Remiantis „Detroit Free Press“ ir „USA Today Network“ atliktu tyrimu, didesnio pravažumo automobiliai yra 2–3 kartus pavojingesni pėstiesiems nei įprasti automobiliai. Vyriausybės pareigūnai pranešė, kad apie šią situaciją žino jau keletą metų, tačiau „nedaug padarė, kad sumažintų mirčių skaičių ar išviešintų pavojų“.
Nuo 2009 m. pėsčiųjų mirčių skaičius Jungtinėse Amerikos Valstijose išaugo 46 proc. Pranešime teigiama, kad didesnio pravažumo automobiliai yra didžiąja dalimi už tai atsakingi. 2016 m. Amerikoje žuvo beveik 6000 pėsčiųjų, tad šie skaičiai tikrai verčia sunerimti.
Nieko keisto, kad dauguma mirčių įvyksta didžiuosiuose miestuose. Iš visų miestų, kuriuose gyvena mažiausiai 200 tūkst. gyventojų, pagal pėsčiųjų mirčių skaičių pirmauja Detroitas. Šiame mieste 100 tūkst. gyventojų tenka 34,5 mirties. Kiti didieji miestai, užėmę aukštą poziciją šiame sąraše, yra Niuarkas, Majamis, Tampa, Sent Luisas ir Finiksas.
Tačiau dėl tokių skaičių kaltinti vien didesnio pravažumo automobilių negalima – daugelis žuvusiųjų kirto kelią neleistinose vietose arba buvo išgėrę, o tai, be abejo, galėjo turėti įtakos. Be to, nuo 2009 m. išmanieji telefonai tapo labai populiarūs, tad visai gali būti, kad daugelio vairuotojų ir pėsčiųjų dėmesį trikdė šie išmanieji prietaisai.
Nors tokie nelaimingi atsitikimai įvyksta dėl daugybės priežasčių, ryšys tarp krosoverių bei didesnio pravažumo automobilių yra gana aiškus. Dėl tikslių skaičių kyla nemažai diskusijų, tačiau, anot „Detroit Free Press“, nuo 2009-ujų iki 2016 m. nelaimių, kuriose dalyvavo tik viena transporto priemonė (šiuo atveju – didesnio pravažumo automobilis) bei žuvo pėstysis, skaičius išaugo 69 proc.
Amerikos nacionalinė greitkelių eismo saugumo administracija pastebėjo ryšį su 2015 m. ataskaita. Joje teigiama: „Maždaug trečdalis sužeistų pėsčiųjų buvo sužaloti didesnio pravažumo automobilių arba pikapų, o tai atitinka tokių automobilių skaičių JAV transporto priemonių parke.
Tačiau didesnio pravažumo automobilių ir pikapų vairuotojai yra atsakingi už beveik 40 proc. pėsčiųjų mirčių. Tad galime daryti prielaidą, kad susidūrimai su šiomis transporto priemonėmis gali būti skaudesni.“
Ataskaitoje teigiama, kad atlikus 12 skirtingų tyrimų analizę paaiškėjo, jog pėstieji 2–3 kartus dažniau susižaloja po pikapo ar didesnio pravažumo automobilio ratais, palyginti su paprastais automobiliais. Tai paskatino agentūrą pasiūlyti naują vertinimo sistemą, į kurią būtų įtrauktas transporto priemonių balas pėsčiųjų saugumui.
Ši sistema turėjo įsigalioti 2019 m., bet Amerikos nacionalinė greitkelių eismo saugumo administracija atsisakė paaiškinti vėlavimo priežastis. Tačiau panašu, kad tam priešinasi kai kurie automobilių gamintojai.
Vis dėlto naujienos nėra tokios blogos, nes nemažai automobilių gamintojų siūlo pažangias pagalbos vairuotojams sistemas, kurios padėtų išvengti arba sumažinti avarijų su pėsčiaisiais skaičių. Pavyzdžiui, priekinio susidūrimo perspėjimą ir autonomines avarines stabdymo sistemas.
Parengė Gintarė Krugelytė