Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti
2023 07 27

Kai dyzelinis variklis išprotėja – kas yra „persuka“ ir kaip išgelbėti automobilį?

Užsiožiavęs dyzelinis variklis staiga ima suktis kaip pašėlęs, visiškai nereaguodamas į akceleratorių ar net degimo spynelę. Jis sukasi maksimaliais sūkiais, savo kaukimu pranešdamas, kad jį ištiko tai, kas techniškai vadinama persuka, bet geriau žinoma rusišku žodžiu „raznosas“.
Dūmijantis automobilis autostradoje
Dūmijantis automobilis autostradoje

Ar žinote, kas yra hidrosmūgis, ištinkantis automobilius, kurie pabando važiuoti per apsemtas gatves? O kodėl gamintojai dažnai nerekomenduoja vilkti sugedusių ar išsikrovusių elektromobilių?

Situacija, primenanti gaisrą

Dyzelinio variklio persuka (avarinis įsisukimas, „raznosas“) yra labai rimtas ir staigus gedimas, dėl kurio gali tekti nurašyti automobilio variklį. Tai įvyksta staiga – be jokio vairuotojo įsikišimo variklis įsisuka iki maksimalių sūkių, spjaudosi dūmais, kaukia ir nebereaguoja į akceleratorių ar degimo spynelę.

VIDEO: Automagistralėje automobilis paskendo dūmų debesyje

Jei nesate girdėję apie persuką, šis įvykis jus stipriai išgąsdins, nes variklis tarsi apsėstas kauks tol, kol susinaikins. Jei veiksite greitai, yra galimybė jį išgelbėti, bet laiko tam bus visai mažai.

Kas yra dyzelinio variklio persuka?

Dyzelinio variklio persuka ar avarinis įsisukimas – tai gedimas, kuomet dėl nevaldomo degalų tiekimo variklis pasiekia labai aukštus sūkius ir nebepaklūsta įprastiems valdymo mechanizmams.

Dyzelinis variklis nėra išrankus degalams – prastos kokybės dyzelinas, žibalas, aliejus ar net variklio alyva puikiai tinka jo skoniui. Aišku, kai naudojami nekokybiški degalai, prastėja variklio efektyvumas, jis greičiau dėvisi, gali įvykti gedimas, bet gatvėje yra nemažai dyzelinių automobilių, kurių bakuose teliuškuoja atskiesta panaudota variklių alyva ar aliejus iš mėgstamiausio kebabų kiosko.

Benzininiame variklyje degalų ir oro mišinys uždegamas elektros kibirkštimi – tam naudojamos degimo žvakės. Tuo tarpu dyzelinis variklis veikia kiek kitaip – jis įsiurbia orą ir jį suslegia, o tada į jį įpurškiami degalai. Suspaustas oras įkaista, todėl vos tik į jį įpurškiami degalai, mišinys užsidega – degimo žvakių tam nereikia. Vairuotojui nuspaudus akceleratorių, į cilindrų degimo kameras purškiama daugiau degalų ir variklis ima suktis greičiau. Kuo labiau spaudžiamas akceleratoriaus pedalas, tuo daugiau degalų purškiama į variklį ir tuo greičiau jis sukasi.

Dyzelinio variklio persuka įvyksta tada, kai variklį pasiekia nekontroliuojamas degalų srautas. Tarsi kas nors būtų nuspaudęs akceleratorių taip, kad jo būtų neįmanoma pajudinti. Dyzeliniame automobilyje yra yra du skysčiai, kuriuos variklis gali vartoti su didžiausiu apetitu – dyzelinas ir alyva. Jei vienas iš jų ima nevaldomai, ne pagal vairuotojo norus, plūsti į degimo kameras, įvyksta persuka.

Dėl ko įvyksta persuka ir kaip jos išvengti?

Persuka įvyksta dėl nevaldomo tepalų ar degalų tekėjimo į dyzelinio variklio degimo kameras. Šis procesas yra nevaldomas įprastomis priemonėmis – nesvarbu, ką vairuotojas daro ar bando daryti su akceleratoriumi ar degimo spynele.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
„ID Vilnius“ – Vilniaus miesto technologijų kompetencijų centro link
Reklama
Šviežia ir kokybiška mėsa: kaip „Lidl“ užtikrina jos šviežumą?
Reklama
Kaip efektyviai atsikratyti drėgmės namuose ir neleisti jai sugrįžti?
Reklama
Sodyba – saugus uostas neramiais laikais