Metinė prenumerata tik 6,99 Eur. Juodai geras pasiūlymas
Išbandyti

Į gatves plūstelėjo motociklai: kodėl reikia saugotis „voblingo“?

Atšilus orams į gatves plūstelėjo motociklų srautas. Automobilių vairuotojams, kol nusistovės šiltojo sezono eismo srautai, reikėtų atkreipti dėmesį ir dažniau žvalgytis į galinio vaizdo veidrodėlį.
Motociklų sezono atidarymas Kaune
Motociklų sezono atidarymas Kaune (archyvas) / Eriko Ovčarenko / BNS nuotr.

Pagal Kelių eismo taisykles, motociklininkams jau nuo kovo 1-osios leidžiama keliais važiuoti vasarinėmis padangomis. Žinoma, jei leidžia oro sąlygos ir sukibimas su danga yra pakankamas. Kitaip tariant, jei kelias švarus, nepadengtas plikledžiu ar sniegu. Ši taisyklė galioja ir mopedų vairuotojams. Automobilių vairuotojai vasarinėmis padangomis kovo mėnesį važinėti negali ir turi palaukti balandžio 1 d.

Motociklininkas – mažai apsaugotas, todėl pažeidžiamesnis

Motociklas yra daug mažesnis už kitas gatvės eisme dalyvaujančias transporto priemones, todėl dažnai sunkiai pastebimas ir priklauso bene labiausiai pažeidžiamų motorinių transporto priemonių kategorijai, pažymi LTSA (Lietuvos transporto saugos administracija).

Motociklininkui galioja dvi pagrindinės taisyklės: saugaus greičio pasirinkimas ir saugaus atstumo laikymasis. Važiuodami saugiu greičiu ir laikydamiesi saugaus atstumo nuo kitų transporto priemonių suteikiame sau daugiau laiko priimti sprendimus ir imtis veiksmų, kurie padėtų išvengti kelyje kylančių grėsmių. Tačiau saugus ir leistinas greitis nėra tapatūs dalykai. Būtina atsižvelgti į eismo sąlygas, kelio būklę, meteorologines sąlygas, tad saugus greitis gali būti gerokai mažesnis nei leistinas.

Motociklininko pozicija eismo juostoje

Važiavimo pozicijos pasirinkimas priklauso nuo eismo sąlygų bei maršruto. Tinkamoje pozicijoje geriau mato ne tik pats vairuotojas, bet jį geriau mato ir kiti eismo dalyviai. Kiekvieną eismo juostą galima suskirstyti į tris pozicijas: pirmoji – arčiausiai skiriamosios juostos, antroji – juostos vidurys, trečioji – arčiausiai dešiniojo važiuojamosios dalies krašto.

Užmiesčio kelyje, kai jis nėra vingiuotas, o eismas jame nėra intensyvus – saugiausios pozicijos motociklininkui yra pirmoji ir antroji. Jei važiuosite pirmojoje pozicijoje, prisispaudę prie priešpriešinį eismą skiriančios juostos, gali atrodyti, jog ruošiatės sukti į kairę ar ketinate lenkti, nors posūkio signalo ir nerodote.

Jei važiuosite trečiojoje pozicijoje, prisispaudę prie kelio kraštą žyminčios linijos, automobilio, važiuojančio už jūsų, vairuotojas gali pagalvoti, jog kitoje sankryžoje ketinate sukti į dešinę ar sustoti.

Mieste saugiausia pozicija yra pirmoji, tačiau jos reikėtų vengti, jei automobilis, važiuojantis prieš jus, yra kairiojoje eismo juostos dalyje. Tokiu atveju esate aklojoje zonoje ir kyla grėsmė su automobiliu susidurti. Šioje situacijoje reikėtų rinktis važiavimą antrąja arba trečiąja pozicija.

Artėdami prie sankryžos atkreipkite dėmesį į kelio būklę: labai dažnai juostos vidurys būna užterštas alyvos dėmėmis.

