Įstatymų pinklės: automobilį registruoti galima, tačiau techninės apžiūros negausi

Praėjusią savaitę buvo paskelbtas teismo sprendimas, kurį galima vadinti precedentiniu Lietuvos automobilizmo istorijoje. Kauno apygardos administracinis teismas priėmė sprendimą, kuriuo valstybės įmonei „Regitra“ nurodoma įregistruoti tris transporto priemones, kurių vairas sumontuotas dešinėje pusėje. Tai daryti draudžia Lietuvos įstatymai, tačiau Europos Komisijos nurodymai – priešingi. Tačiau nepaisant šio teismo sprendimo, automobilio su vairu dešinėje pusėje savininkas negalės praeiti techninės apžiūros, nebent kreipsis į teismą.
BMW 3
BMW 3 / BMW nuotr.

2014-ųjų kovo 20-ąją Europos Teisingumo Teismas išaiškino, kad Lietuvoje turi būti registruojami dešiniavairiai automobiliai, tačiau nei liepos 1-ąją priimtose Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pataisose, nei vėlesnėse jo pataisose apie tai neužsimenama. Po kovo 20-osios nepakito ir transporto priemonių registracijos Lietuvoje taisyklės: jose prie vairą dešinėje turinčių transporto priemonių registracijos vis dar įrašytas tas pats žodis – draudžiama.

Negalima, bet įmanoma

Norint naudoti transporto priemonę Lietuvoje, reikia atlikti du pagrindinius veiksmus: ją įregistruoti ir praeiti techninę apžiūrą. Pirmąjį procesą nusako Transporto priemonių registravimo taisyklės, antrąjį – Saugaus eismo automobilių keliais įstatymas.

Teismo sprendimas Lietuvoje galiojančių teisės aktų nekeičia

Lietuvos Transporto priemonių registravimo taisyklėse nurodoma, kad vairą dešinėje turinčios transporto priemonės negali būti registruojamos, nebent jų konstrukcija ar įranga yra skirta specialioms darbo funkcijoms atlikti. 

Pagal Saugaus eismo automobilių keliais įstatymą, vairą dešinėje turinčių transporto priemonių eksploatacija draudžiama išskyrus dvi išimtis: jeigu transporto priemonė buvo įregistruota Lietuvoje iki 1993 m. gegužės 1 d. arba kai jos konstrukcija ar įranga skirta specialioms darbo funkcijoms atlikti.

Remiantis aukščiau paminėtais įstatymais, apie dešiniavairių automobilių naudojimą Lietuvoje galima pasvajoti, tačiau visoje likusioje Europos Sąjungoje yra priešingai – vairą dešinėje turintys automobiliai yra registruojami ir naudojami keliuose. Tiesa, tai nėra masinis reiškinys – toks automobilis vairuotojui sukelia nemažai nepatogumų, o jo civilinės atsakomybės draudimas kainuoja keliskart daugiau nei paprasto.

„Regitros“ viešųjų ryšių specialistė Laimutė Užupė pritarė, kad drausdama dešiniavairių automobilių registraciją, įmonė elgėsi pagal Lietuvoje galiojančius įstatymus.

„Minėtame teismo sprendime kalbama apie konkrečias transporto priemones, dėl kurių pareiškėjas kreipėsi į teismą. Dėl minėto teismo sprendimo Lietuvoje galiojantys teisės aktai nepasikeitė“, – komentavo ji.

Tad jeigu dar vienas žmogus užsigeistų įregistruoti automobilį su vairu dešinėje, greičiausiai gautų tą patį atsakymą – Lietuvos įstatymai tą draudžia. Jeigu kreipsiesi į teismą – automobilius įregistruoti galėsi.

Antrasis barjeras

Vien automobilio registracijos neužtenka – norint jį naudoti Lietuvoje, reikia atlikti techninę apžiūrą. Norint tą atlikti automobiliui su vairu dešinėje, nepatenkančiam į Saugaus eismo automobilių keliais įstatyme numatytas išimtis, vėlgi tektų kreiptis į teismą.

Kol nebus pakeistas minėtas teisės aktas, transporto priemonės su įrengtais valdymo įtaisais dešinėje pusėje negalės praeiti privalomosios techninės apžiūros.

„Kol nebus pakeistas minėtas teisės aktas, transporto priemonės su įrengtais valdymo įtaisais dešinėje pusėje negalės praeiti privalomosios techninės apžiūros“, – teigė techninę apžiūrą atliekančios įmonės UAB „Tuvlita“ technikos vadovas Tomas Balčius.

Pagal nuo liepos 1-osios galiojančias įstatymo pataisas pirma reikia atlikti techninę apžiūrą, o tik po to įregistruoti automobilį.

Gruodžio 16-ąją teigiamą teismo sprendimą išgirdęs Dalius Gintautas, norintis Lietuvoje eksploatuoti tris vairą dešinėje turinčius automobilius, į „Regitrą“ kreipėsi birželio 28-ąją – dar prieš naująsias pataisas, tad jo automobiliams galioja atvirkštinė tvarka: pirma registracija, po to – techninė apžiūra. 

Dešiniavairiai gatvėse netaptų mada

Eismo saugumo specialistai teigia, kad žemyninės Europos šalyse, kuriose transporto eismas vyksta dešine puse, vairuoti automobilį su vairu dešinėje nėra paprasta. 

Vairavimo mokyklos „Lexus“ vairavimo menas“ vadovas Darius Grinbergas pažymėjo pagrindinę situaciją, labiausiai atskleidžiančią tokių transporto priemonių netinkamumą: nesaugūs lenkimai, kuriuos reikia planuoti labai iš anksto.

Nenoriu būti tas, į kurį kaktomuša įsirėš 300 svarų normaliam automobiliui sutaupęs pilietis.

„Vienareikšmiškai galima pasakyti, kad dešiniavairiai automobiliai mūsų keliuose saugumo neprideda. Tiek pačiam tokios technikos valdytojui, tiek visiems aplinkiniams“, – sakė D.Grinbergas.

Jo manymu, didesnė bėda yra ne pati automobilio konstrukcija, o vairuotojas. Nepatyrę jauni vairuotojai gali susigundyti apynaujais automobiliais, vos už kelis tūkstančius litų parduodamais Didžiojoje Britanijoje, tačiau retas įsivaizduoja, kaip tinkamai jį valdyti.

„Visi puikiai suprantame, kad čia svarbiausias ekonominis faktorius, tie automobiliai pigesni, bet aš nenoriu būti tas, į kurį kaktomuša įsirėš 300 svarų normaliam automobiliui sutaupęs pilietis“, – samprotavo vairavimo instruktorius.

Susisiekimo ministerijos Saugaus eismo skyriaus vedėjas Vidmantas Pumputis nemano, kad Lietuvoje dešiniavairiai automobiliai taptų populiariais net ir visiškai įteisinus jų registraciją. Kalbėdamas radijo „Laisvosios bangos“ laidoje jis prisiminė Bulgarijos pavyzdį.

Prieš kelis metus, šaliai įstojus į Europos Sąjungą, Europos Komisija griežtai reikalavo, kad vairą dešinėje turintiems automobiliams nebūtų taikomi jokie apribojimai ir per pirmus įstojimo metus iš Didžiosios Britanijos buvo importuota virš 100 tūkst. tokių naudotų automobilių. Tačiau vėliau jie tapo nepatrauklūs, nes žmonės pamatė, kad tokiais automobiliais važinėti nepatogu, o Bulgarijoje naudotų senų dešiniavairių pirkti niekas jau nenorėjo.

„Vakarų Europoje pagrindinis dešiniavairių registracijos saugiklis – ženkliai brangesnis civilinės atsakomybės draudimas. Beveik visame regione šis klausimas sprendžiamas per mokesčius, nes čia yra rizika didesnė ir pasekmės skaudesnės“, – pasakojo V.Pumputis. 

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų