Šviesiau, taupiau, mandriau?
Turbūt paklausus bet kokio kelių policininko, šis pasakytų, kad vairuotojai išgalvoja aibę pasiteisinimų, kodėl tokius žibintus įjungia dieną, esant geram matomumui.
Populiariausi vairuotojų pasiteisinimai – geriau apšviestas kelias ir matomumas kitiems eismo dalyviams.
Kiti teigia, kad važiuoti tik su rūko žibintais yra taupiau – esą šie žibintai naudoja mažiau elektros energijos, tuo būdu yra taupomi degalai. Visgi šio pasiteisinimo mėgėjai dažnai pamiršta, kad pakeisti perdegusią rūko žibintų lemputę yra sudėtingiau, o jos pakeitimas servise kainuoja daugiau.
Dar viena vairuotojų grupė nevynioja žodžių į vatą ir tiesiai šviesiai pasako – įjungtais rūko žibintais automobilis atrodo gražiau.
Avarijos dėl „grožio“
2011 metais atliktas tyrimas Didžiojoje Britanijoje atskleidė, kad kone 300 tūkstančių automobilių avarijų įvyksta dėl netinkamo rūko žibintų naudojimo. Visa esmė – nesant rūkui įjungti žibintai apakindavo kitų transporto priemonių vairuotojus.
Surinkus šiuos duomenis, įvykdyta ir apklausa – kodėl vairuotojai važiuoja įjungtais rūko žibintais, kai matomumas yra geras?
Atliktų apklausų duomenimis, 14 proc. vairuotojų įjungia rūko žibintus, esą taip automobilis atrodo gražiau. 21 proc. britų rūko žibintus įjungia kartu su įprastais žibintais teigdami, kad taip daro dėl geresnio matomumo.
Naujiems automobiliams galima?
Kaip rodo anksčiau minėti skaičiai, gauti atlikus tyrimą Didžiojoje Britanijoje, rūko žibintai gali akinti kitus vairuotojus, kai naudojami nesumažėjusio matomumo sąlygomis.
Tačiau Lietuvos gatvėse vis dažniau sutinkami nauji ir kelerių metų senumo automobiliai, kurių rūko žibintai dieną šviečia. Tačiau ar tai tikrai rūko žibintai?
Kartais tame pačiame korpuse, kur yra rūko žibintas, yra įtaisytas ir dienos šviesos žibintas. Tai vadinamieji sugrupuotieji žibintai – įtaisai, turintys atskirus tariamuosius paviršius atskaitos ašies kryptimi ir atskirus šviesos šaltinius, bet bendrą žibinto korpusą.
Nuo 2011 metų vasario mėnesio, Lietuvoje, kaip ir kitose ES šalyse, įsigaliojo direktyva, pagal kurią visi nauji automobiliai turi turėti dienos žibintus. „Daytime running lights“ (liet. – dienos žibintai) yra tokie žibintai, kurių šviesos stipris neviršija 1200 kandelų.
Kaip teigia įmonės „Transporto studijos“ direktoriaus pavaduotojas, saugaus eismo žinovas Ramūnas Vėlavičius, rūko žibintai atskiruose taškuose gali šviesti iki 11 500 kandelų stiprumu.
Tai gali turėti didelę įtaką priešinga kryptimi važiuojančio vairuotojo matomumui, tad apsišviesti kelią prieš automobilį rūko žibintais dieną nereikėtų, o ir už šių žibintų naudojimą nepablogėjusios matomumo sąlygomis, numatyta bauda.
„Taigi, šis įtaisas (sugrupuotieji žibintai) atskiromis sąlygomis gali veikti ir kaip rūko žibintas, ir kaip dienos žibintas“, – išvadas pateikia Ramūnas Vėlavičius.