Visų pirma europarlamentarai siekia, kad vairuotojai būtų geriau pasiruošę vairavimui įvairiomis eismo sąlygomis bei galėtų tinkamai įvertinti riziką, kurią gali kelti pėstieji, vaikai, dviratininkai ar elektrinių paspirtukų naudotojai. Todėl jie siūlo vairavimo egzaminuose tikrinti būsimų vairuotojų žinias apie vairavimą apsnigta ar slidžia kelio danga, mobilaus telefono naudojimo, aklosios zonos, išlipimo iš transporto priemonės rizikas bei apie automobilių pagalbinių vairavimo sistemų privalumus.
Automobilio „teisės“ galiotų 15 metų
Pagal patvirtintą taisyklių projektą, keistųsi ir vairuotojo pažymėjimo galiojimo laikotarpiai. Motociklininkų ir automobilių vairuotojų „teisės“ galiotų bent 15 metų, o sunkvežimių ir autobusų vairuotojų – 5 metus.
Europarlamentarai nepritarė Europos Komisijos (EK) siūlymui riboti vairuotojo pažymėjimų galiojimą vyresniems žmonėms. Jis atmestas akcentuojant būtinybę vengti diskriminacijos ir sudaryti jiems lygias sąlygas judėti ir dalyvauti ekonominiame ir socialiniame gyvenime.
EP nariai taip pat sutiko, kad išduodant ar atnaujinant vairuotojų „teises“ asmenys patys įsivertintų jų tinkamumą vairuoti, ir paliko ES valstybėms apsispręsti, ar reikalauti medicininės patikros, pavyzdžiui, regos ar širdies būklės įvertinimo. Europarlamentarai nori, kad ES valstybės dėtų daugiau pastangų informuojant visuomenę apie psichinius ar fizinius signalus, dėl kurių asmeniui gali kilti pavojus vairuojant transporto priemonę.
Pagal priimtą ES taisyklių projektą, pradedantiesiems vairuotojams būtų taikomas bent 2 metų bandomasis laikotarpis, kurio metu būtų griežtai ribojamas alkoholio vartojimas prieš vairuojant ir būtų taikomos griežtesnės baudos už kelių eismo pažeidimus.
Vilkikų vairavimas nuo 18-os – džiuginanti galimybė Lietuvos vežėjams
Siekdami spręsti profesionalių vairuotojų trūkumo iššūkį ES, europarlamentarai sutiko, kad jau nuo 18 metų būtų leidžiama vairuoti vilkikus ar mažuosius autobusus (iki 16 vietų), tačiau tik tuo atveju, jei kartu asmuo turės profesinės kompetencijos pažymėjimą. Be to, automobilius ar vilkikus galės vairuoti ir 17-mečiai, tačiau tik tuo atveju, jei šalia važiuos ir patyrę vairuotojai.
Lietuvos vežėjų sąjungos Transporto politikos sekretoriaus, Gintautas Ramaslauskas teigia, kad jei toks siūlymas tikrai būtų įteisintas, jis iš dalies galėtų padėti vežėjams kovoti su darbuotojų trūkumu.
„Matote, mokyklą baigę jaunuoliai yra gyvenimo taške, kai renkasi karjeros kelią. Dabar jie negali pasirinkti būti vilkiko vairuotoju, nors gal kai kurie ir norėtų, tad jei ateityje ši tvarka tikrai įsigaliotų, galėtų iš dalies mums padėti“, – pakomentavo Lietuvos vežėjų sąjungos Transporto politikos sekretorius.
Europarlamentarai taip pat pritarė siekiui vairuotojams sudaryti galimybę gauti skaitmeninį vairuotojo pažymėjimą, ne tik fizinę jo versiją. Tokias skaitmenines „teises“, kurios galiotų visoje ES, būtų galima naudoti išmaniajame telefone.
Lietuvoje dar 2023 m. liepą pranešta, kad skaitmeninio vairuotojo pažymėjimo inovacija bus išbandoma Lietuvoje, Vidaus reikalų ministerijai bendradarbiaujant su automobilių dalijimosi įmone „CityBee“ ir „Regitra“. Anot projekto vykdytojų, tai ne tik leis atsisakyti fizinio dokumento ateityje, bet ir palengvins vairuotojo identifikaciją kaskart naudojantis transporto paslaugomis.
Tiesa, pabrėžiama, kad kol kas tik apie 60 proc. Europos gyventojų ir tik dalyje šalių tarpvalstybiniu lygiu gali identifikuoti savo tapatybę skaitmeniniu būdu ir taip lengviau naudotis įvairiomis viešosiomis ir privačiomis paslaugomis, tokiomis kaip mokesčių deklaravimas, paskolos ėmimas, būsto ar automobilio nuoma ir pan. EK žada, kad iki 2030 m. 80 proc. ES piliečių turės galimybę naudotis e. tapatybės priemonėmis, kurios bus atpažįstamos bet kurioje ES šalyje.
Šią savaitę EP pritarus vairavimo „teisių“ taisyklių peržiūrai, tikimasi spartesnio vairavimo pažymėjimų skaitmenizavimo proceso.
Tiesa, tolesnį vairuotojų pažymėjimų taisyklių derinimą po birželio 9 d. vyksiančių EP rinkimų perims jau naujasis Parlamentas.