Užvažiavę ant jų ar smėlio sankaupos kelio viduryje, motociklo ratai praras sukibimą, tad galite nugriūti ar susidurti su priešais stovinčia transporto priemone.

Jeigu judate gatve, kurios šone išilgai sustatyti automobiliai, o tarp jų palikti tarpai įvažiuoti į kiemus, saugiausia judėti pirmąja pozicija, sumažinti greitį ir atidžiai stebėti, ar kuris nors iš sustatytų automobilių nepradeda judėti.

Pavojingos situacijos: kelio vingiai, žvyras, kliūtys

Motociklo valdymas posūkyje – itin svarbus vairuojant motociklą. Artėjant prie vingio būtina:

įvertinti, ar tokiu greičiu, kokiu judate, sugebėsite saugiai įveikti kelio vingį;

įvertinti, kokia kelio dalis matoma.

Posūkį įveikite stabiliu greičiu. Greičio sumažinimas ar padidinimas apkrauna motociklo priekį, todėl sumažėja jo pokrypis ir trajektorija išsitiesina. Įprastai motociklas stabdomas 70–80 proc. priekiniu stabdžiu, o likusi jėga – galiniu. Tačiau jei neišvengiamai reikia stabdyti posūkyje, stabdykite pusę stabdymo jėgos suteikdami priekiui, o kitą pusę – galiniam ratui. Jei kelio danga šlapia – venkite priekinio stabdžio.

Jeigu kelyje pastebėjote smėlio sankaupą, šulinio dangtį ar kitą objektą, jį pervažiuokite tiesia trajektorija, venkite pasvirimo ir stabdymo priekinio stabdžiu.

Matymo užstrigimas

Matymo užstrigimas (angl. „Target fixation“) yra žmogaus dėmesio sutelkimo fenomenas, kai vairuotojas, išsigandęs netikėtos kliūties, visą dėmesį sutelkia į ją ir nevalingai važiuoja kliūties link. Šis reiškinys dažniausiai pasitaiko kelio vingiuose arba jei į kelio vingį atvažiavote per dideliu greičiu, ar vingis yra mažesnio spindulio, negu tikėjotės.

Važiuojant motociklu galioja labai svarbi aksioma – kur žiūri, ten ir važiuoji. Labai svarbu neišsigąsti ir nesutrikti atsiradus netikėtai kliūčiai kelyje ir žiūrėti ta kryptimi, kuria norite važiuoti. Tik taip sėkmingai galėsite išvengti kliūties.

„Voblingas“

Tai ypač sunkiai suvaldomas reiškinys, būdingas tik motociklams. Jo metu priekinis ratas praranda stabilumą ir didėjančia amplitude mėtosi tai į vieną, tai į kitą pusę, kol krintate nuo motociklo arba atsitrenkiate į kliūtį.

„Voblingą“ sukeliančios priežastys: motociklo rėmo geometrijos defektai, padangų būklė, motociklo važiuoklės mazgų laisvumas, kelio nelygumai, retesniais atvejais – vėjas. Tačiau pagrindinė priežastis – per didelis greitis.

Apranga – labai svarbi

LTSA tyrėjų komandos vyriausiasis specialistas Tomas Šalaševičius teigia: „Važiuojant motociklu būtina dėvėti pilną ir kontrastingų spalvų motociklininko aprangą, atidžiai stebėti kiekvieną automobilį, jų poziciją kelyje, sankryžas, išvažiavimus iš teritorijų, net menkiausius keliukus, besikertančius su jūsų važiavimo trajektorija. Nepradėkite lenkimo manevro, jei kelias turi net menkiausią vingį ir visada važiuokite saugiu greičiu“.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Kai norai pildosi: laimėk kelionę į Maldyvus keturiems su „Lidl Plus“
Reklama
Kalėdinis „Teleloto“ stebuklas – saulėtas dangus bene kiaurus metus
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos