II grupė skirta vaikams, kurie sveria nuo 15 iki 25 kg;
  • III grupė skirta vaikams, kurie sveria nuo 22 iki 36 kg.

Gaminamos ir universalios kėdutės (1/2/3 grupė), skirtos 9–36 kg svorio vaikams, tokios automobilinės saugos kėdutės turi integruotus diržus, tačiau, vaikui paaugus, jį galima prisegti automobilio saugos diržais.

Dar viena priemonė – specialūs paaukštinimai, kuriuos naudoti galima, kuomet vaikas sveria daugiau nei 23 kg.

Tačiau specialistai pataria kėdutes naudoti kuo ilgiau, nes jos turi nugarėlę ir šonines apsaugas, kurių nebeturi paaukštinimas.

Specialistai pataria kėdutes naudoti kuo ilgiau.

Kaip pritvirtinti automobilio kėdutę

0+ grupė. Kėdutę reikia tvirtinti prieš važiavimo kryptį (kūdikis sėdi nugara važiavimo kryptimi). Kūdikis kėdutėje maksimaliai fiksuojamas vidiniais diržais, o pati kėdutė tvirtinama kuo tvirčiau įtempiant automobilio saugos diržą, kad ji turėtų kuo mažiau laisvumo. Jei kėdutė prisegta prie priekinės sėdynės, labai svarbu, kad keleivio oro pagalvė būtų išjungta. Važiuojant 70 km per valandą greičiu nuo smūgio oro pagalvė išsiskleidžia per 0,03 sekundės maždaug 250 km per valandą greičiu. Toks smūgis kūdikiui, kuris pats nelaiko galvos, gali būti mirtinas.

Manoma, kad saugiausia vieta automobilyje kėdutės tvirtinimui – ant galinės sėdynės per vidurį. Tačiau jeigu automobilis ant galinės sėdynės turi tik dvi įrengtas vietas, o per vidurį yra tik paaukštinimas, geriau į tokią vietą kėdutės nedėti. Jeigu vaikas viršija kėdutės nustatytą svorį, bet jo galvytė neišsikiša iš kėdutės gabaritų, normaliai užsisega saugos diržai (net jei vaiko kojos truputį sulenktos), galima ją naudoti.

0+1 grupė. Ši kėdutė rekomenduojama kūdikiams, kurie sveria daugiau nei 12 kg ir nebetelpa į 0+ kėdutę.

1 grupė. Šios kėdutės montuojamos važiavimo kryptimi, veidu į automobilio priekį.

123 grupė. Vaikas tvirtinamas saugos staleliu, kuris prisegamas prie automobilio diržu. Pagal svorį išaugus iš šios grupės, saugos stalelis nenaudojamas, vaikas prisegamas standartiniu automobilio saugos diržu. Diržas privalo būti perkišamas po porankiais.

3 (paaukštinimas): Labai svarbu, kad paaukštinamas būtų naudojamas, jeigu vaikas sveria nuo 23 iki 36 kg. Nesilaikant nustatyto svorio reikalavimo, vaikas gali labai lengvai išslysti iš saugos diržo ir sunkiai susižaloti.

Visais atvejais labai svarbu, kad vaiko galvos atrama, sauganti kaklą ir galvytę, kėdutėje būtų tinkamame aukštyje, ne aukščiau galvos, nesiremti į pečius.

Visais atvejais labai svarbu, kad vaiko galvos atrama, sauganti kaklą ir galvytę, kėdutėje būtų tinkamame aukštyje.

Svarbu žinoti

Taigi apibendrindamas Š.Jankauskas dar kartą pabrėžė keletą kėdučių saugos reikalavimų. Kėdutės galinė sienelė turi maksimaliai priglusti prie automobilio sosto nugarinės dalies. Tarp vaiko kūno (ne drabužių) ir kėdutės saugos diržo rekomenduojamas tik 1,5–3 cm tarpas. Rekomenduojamas pritvirtintos kėdutės laisvumas – ne daugiau kaip 2 cm. Kūdikių kėdutės-lopšiai visuomet privalo būti tvirtinami prieš važiavimo kryptį. Griežtai draudžiama kūdikių kėdutę-lopšį tvirtinti ant priekinės sėdynės, jeigu neįmanoma išjungti oro pagalvės. Jei automobilis turi šoninio smūgio pagalves, svarbu, kad vaikas nebūtų arti jų.

Norintiems išsirinkti tinkamą kėdutę, pašnekovas patarė patyrinėti šveicarų tinklapį, kuriame pateikiami rezultatai, gauti nepriklausomiems ekspertams laboratorijoje išbandant rinkoje esančias vaikiškas kėdutes ir tikrinant įvairius jų saugumo parametrus.

„Iš tiesų nebūtina vaikytis tik žinomų ir brangių prekinių ženklų. Galima nusipirkti kokybišką ir saugią kėdutę, kuri nėra labai brangi“, – patikino ekspertas.

Beje, tame pačiame tinklapyje galima rasti ir nurodytas saugiausias vietas skirtinguose automobiliuose.

Skiltis Saugukelyje.lt rengiama kartu su Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Influencerė Paula Budrikaitė priėmė iššūkį „Atrakinome influencerio telefoną“ – ką pamatė gerbėjai?
Reklama
Antrasis kompiuterių gyvenimas: nebenaudojamą kompiuterį paverskite gera investicija naujam „MacBook“
Reklama
„Energus“ dviratininkų komandos įkūrėjas P.Šidlauskas: kiekvienas žmogus tiek sporte, tiek versle gali daugiau
Reklama
Visuomenės sveikatos krizė dėl vitamino D trūkumo: didėjanti problema tarp vaikų, suaugusiųjų ir senjorų