Metinė prenumerata tik 6,99 Eur. Juodai geras pasiūlymas
Išbandyti

Išradimai, pakeitę automobilių saugumą

Šiomis dienomis kelių dešimčių metų senumo mašinos yra laikomo nesaugiomis. Ką jau tada ir kalbėti apie dar senesnius automobilius – sparčiai progresuojančioje pramonėje didelis dėmesys buvo skiriamas saugumo gerinimui, todėl net ir kompaktiškas, tačiau naujas šių laikų automobilis daugumoje atvejų yra žymiai saugesnis nei, sakykime, iš pirmo žvilgsnio, labai tvirtai atrodanti „Volga“. Ypač – situacijose, kada susiduriama su itin tvirta kliūtimi.
„Volvo V40“
„Volvo V40“ / „Volvo“ nuotr.

Jeigu reikėtų išvardinti saugumo inovacijas, jų sąrašas būtų tikrai netrumpas. Todėl paminėti reikėtų svarbiausius išradimus, kurie labiausiai prisidėjo prie automobilių saugumo.

Radialinės padangos

„Bridgestone“ nuotr./Radialinės padangos pjūvis
„Bridgestone“ nuotr./Radialinės padangos pjūvis

Kartu su automobilių technologijom tobulėjo ir padangos. Radialinės padangos už diagonalines yra gerokai patikimesnės bei užtikrina geresnes automobilio valdymo savybes esant tiek sausai, tiek šlapiai kelio dangai. Tokio tipo padangos leidžia išvystyti didesnį maksimalų greitį bei yra atsparesnės kaitimui.

ABS sistema

Avarijos keliuose neretai įvyksta dėl, atrodo, gana paprastos priežasties – vairuotojai naudojasi tik stabdžiais, tačiau ne vairu. Anksčiau gaminti automobiliai be ABS sistemų nuspaudus stabdžio pedalą iki galo tapdavo nevairuojamais – ratams sustojus suktis jie tiesiog čiuoždavo, todėl visiškai nesvarbu, į kurią pusę tuo metu bus sukamas vairas. Tačiau stabdžių antiblokavimo sistema (ABS) leidžia vairuotojams vairuoti net ir stipraus stabdymo metu.

VIDEO: ABS stabdžių sistemos demonstracija

Vien dėl šios sistemos „Ford Scorpio“ 1986 metais buvo pripažintas Europos metų automobiliu. Gamintojas suprato, kad ši technologija turi būti taikoma visuose naujuose automobiliuose. Šiais laikais naujų automobilių be ABS sistemos praktiškai nėra. Esant slidžioms eismo sąlygoms, važiuojant automobiliu be ABS sistemos, vairavimas stabdymo metu reikalauja ir vairuotojo patirties, ir įdirbio.

Pažangi automobilių konstrukcija

Kiekvienas modernus automobilis turi zonas, kurios avarijos metu sugeria didžiąją dalį energijos. Tai smarkiai sušvelnina stiprius smūgius. Priešingu atveju, jeigu gamintojai kurtų itin tvirtus automobilius, kurių platformos yra labai atsparios glemžimui ar kitokioms deformacijoms, net ir nedidelės avarijos metu būtų nemaža tikimybė patirti stiprią kaklo traumą.

VIDEO: Avarijos bandymas: senas automobilis prieš apynaujį

Diskiniai stabdžiai

„Porsche“ nuotr./Stabdžių disko pjūvis
„Porsche“ nuotr./Stabdžių disko pjūvis

Būgniniai stabdžiai užimdavo ne tik daugiau vietos, bet ir pasižymėjo gerokai prastesniu atsparumu kaitimui. Kalnuotose vietovėse senų automobilių būgniniai stabdžiai gali perkaisti ir prarasti efektyvumą. Dėl to dabar visi nauji automobiliai gaminami su diskiniais (neretai ir vėdinamais) stabdžiais. Esminiai tokio tipo stabdžių sistemos veiksniai yra darbinio paviršiaus plotas bei disko skersmuo – kuo stabdžių disko skersmuo didesnis (kuo toliau yra stabdžių trinkelės nuo stabdžių disko centro) – tuo didesne jėga automobilio ratai gali būti stabdomi. Besisukantį stabdžių diską spaudžiant vienoda jėga, tačiau skirtinguose atstumuose nuo centro – stabdymo efektyvumas skirsis labai smarkiai.

Oro pagalvės

Kaip suminkštinti skaudžius smūgius į automobilių detales, inžinieriai aiškinosi prieš daugiau nei septyniasdešimt metų. Užfiksuota, kad pirmasis oro pagalvės idėją užpatentavo vokietis Walteris Lindereris 1951-aisiais. Po daugybės skirtingu principu veikiančių oro pagalvių japono Yasuzaborou Kobori 1963-iaisiais išrasta oro pagalvė veikė taip pat, kaip ir dabartiniuose automobiliuose.

Nuo 1994-ųjų metų „Ford“ šiuos įrengimus pradėjo montuoti visuose baziniuose automobiliuose. Visai neseniai „Volvo“ pristatė ir pirmąją pramonėje išorinę oro pagalvę, kuri uždengia priekinius automobilio statramsčius bei stiklą – V40 modeliai su tokia inovacija parodė geriausią rezultatą pėsčiojo partrenkimo bandymų metu.

Saugos diržai

„Volvo“ nuotr./Trijų taškų saugos diržai
„Volvo“ nuotr./Trijų taškų saugos diržai

Saugių automobilių pionieriais vadinami „Volvo“ 1959-aisiais pristatė bene svarbiausią visų laikų išradimą automobilių saugumui pagerinti – trijų taškų saugos diržus. Be saugos diržų dažniausiai nepadės nei oro pagalvės, nei stabdžių antiblokavimo sistema (ABS), nei saugos lankai – automobiliui sustojus per itin trumpą kelią žmogaus kūnas, tikėtina, patirs sunkius sužalojimus.

Galima teigti, kad saugiausi yra kartu ir galingiausi automobiliai – jie pasižymi ne tik geresnėmis valdymo savybėmis ar pastangų nereikalaujančiu kitų eismo dalyvių aplenkimu, bet neretai ir galingesnėmis stabdžių sistemomis. Todėl ne visada galioja posakis – „galingi automobiliai nėra saugūs“.

Kad ir kaip būtų, iškritus pirmam ateinančios žiemos sezono sniegui naudingiausia būtų susipažinti su mašinos sukibimo ribomis. Tai padaryti būtų galima tuščiose aikštelėse, tačiau piktnaudžiauti tuo nereikėtų. Žinant, kada mašina pradeda slysti bei kaip į tai reaguoti, tikėtina, kad susipažinti su šiomis saugumo inovacijomis iš arčiau neprireiks.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Jasonas Stathamas perima „World of Tanks“ tankų vado vaidmenį „Holiday Ops 2025“ renginyje
Reklama
Kai norai pildosi: laimėk kelionę į Maldyvus keturiems su „Lidl Plus“
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos