Elektrinių paspirtukų bumo juodoji pusė: išmušti dantys ir tragiškos mirtys

15min skaitytojo Kaune nufilmuotas elektriniu paspirtuku maždaug 60 km/val. be jokių apsaugų skriejantis brandaus amžiaus vyras priminė vieną didžiausių Lietuvos eismo saugumo aktualijų. Elektrinių paspirtukų vairuotojų sukeliami eismo įvykiai, jų patirti sužeidimai ar net žūtys – tokia realybė.

Vilniaus universiteto Odontologijos instituto dėstytojas Vytenis Almonaitis įspėja, kad Lietuvoje turime dar vieną „epidemiją“. Jis kalba apie nelaimingų atsitikimų metu išmuštus dantis, lūžusius žandikaulius.

Tad nieko nuostabaus, kad naujoje Kelių eismo taisyklių versijoje atsiras elektrinių paspirtukų eismą draudžiantys ženklai.

TAIP PAT SKAITYKITE: Vyriausybė įteisino KET pakeitimus: atsiras „Dviračių gatvės“, elektrinių paspirtukų eismo draudimai.

Šiemet žuvo vienas, pernai – du paspirtukų vairuotojai

Kelių policijos duomenys – tokie pat iškalbingi, kaip odontologo V.Almonaičio ironija. Šiais metais (2021 m. sausis–rugpjūtis) elektrinių paspirtukų vairuotojai dalyvavo 145 eismo įvykiuose. Sužeisti 152 žmonės. Dažniausiai nukenčia patys elektrinių paspirtukų vairuotojai. Bet yra ir nukentėjusių pėsčiųjų, vienas kitas elektrinio paspirtuko keleivis, taip pat ir dviračių vairuotojai.

Pirminiais duomenimis, šiemet žuvo 1 elektrinio paspirtuko vairuotojas (Šiauliuose, 34 metų vyras).

Palyginkime su praėjusiais, t. y. 2020-aisiais metais: per visus metus 99 eismo įvykiai, 101 asmuo sužeistas, 2 elektrinių paspirtukų vairuotojai žuvo. Birželio mėn. Panevėžyje žuvo elektriniu paspirtuku važiavęs 62 metų vyras. O rugsėjį Klaipėdos r., Slengių k., 14 metų berniuką, važiavusį elektriniu paspirtuku, mirtinai partrenkė automobilis.

Taigi 2021 m. ir eismo įvykių rekordiškai daug, ir sužeistų paspirtukininkų.

2019 metais – „tik“ 64 eismo įvykiai, kuriuose dalyvavo paspirtukai ir sužeisti 67 asmenys.

VIDEO: Nufilmavo rizikingą paspirtukininko pasivažinėjimą Kaune

Kodėl įvyksta paspirtukų avarijos

Praktika rodo, kad elektrinių paspirtukų vairuotojai elgiasi gana neatsakingai, yra nedrausmingi – kelia pavojų ne tik sau, bet ir kitiems, ypač važiuodami šaligatviais, pėsčiųjų ir dviračių takais, taip pat aikštėse, parkuose, teigia kelių policijos atstovai.

Eismo įvykiai įvyksta dėl to, kad nesilaikoma Kelių eismo taisyklių.

Dar vienas svarbus niuansas: elektrinis paspirtukas turi būti statomas (paliekamas stovėti) taip, kad jis netrukdytų kitiems eismo dalyviams, nenugriūtų, nes gali sukelti pavojų, pavyzdžiui, einančiajam pro šalį, įriedėti į važiuojamąją kelio dalį, kur į jį gali atsitrenkti važiuojanti kita transporto priemonė.

Dažniausi paspirtukų vairuotojų daromi KET pažeidimai

Elektrinių paspirtukų vairuotojų daromi Kelių eismo taisyklių pažeidimai:

1. Važiavimas per pėsčiųjų perėją (privaloma nulipti ir per perėją vestis elektrinį paspirtuką). Pastaba: važiuoti elektriniu paspirtuku galima per dviračių pervažą.

2. Įspėjamojo signalo (posūkio į dešinę, į kairę, sustojimo) nerodymas ranka.

3. Nedrausmingas važiavimas pėsčiųjų ir dviračių taku, šaligatviu, kur dviračio vairuotojas privalo duoti kelią pėstiesiems, netrukdyti jiems, nekelti pavojaus.

