Turbūt daugelis prisimena, kad prieš tokią 300 km ir ilgesnę kelionę tekdavo važiuoti į autoservisą, subalansuoti ratus, keisti uždegimo žvakes ar net variklio alyvą – toks rimtas iššūkis seniems automobiliams būdavo kelionė senuoju Žemaičių plentu. Laimei, 1987 m. automagistralė A1 pasiekė Klaipėdą, tad kelionės į pajūrį tapo patogesnės ir saugesnės.
Atrodytų, viskas pasikeitė neatpažįstamai. Nuvažiuoti kelis šimtus kilometrų per dieną moderniu automobiliu yra juokas. O ir kelių infrastruktūra gerokai patobulėjusi. Tad kelionė su šeima neturėtų būti ypatingas įvykis, kalbant apie vairuotojo pasirengimą ir automobilio paruošimą.
Laikai kiti, bet problemos lieka tos pačios.
„Laikai kiti, bet problemos lieka tos pačios. Ypač, jei automobilis nėra tinkamai prižiūrimas. Dažnas pavyzdys – šalikelėje stovintis paliktas automobilis nuimtu ratu. Arba, net ir šiais laikais, galima pamatyti nelaimėlių, kuriems kelionės metu užverda aušinimo skystis“, – pastebi vairavimo pedagogas, autosporto renginių organizatorius Darius Grinbergas. Kodėl taip nutinka? Juk ir eismo saugumo prasme tai nėra gerai, ir kelionės nuotaika sugadinta.
Automobilis tampa svarbesnis
Sumažėjus kelionių lėktuvais, privengiant viešojo transporto, natūralu, kad daugelis Lietuvos gyventojų automobilius naudoja intensyviau. Jis tampa pagrindine transporto priemone.
„Važinėjame daugiau, ir nemažus atstumus, bet juk nebūtinai intensyviau prižiūrime savo transporto priemones. Todėl labai svarbu ir prieš kasdienes trumpas keliones, ir ypač prieš ilgąsias, skirti automobiliui dėmesio“, – toks Dariaus Grinbergo pasiūlymas kai kam gal atrodo ir netikėtas.
Svarbausios sistemos, nuo kurių priklauso saugumas
„Stabdžių sistema, vairo pavara, automobilio pakaba – šios sistemos turi veikti nepriekaištingai. Jei stabdydami girdite pašalinius garsus ar jaučiate vibraciją, jei automobilis kelyje bilda, jei vairas kelia įtarimų, nėra tikslus ar per jį persiduoda pakabos bildesys, būtinai važiuokite pas profesionalus. Nes saugumas – svarbiausias dalykas“, – vardija Darius Grinbergas.
Eksperto teigimu, padangos yra puikus pavyzdys, kaip automobilio apžiūra prieš kelionę gali atsipirkti su kaupu. Juk didelis skirtumas, ar automobiliu dideliu greičiu važiuoja vienas vairuotojas, ar visa šeima ir dar su atostogų manta. Tokiu atveju bendra automobilio masė gali padidėti 400 kg ir daugiau. Be to, keičiasi masės centras, ypač jei dar naudojate ir stogo bagažinę.
Taigi kiekvienam ratui tenkanti apkrova pastebimai padidėja. Štai dėl šio priežasties gamintojai rekomenduoja į pakrauto automobilio padangas pūsti daugiau oro. Bet ne per daug.
Normatyvus, kiek oro reikia pripūsti į automobilio padangas, rasite arba ant degalų bako dangtelio, arba ant automobilio statramsčio.
„Normatyvus, kiek oro reikia pripūsti į automobilio padangas, rasite arba ant degalų bako dangtelio, arba ant automobilio statramsčio. Optimalus padangų slėgis – labai svarbus. Nuo jo priklauso ir automobilio valdymo savybės, ir padangų dėvėjimasis. Jei oro bus per mažai, greičiau dils protektoriaus kraštai, bus stipriai apkraunama ir pažeidžiama šoninė konstrukcija. Taip pat didės degalų sąnaudos, blogės valdymo savybės. Jei oro per daug, greičiau dils centrinė padangos dalis, bus mažiau komforto, pakabai teks didesnė apkrova“, – paaiškino D.Grinbergas.
Oro slėgis ratuose svarbus dar ir dėl to, kad pakrautas automobilis su pakitusiu masės centru yra savaime inertiškesnis. Todėl svarbi kiekviena smulkmena, daranti automobilį lengviau nuspėjamą ir kontroliuojamą.
Pasak D.Grinbergo, derėtų įsitikinti, ar padanga nėra guzuota, ar nepažeista. Nes tokiu atveju būtina apsilankyti servise.
Penkios „smulkmenos“, lemiančios kelionės saugumą
Juk ir Kelių eismo taisyklėse pasakyta, kad, prieš pradėdamas važiuoti vairuotojas privalo įsitikinti, ar transporto priemonė tvarkinga, ar joje yra pirmosios pagalbos, gaisrinės saugos, avarinio sustojimo vietos ženklinimo priemonės, taip pat kelionės metu stebėti transporto priemonės techninę būklę. Pasakyta daug svarbių dalykų, kurie neleis sugadinti smagios kelionės.
Štai kiti svarbūs patarimai, padėsiantys pasiruošti kelionei:
1. Apžiūrėkite, ar iš automobilio nevarva skysčiai.
2. Patikrinkite oro slėgį atsarginiame rate arba, jei jo neturite, ar sukomplektuotas padangos remonto rinkinys su kompresoriumi.
3. Ar turite avarinio sustojimo trikampį, ratų keitimo komplektą, šviesą atspindinčias liemenes, gesintuvą, ar tinkamai veikia žibintai? Jei liemenė ir trikampis užkrauti lagaminais, tai gerokai apsunkins situaciją, priverstinai sustojus kelyje. Todėl juos pasidėkite taip, kad saugiai galėtumėte išlipti iš automobilio ir būtumėte matomi.
4. Langų valytuvai labai svarbūs, nes orai vasarą dažnai būna permainingi, o užklumpančios liūtys su audromis galingos. Tad kas iš to, jei net ir važiuodami naujomis padangomis, nematysite kelio, prasidėjus audrai. Juo labiau, kad vasarą greičiai didesni, tad ir vairuotojo reakcijos laikas trumpesnis.
5. Automobilio vėdinimo sistema, kondicionierius yra dar vienas svarbus sėkmingos kelionės komponentas. Nes karštis vargina ir keleivius, ir vairuotoją. O tai mažina susikaupimą.
Kelionės navigacija
Jei ruošiatės keliauti į užsienį, D.Grinbergas pataria pasidomėti kelių eismo taisyklių ypatumais šalyse, per kurias važiuosite. Nes gali skirtis maksimalus leistinas greitis, atvejai, kai naudojamos atitinkamos šviesos ir t.t. Taip pat iš anksto susipažinkite su maršrutu.
1. Atsisiųskite žemėlapius į savo telefoną ar atnaujinkite automobilinę navigaciją. Taip sutaupysite laiko ir megabaitų, tai jūsų kelionę padarys sklandesnę, lengviau numatysite nakvynės ar poilsio taškus.
2. Pasidomėkite, kai kuriose šalyse yra specialių reikalavimų. Pavyzdžiui, Prancūzijoje vairuotojai, kuriems reikia akinių, privalo automobilyje vežiotis ir atsarginius.
3. Taip pat Prancūzijoje negalima kalbėti telefonu, net ir naudojantis laisvų rankų įranga ar ausinėmis.
4. Italijoje vis daugėja automagistralių atkarpų, kurios mokamos, bet užtvarų nebėra. Įrengti tik įspėjamieji ženklai, o informacija juose surašyta tik itališkai. Kameros nuskenuoja automobilio numerius, o apmokėti reikia specialiame interneto puslapyje.
5. Jei norėsite įvažiuoti į miestus, būtinai iš anksto pasidomėkite, ar nėra nustatyta specialių reikalavimų dėl taršos ir ar nereikia iš anksto pasirūpinti sertifikatais, kurie turi būti priklijuoti ant priekinio stiklo.
6. Atminkite, kad didžiojoje Europos dalyje savaitgaliais degalinės neveikia. Žinoma, pagrindinėse magistralėse jos atidarytos visą parą, tačiau atokesniuose miesteliuose galite susidurti su problema. Ir net jei rasite automatinę degalinę, visai nebūtinai kasos aparatas priims jūsų banko kortelę. Taigi visuomet turėkite grynųjų.
Brangink gyvybę. Keliaukime saugiai
Skiltis Saugukelyje.lt rengiama kartu su Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos.