Profesionalus lenktynininkas Ramūnas Šaučikovas pabrėžia – saugumas ir kokybė yra vieni pagrindinių kriterijų renkantis tiek patį automobilį, tiek jo dalis ar padangas.
Rokas Markečius, profesionalus lenktynininkas ir dukart Lietuvos vicečempionas, šiuo metu mokantis suvaldyti automobilius avarinėse situacijose pastebi, jog svarbiausia tinkamus įgūdžius išvystyti kasdieniniam vairavimui. Atrodytų, kad tokiems įgūdžiams reikia galingo automobilio, o mokymai turėtų būti vykdomi "Ferrari", tačiau lenktynininkas pabrėžia, kad, norint, jog žmogus įgūdžius pritaikytų realiame gyvenime, mokymasis irgi turi vykti su įprastu automobiliu.
Svarbiausia – saugumas
R.Markevičius atkreipia dėmesį, jog, siekdamas išmokyti žmones naujus įgūdžius pritaikyti realiame gyvenime, mokymus atlieka tuo pačiu automobiliu, kurį ir pats naudoja įprastai. Avarinių situacijų suvaldymo mokymų metu padangos yra negailestingai trinamos, jas keisti tenka dažnai, kartais – ir kas savaitę. Tačiau lenktynininkas pabrėžia, kad nuolat nevykdant ekstremalių manevrų, per metus laiko padangos sudilti negali.
„Pasirinkta profesija lemia, kad esu spėjęs išbandyti pačių įvairiausių padangų ir dabar jau turiu tam tikrus kriterijus, kaip ir kokias renkuosi. Padangų kokybė yra vienas svarbiausių kriterijų saugiam vairavimui. Todėl
niekada nesirenku kiniškų ar nekokybiškų padangų, greičiau – gero gamintojo, pavyzdžiui, „Continental“, „Goodyear“, lemiančias mažesnes kuro sąnaudas ir ilgesnį tarnavimą, taip pat vertinu „Michelin“, „Bridgestone“, „Nokian“ ar „Pirelli“ padangų gamintojus“, – paaiškina R.Markevičius.
Panašius padangų pasirinkimo kriterijus įvardina ir R.Šaučikovas. Anot jo, padangas geriausia rinktis numatant, kur ir kaip jos bus naudojamos. Būtent pagal tai verta rinktis gamintoją, greičio indeksą, plotį ar raštą.
Padangas geriausia rinktis numatant, kur ir kaip jos bus naudojamos. Būtent pagal tai verta rinktis gamintoją, greičio indeksą, plotį ar raštą.
„Paprastai įvertinu tai, kad mano automobiliu dažnai važiuoja, jis būna pakrautas, o greitis nedidelis. Tenka važiuoti ir autostradomis, ir žvyrkeliais.
Todėl renkuosi pakankamai universalias, ne ypatingai didelio greičio indekso padangas. Saugumas yra vienas pagrindinių kriterijų mano pasirinkimui.
Dažnai tai lemia, jog pasirinktos padangos yra minkštesnio mišinio ir susidėvės greičiau, nei kitos. Tačiau tai ne visada reiškia, kad jos bus brangiausios. Kai kurias padangas pasirenku ir dėl to, kad jos patiko mūsų pačių darytuose testuose“, – paaiškina profesionalus lenktynininkas.
Abu profesionalai sutinka, jog padangų amžius yra svarbus kriterijus: asmeniniams automobiliams jie renkasi tik neseniai pagamintas, o varžyboms – tik naujas padangas. „Pasenusi, sandėlyje užsigulėjusi guma kietėja. Spėju, kad po 100 metų tiesiog pavirsta plastmase. Net 2 nuo pagaminimo praėję metai jau daro skirtumą, be to, ir padangų modeliai yra nuolatos atnaujinami. Plika akimi sunku pamatyti ar padanga pasenusi, ar ne, todėl visuomet žiūriu į padangos užrašus“, – padangų rinkimosi įpročiais dalinasi R.Markevičius.
Padangų slėgio tikrinimas – ilgesnio padangų tarnavimo garantas
Geriausios padangos greitai susidėvės, jei nebus laikomasi elementarių taisyklingo naudojimosi principų. R.Markevičius pastebi, jog kiti vairuotojai pernelyg dažnai pamiršta svarbiausią padangų priežiūros elementą – nuolatinį padangų oro slėgio tikrinimą.
„Aš padangas tikrinu bent vieną kartą per mėnesį, ypač rudenį ir pavasarį, kai dažnai ir stipriai keičiasi aplinkos temperatūra. Būtent ji daro didelę įtaką. Pastebiu, kad kiti vairuotojai padangų slėgį tikrina tik kokius 2 kartus per metus, kai persimontuoja padangas.
Jei padangose yra per žemas slėgis, jos ima neteisingai dilti – tam tikros vietos per daug ir per greitai nudyla.
Pamirštama, jog, jei padangose yra per žemas slėgis, jos ima neteisingai dilti – tam tikros vietos per daug ir per greitai nudyla. Tuomet tenka išmesti visas padangas.
Pagal ekovairavimo principus, kurių ir pats laikausi, ir stengiuosi perduoti besimokantiems, padangose rekomenduojama palaikyti net kiek didesnį, nei automobilių gamintojo nurodytą, slėgį. Tai daro reikšmingą įtaką kuro sąnaudoms ir padangų nusidėvėjimo greičiui. Asmeniškai manau, kad viskas turi būti pamatuota, o vairuojant visuomet svarbiausia saugumas. Automobilių gamintojai neprieštarauja, kad slėgis padangose būtų padidintas 0,2 baro“, – pabrėžia profesionalus lenktynininkas R.Markevičius.
R.Šaučikovas priduria, kad padangų saugojimo aplinka taip pat reikšmingai veikia nusidėvėjimo greitį. Žiemos metu padangas rekomenduojama saugoti tinkamoje (nei per drėgnoje, nei per sausoje) aplinkoje. Visgi, namuose tokią vietą atrasti gali būti keblu, be to padangos skleidžia
specifinį kvapą. Profesionalas atskleidžia, kad šiuo klausimu beveik visuomet naudojasi padangų saugojimo paslaugomis, kurias siūlo vis daugiau įmonių, servisų ar padangų pardavėjų.
Ragina prižiūrėti padangas
Padangų kokybė nėra vienintelis saugaus vairavimo garantas. Tinkamai jų neprižiūrint, geriausios padangos gali pernelyg greitai susidėvėti. Greitas posūkių įveikimas ar staigus stabdymas stipriai veikia padangas. Pašnekovams antrina ir bendrovės „Melga“ Klaipėdos padalinio vadovas Jonas Garadauskas, teigdamas, jog saugus važiavimas užtikriną ilgą padangų naudojimą ir saugumą keliuose. Pasak jo, taip pat pravartu padangas apžiūrėti profilaktiškai.
„Svarbu periodiškai tikrinti ir palaikyti reikiamą slėgį padangose. Taip pat primename, kad keičiant padangas, svarbu jas gerai apžiūrėti – ar nėra iššokusių gumbų, plėšimo žymių ar kitų pažeidimų.Ypač ant vidinės padangos pusės pažeidimus pastebėti sunku, kol ratai nenuimti nuo automobilio. Žinoma geriausia, kad padangas apžiūrėtų serviso meistras. Nepastebėtas pažeidimas gali įtakoti padangos sprogimą. Keičiant padangas taip pat reikėtų pamatuoti padangos protektoriaus gylį – šaltuoju metų laiku jis negali būti mažesnis nei 3 mm, bet rekomenduojame padangas pakeisti, kai lieka 4 mm“, – įspėja J.Garadauskas.
Spendžiantiems, kokias padangas rinktis, J.Garadauskas pataria atsižvelgti ir į jų naujumą – kuo naujesnės padangos, tuo jų pagaminimo technologija yra toliau pažengusi, o guma minkštesnė. Tai lemia geresnį sukibimą su kelio paviršiumi, sutrumpina stabdymo kelią ir padidina vairavimo saugumą, kuris yra ypatingai svarbus rudens ir žiemos metu.
R.Šaučikovas taip pat sutinka, kad padangų priežiūra yra būtina. Tačiau pabrėžia, jog nors ir yra profesionalus lenktynininkas, savęs nelaiko padangų specialistu. „Padangų pasirinkimas ir savybės yra dinamiškai besikeičianti tema, todėl niekada nebijau konsultuotis su profesionaliais padangų pardavėjais“, – apibendrina žinomas lenktynininkas R.Šaučikovas.