Šešerius metus jis veža Kauno rajono moksleivius geltonuoju mokykliniu autobusu, todėl puikiai žino, kaip veikia Kelių eismo taisyklėse (KET) numatyta tvarka, įpareigojanti vairuotoją pasirūpinti jaunesnių nei 10 metų keleivių saugumu išlipus iš autobusiuko ir kertant gatvę.
Vaikų saugumu rūpinasi vairuotojas arba mokytojai
KET numatyta, jog vaikus vežančiame mokykliniame autobuse turi būti vienas suaugęs lydintis asmuo, ne jaunesnis kaip 21 metų. Šias funkcijas gali atlikti ir vairuotojas. Paprastai dauguma mokyklų taip ir daro. Kitos pasirūpina, kad į mokyklą ir iš jos keliaujančius vaikus lydėtų vienas iš pedagogų.
Kaip pasakojo Prezidento Valdo Adamkaus gimnazijos mokyklinio autobuso vairuotojas Arūnas Maliauka, taip susiklostė, kad kartu su juo ir vaikais į mokyklą keliauja ir viena iš šios ugdymo įstaigos mokytojų. Kartu su ja vairuotojas visos kelionės metu rūpinasi vaikų saugumu: pradedant „surinkimu“ iš numatytų stotelių, baigiant saugiu išlaipinimu prie mokyklos.
„Mūsų vaikai labai atsakingi, taigi, jokių sunkumų nepatiriu. Mokykla visuomet pasirūpina važiuojančių moksleivių sąrašu – jį turiu ir matau, kuriam vaikui pagal amžių reikia mano pagalbos įlipant ar išlipant. Tačiau aš visiems jiems nuolat primenu eismo taisykles, elgesio autobuse tvarką. Vėliau jau iš matymo visus pažįstu – juk kasdien kartu važiuojame“, – sakė mokyklinio autobuso vairuotojas.
Jam pritarė ir Neveronių gimnazijos auklėtinius vežantis mokyklinio autobuso vairuotojas S.Taurvydas. Pasak jo, papildomų rūpesčių KET numatyta jaunesnio amžiaus moksleivių įlaipinimo ir išlaipinimo tvarka nesukelia.
„Toks mano darbas. Reikia saugoti visus. Vyresniuosius vaikus perspėju, kad per gatvę eitų atsargiai, palauktų, kol nuvažiuosiu – tik tada eitų. Mažesnius nei 10 metų pervedu (į kitą kelio pusę – red. past.)“, – kalbėjo vairuotojas, pridūręs, kad kasdien pavežėjimo paslaugų reikia nedideliam skaičiui vaikų – 10–15. Todėl kasdienėse kelionėse į mokyklą ir iš jos vaikus jis lydi vienas. Į tolimesnes, kai važiuoja daugiau vaikų, visuomet leidžiasi ir kitas suaugęs asmuo – dažniausiai klasės auklėtojas ar vaikams pažįstamas pedagogas.
Atvejų nedaug, bet nelaimės – tragiškos
Kalbantis su vairuotojais atrodo, jog vaikai sąmoningėja, todėl nelaimių, į kurias patektų moksleiviai, išlipę iš mokyklinio autobusiuko, neturėtų būti. Deja, realybė kitokia: vis dar pasitaiko atvejų, kai vaikas žūsta, nes išlipęs iš geltonojo autobusiuko bėgo per kelią neįsitikinęs, kad saugu. Dažniausiai – pro stovinčio autobuso priekį arba galą, kai važiuojamosios kelio dalies matomumas labai prastas. Labai dažnai tokios nelaimės įvyksta prietemoje: anksti ryte, kai moksleiviai važiuoja į mokyklą arba pavakare, kai iš jos grįžta. Skaudžiausia, jog tokios nelaimės paprastai baigiasi tragiškai – moksleivio žūtimi.
„Tokių atvejų tikrai nėra daug. Tačiau jų, deja, vis dar pasitaiko. Prie vaikų saugumo galime prisidėti visi. Pirmiausiai tėveliai prieš išleisdami vaikus pirmosioms savarankiškoms kelionėms į mokyklą turėtų su vaikais aptarti numatomą maršrutą, supažindinti su kelyje esančiais kelio ženklais, jei yra šviesoforai paaiškinti signalų reikšmes, aptarti kelių eismo taisyklių reikalavimus.
Moksleiviai turėtų atsiminti, kad išlipus iš autobuso į kelią žengti galima tik paėjus toliau už sustojusios transporto priemonės, o ne prieš ją.
Vaikams reikėtų priminti, kad į autobusą įlipti ir išlipti iš jo galima, tik jam visiškai sustojus stotelėje (ar numatytoje sustojimo vietoje). Moksleiviai turėtų atsiminti, kad išlipus iš autobuso į kelią žengti galima tik paėjus toliau už sustojusios transporto priemonės, o ne prieš ją. Per kelią galima eiti tik per pėsčiųjų perėją, įsitikinus, kad automobiliai sustojo praleisti ir eiti per gatvę yra saugu“, – priminė Lietuvos kelių policijos tarnybos pareigūnai, pažymėję, kad vaikų saugumo kelyje problematika svarbi visoje Lietuvoje – ne tik didmiesčiuose ar priešingai – periferijoje.
„Tiek vairuotojai, pėstieji, dviratininkai, tiek ir kiti eismo dalyviai turėtų būti atidūs ir atsargūs kelyje“, – bendrą atsakomybę priminė kelių policijos pareigūnai.
Taisyklė, kurią turi žinoti visi vairuotojai
Pasak jų, nereikėtų pamiršti, kad KET numatytos pareigos ne tik mokyklinių autobusų vairuotojams, bet ir kitų transporto priemonių, artėjančių prie mokyklinio autobuso, vairuotojams.
„KET nurodyta, kad artėdamas prie sustojusios transporto priemonės su vaikų vežimo skiriamaisiais ženklais ir įjungta avarine šviesos signalizacija ar prie sustojusio mokyklinio autobuso su įjungtomis įspėjamosiomis mirksinčiomis oranžinėmis šviesomis, vairuotojas privalo sulėtinti greitį, prireikus – ir sustoti, kad praleistų vaikus ir juos lydintį asmenį“, – priminė pareigūnai.
KET reikalauja, kad vairuotojas arba kitas vaikus lydintis suaugęs asmuo privalo:
- užtikrinti saugų vaikų įlipimą ir išlipimą į/iš mokyklinio autobuso;
- pagal galimybes vaikus įlaipinti ir išlaipinti stotelėse;
- palydėti į kitą kelio pusę jaunesnius kaip 10 metų vaikus;
reikalavimas visems vairuotojams (KET 34 str)
- Artėdamas prie sustojusios transporto priemonės su vaikų vežimo skiriamaisiais ženklais ir įjungta avarine šviesos signalizacija ar prie sustojusio mokyklinio autobuso su įjungtomis įspėjamosiomis mirksinčiomis oranžinėmis šviesomis, vairuotojas privalo sulėtinti greitį, prireikus – ir sustoti, kad praleistų vaikus ir juos lydintį asmenį.
Brangink gyvybę. Saugokime vaikus
Skiltis Saugukelyje.lt rengiama kartu su Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos.