„Euro NCAP“ duomenimis, jos atliekami saugumo testai padėjo išgelbėti daugiau nei 78 tūkst. gyvybių.
Ekspertai taip pat suskaičiavo, kad nuo 1997 m. patikrino 1800 automobilių saugumą bei sudarė 630 reitingų. Visa tai kainavo apie 160 mln. eurų, neskaičiuojant sudaužytų automobilių kainos.
Pradėjo nuo „kompaktų“
Pirmąjį testų ciklą „Euro NCAP“ pradėjo 1997 m. Jame bandyti kompaktiniai „Ford Fiesta“, „Volkswagen Polo“, „Fiat Punto“, „Nissan Micra“, „Vauxhall Corsa“, „Renault Clio“ ir „Rover 100“. Tuo metu automobilių saugumo reikalavimai būdavo vertinami keturiomis žvaigždutėmis (dabar – penkiomis).
„Polo“ ir „Fiesta“ gavo tris žvaigždutes. „Punto“, „Micra“, „Corsa“ ir „Clio“ įvertinti dviem žvaigždutėmis. O „Roveriui“ specialistai skyrė tik vieną žvaigždutę. Beje, nė vienas iš modelių tuo metu negavo daugiau nei dviejų žvaigždučių, vertinant pėsčiųjų saugumą susidūrimo atveju.
Pirmasis modelis, gavęs aukščiausią saugumo įvertinimą, buvo sedanas „Volvo S40“. Tai nutiko praėjus beveik pusmečiui nuo kompaktinių hečbekų testo.
Kas pasikeitė per 20 metų
Neseniai „Euro NCAP“ išplatino filmuotą medžiagą, kurioje per testus lyginami du automobiliai, kurių amžiaus skirtumas — 20 metų. Antikvariniams automobiliams atstovavo „Rover 100“, o šių laikų atstovas – kitas mažylis „Honda Jazz“.
Tokia gamintojų pažanga, gerinant automobilių saugumą, padėjo dvigubai sumažinti žūvančiųjų skaičių.
Automobiliai išbandyti identiškomis sąlygomis, abu važiavo 65 km/h greičiu.
Vis dėlto galimos pasekmės ir skirtumas, kaip atrodo automobiliai po smūgių į vienodas kliūtis, akivaizdus.
Ekspertų skaičiavimu, tokia gamintojų pažanga, gerinant automobilių saugumą, padėjo dvigubai sumažinti žūvančiųjų skaičių. Nieko nuostabaus, kad „Rover 100“ 1997 m. gavo tik 1 iš 4 saugumo žvaigždučių.
Tačiau tai – ne vienintelis atvejis, kai buvo lyginami skirtingų kartų automobiliai. 2016 m. JAV draudiminių įvykių institutas (IIHS) panašų eksperimentą atliko su morališkai pasenusiu „Nissan Sentra“ (Tsuru) ir 2016 m. „Nissan Versa“.
Tą patį padarė su „Chevrolet Malibu“ (2009) ir „Chevrolet Bel Air“ (1959).
Naujausi „Euro NCAP“ testai: „Volvo S90“ ir „Ford Mustang“
Naujausiose „Euro NCAP“ ataskaitose minimi automobiliai taip pat sulaukė ne tik aukščiausių įvertinimų. Sedanas ir universalas „Volvo S90“ ir V90 įvertinti „penkiomis žvaigždėmis“. Tačiau kupė „Ford Mustang“ su V8 varikliu suteiktos tik dvi žvaigždutės iš penkių galimų (nors IIHS testuose jis gavo maksimalų balų skaičių).
Daugiausia kritikos „Mustang“ sulaukė dėl nepakankamos vaikų apsaugos šoninio smūgio metu. Tokios apsaugos efektyvumas – tik 32 proc., tad iki 10 metų amžiaus vaikas gali patirti galvos traumą. Nepakankama vaiko krūtinės zonos apsauga ir per priešpriešinį susidūrimą.
Už aktyvias ir pasyvias saugumo sistemas „Mustang“ gavo tik 16 proc. galimo maksimalaus įvertinimo, nes bazinėje įrangoje turėjo tik perspėjimo apie neprisegtą saugos diržą signalizaciją.
Tiesa, „Ford“ žada pasitaisyti ir jau šiais metais ir bazinėje modifikacijoje pradėti diegti papildomas priemones: avarinio stabdymo, juostos laikymosi ir t.t.
Tačiau suaugę „Mustange“ gali jaustis pakankamai saugūs – „Euro NCAP“ skyrė 72 proc. Pėsčiųjų saugumas avarijos atveju įvertintas 64 proc.
2016 m. pabaigoje „Euro NCAP“ taip pat paskelbė šių modelių bandymų rezultatus: „Ford Edge“, „Audi Q2“ ir „Hyundai Ioniq“ gavo po 5 žvaigždutes, vertinant standartinės įrangos modelius.
„SsangYong Tivoli“ (ir XLV) surinko tik 3 žvaigždutes ir viena žvaigždute daugiau, kai buvo komplektuojamas su papildoma įranga.
Standartinis „Suzuki Ignis“ taip pat neperkopė 3 žvaigždučių ribos. Tačiau, prifarširuotas papildomos įrangos, šoktelėjo reitinguose net iki 5 žvaigždučių.