Savaitgalį nuvažiavau į vieną didesnių Vilniaus prekybos centrų. Daugiaaukštė stovėjimo aikštelė buvo aklinai užkišta. Užimtos visos stovėjimo vietos, dešimtys automobilių makaluojasi laukdami, kol koks laisvesnis tarpas atsiras.
Nusigavęs iki paskutinio aukšto kiek tolėliau aikštelėje pamačiau net dvi laisvas vietas vieną šalia kitos. Prieš mane važiavo tik vienas automobilis. „Valio! Tilpsime abu“, – apsidžiaugiau.
Tačiau pirmosios kartos „Mazda6“ vairuotojas savo automobilį atbulomis įstūmė tiesiai į vidurį per tas dvi vietas. Negalėjau imti ir nuvažiuoti toliau. Atsidaręs langą paklausiau iš automobilio išlipančio jaunuolio... kodėl jis taip padarė (cenzūruota versija).
Ko ten moko?
„Nepykite, mano sūnus tik neseniai vairuotojo pažymėjimą gavo, jis dar nemoka normaliai statyti“, – paaiškino keleivio duris pravėrusi mamytė.
Po paraliais, tai kaip jis tą pažymėjimą gavo, jeigu normaliai automobilio vienoje vietoje pastatyti nemoka? Juk „Regitroje“ laikant vairavimo egzaminą aikštelėje reikia atlikti įvairias užduotis: pastatyti atbulai, skersai, paraleliai. Bėda tik ta, kad tai daroma uždaroje aikštelėje ir ne tarp kitų automobilių, o tarp kuoliukų. Taigi būsimieji vairuotojai atsiranda dirbtinėms sąlygomis, jie nesugeba dalyvauti realiame eisme.
Turbūt sutiksite, kad per 25 nepriklausomybės metus statant automobilį aikštelėje nežuvo nė vienas
Egzaminavimo aikštelėje nereikia
Valstybės įmonės „Regitra“ atstovai kaltės dėl vairuotojo pažymėjimą gaunančių, tačiau automobilio statyti ir važiuoti nemokančių vairuotojų neprisiima. Iš tiesų įmonės vadovai sako pritariantys egzaminavimo metu atsisakyti būsimų vairuotojų egzaminavimo aikštelėse – tegul jie savo įgūdžius rodo realiomis sąlygomis.
„Turbūt sutiksite, kad per 25 nepriklausomybės metus statant automobilį aikštelėje nežuvo nė vienas. Taigi mes nenorime leisti laiko ten, kur jo ir nereikėtų eikvoti. Mums svarbu važiuoti eisme“, – žurnalui sakė valstybės įmonės „Regitra“ direktoriaus pavaduotojas Saulius Šuminas.
„Iš tiesų nėra svarbu tai, kaip tiksliai ir preciziškai mokinys atliks automobilio statymą, ne mažiau svarbu, kaip jis pasirinks vietą jam pastatyti. Tai yra svarbiau, nes kiekvienas turi savo įgūdžius. Juk yra tokių vairuotojų, kurie vairuoja 20 metų, o vis tiek stato prastai, bet jie turi kitą sprendimą: tiesiog stato toliau, pasirenka laisvesnes vietas.
Iš tiesų nėra svarbu tai, kaip tiksliai ir preciziškai mokinys atliks automobilio statymą, ne mažiau svarbu, kaip jis pasirinks vietą jam pastatyti
Mes norime akcentuoti tai, kad žmonės skirtingi. Vieni tai sugeba atlikti labai gerai, kitiems reikia daugiau laiko. Toks pratimas egzamino metu kokioje nors viešoje aikštelėje parodytų, kaip žmogus vertina savo įgūdžius ir pagal tai priima sprendimus“, – paaiškino S. Šuminas, kodėl tokių įgūdžių neverta egzaminuoti aikštelėje.
Jis iškart papildė, kad ir kiti pratimai aikštelėje yra betiksliai: „Pavyzdžiui, yra tokie pratimai kaip apsisukimas, kai egzaminuojamiesiems tenka apsisukti pastovaus pločio kelio atkarpoje. Tą pratimą atliekant eisme būsimam vairuotojui papildomai reikėtų įvertinti vietą, kur apsisukti, ar ji tinkama apsisukti, taip pat atvažiuojančio transporto greitį. Tai yra aibė kintamųjų, kurie labai svarbūs norint patikrinti, ar žmogus geba esant tokiai situacijai elgtis saugiai ir adekvačiai, taigi šiuo atveju aikštelė yra visiškai betikslė.“
Aikštelėje – tik mokyti
Ar tai reiškia, kad vairavimo aikštelės dings ir iš vairavimo mokyklų? „Regitros“ atstovas tai neigia. „Vairavimo mokymui mes nedarome jokios įtakos. Vairavimo mokyklos moko pirminių įgūdžių: kaip pajudėti iš vietos, kaip pasukti vairą, taigi faktas, kad aikštelė galbūt yra pati saugiausia vieta tam atlikti. Mes kalbame apie egzaminą. Vairavimo mokykla ir vairavimo instruktorius deklaruoja, kad žmogus paruoštas egzaminui, normaliam vairavimui viešo naudojimo keliuose – mes tą ir norime patikrinti. Mums neįdomu, ką jis veikė aikštelėje, kaip jis išmoko pajudėti iš vietos. Jis tą pademonstruos realiame eisme“, – kalbėjo Saulius Šuminas.
„Amplius“ vairavimo mokyklos vadovas Artūras Pakėnas, pritariantis vairuotojų egzaminavimo aikštelėje panaikinimui, sako, kad net ir mokymui tų aikštelių nelabai reikia.
„Aikštelės reikalingos tam, kad būtų kur automobiliams stovėti, o kam ten mokyti, aš nelabai suvokiu. Juk mes nemokome meškų cirkui, mums reikia išmokyti žmogų važiuoti realiomis vairavimo sąlygomis. Tą mes ir darome, tik kartais mus ir mokinius norima apkrauti neva kažkokiais būtinais pratimais, vos ne triskart sutrypti, dukart suploti, ir tada tai išeina.
Man tenka dirbti su mokiniais, su kitais vairuotojais, kurie važinėja trejus, ketverius ir daugiau metų ir nemoka automobilio pastatyti. Jie juk egzaminą išlaikė, viskas gerai. Kai pasakai, kad tegul nuvažiuoja į kokį nors prekybos centrą, sako: aš į tą prekybos centrą nevažiuoju, ten statymas kitoks. Jis nemoka to daryti. Jo niekas nemokė. Jį išmokė statyti automobilį pagal kūgelius, o ne realiomis sąlygomis. Aišku, mes bandome mokyti statyti realiomis sąlygomis, bet mokome ir pagal kūgelius, nes tai yra privaloma, aš turiu nufilmuoti mokyklinį egzaminą“, – aiškino Artūras Pakėnas.
Tėvams mokyti lengviau
Vairavimo mokyklos vadovas atkreipė dėmesį ir į vieną įstatymų spragą: bet kuris asmuo, išlaikęs teorijos egzaminą „Regitroje“, jau kitą dieną gali sėsti prie automobilio vairo, šalia pasisodinęs daugiau nei 5 metų vairavimo stažą turintį šeimos narį, nesvarbu, ar jis perėjo vairavimo kursus vairavimo mokykloje, ar ne. Ir važiuoti gali ne tik kokioje nors aikštelėje, o į gatves.
„Kodėl vairavimo mokyklos atstovas negali su mokiniu važiuoti bet kur, o, pavyzdžiui, tėtis, gali? Vairavimo mokykla turi automobilius su dvigubu valdymu, dvigubais pedalais, instruktorius yra tam specialiai pasiruošęs: žino, kada reikia stabdyti, kaip reaguoti į tam tikras situacijas, o tėtis – nepasiruošęs. Ir neretai netgi neturi tokių galimybių sureaguoti į nepatyrusio vairuotojo klaidas“, – kalbėjo A. Pakėnas.