4. Saugaus atstumo nesilaikymas iki kitos transporto priemonės, pėsčiojo.

5. Eismo reguliavimo signalų nepaisymas.

6. Pirmenybės taisyklių nesilaikymas išvažiuojant iš šalutinio kelio (pvz., kiemo), sukant į kairę. Netikėtas (staigus) pasukimas į kairę (taip pat ir į dešinę).

7. Nepasirenkamas saugus važiavimo greitis, dėl to prireikus, nesugebama jo suvaldyti.

8. Pasitaiko atvejų, kai šią transporto priemonę vairuoja neblaivus asmuo.

Suaugę nesirūpina savo vaikais

Policijos pareigūnai akcentuoja ne tik nepilnamečių neatsargų elgesį, bet ir suaugusiųjų atsainų požiūrį, kai leidžiama vaikams važiuoti elektriniu paspirtuku, nors jis (vaikas) to daryti pagal savo amžių negali.

Taip pat suaugusieji vežasi elektriniu paspirtuku vaiką – tai griežtai draudžiama. Elektriniu paspirtuku galima važiuoti vienam asmeniui, išskyrus atvejus, jei vežti keleiviui būtų įrengta speciali sėdėjimo vieta.

Ką derėtų laikyti elektriniu paspirtuku, o ką – motociklu

Elektriniai paspirtukai (didžiausioji naudingoji galia ne didesnė kaip 1 kW, didžiausiasis projektinis greitis – ne didesnis kaip 25 km/val.) yra priskiriami motoriniams dviračiams, dėl to elektriniu paspirtuku važiuojantis asmuo privalo vykdyti Kelių eismo taisyklių VIII skyriuje nurodytų reikalavimų (Reikalavimai dviračių vairuotojams). Galingesni elektriniai paspirtukai (pvz., nufilmuotas skaitytojo Kaune) priskirtini motociklams, tad jiems galioji kiti taisyklių reikalavimai.

Ką privalo žinoti elektrinio paspirtuko vairuotojas

1. Važiuoti važiuojamąja kelio dalimi elektriniu paspirtuku leidžiama ne jaunesniems kaip 14 metų asmenims. Išklausiusiems nustatytą mokymo kursą ir turintiems mokyklos išduotą pažymėjimą, – ne jaunesniems kaip 12 metų asmenims. Prižiūrint suaugusiajam, važiuoti važiuojamąja kelio dalimi leidžiama ne jaunesniems kaip 8 metų asmenims. Gyvenamojoje zonoje elektrinių paspirtukų vairuotojų amžius neribojamas.

2. Elektrinis paspirtukas turi turėti tvarkingą stabdį, garso signalą, turi būti pritvirtinti atitinkami atšvaitai.

3. Elektrinio paspirtuko vairuotojas iki 18 metų, važiuodamas keliu, privalo būti užsidėjęs ir užsisegęs saugos šalmą.

4. Važiuoti leidžiama dviračių takais, pėsčiųjų ir dviračių takais arba dviračių juostomis, jeigu jų nėra – šaligatviu.

5. Dviračių taku ar dviračių juosta privaloma važiuoti kuo arčiau tako ar juostos dešiniojo krašto. Jeigu pėsčiųjų ir dviračių take ar šaligatvyje horizontaliuoju ženklinimu (dviračio simboliu) yra paženklinta dviračių eismui skirta tako (šaligatvio) dalis, elektrinio paspirtuko vairuotojas privalo važiuoti tik ja ir kuo arčiau jos dešiniojo krašto.

6. Vietose, kur eismą reguliuoja šviesoforai, elektrinių paspirtukų vairuotojai privalo paisyti šviesoforų su dviračio simboliu, o kai jų nėra, – transporto šviesoforų signalų.

7. Artėjant prie vietos, kur reikia kirsti važiuojamąją kelio dalį, visais atvejais privaloma sumažinti važiavimo greitį ir galima tęsti judėjimą tik įsitikinus, kad važiuoti saugu ir nebus trukdoma kitiems eismo dalyviams.

Elektrinių paspirtukų vairuotojams draudžiama

– Kirsti važiuojamąją kelio dalį važiuojant elektriniu paspirtuku per pėsčiųjų perėją.

– Vežti keleivį (-ius), nes elektrinis paspirtukas neturi įrengtų specialių sėdėjimo vietų.

– Važiuoti nelaikant bent viena ranka elektrinio paspirtuko vairo.

– Važiuoti įsikibus į kitas transporto priemones ir kt.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Testas.14 klausimų apie Kauną – ar pavyks teisingai atsakyti bent į dešimt?
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs