Europos valstybėse galioja daugmaž vienodos kelių eismo taisyklės, tačiau nuobaudos už jas skiriasi radikaliai. Tai, už ką vienur atsipirksi kelių dešimčių eurų bauda, kitur kainuos vairuotojo pažymėjimo praradimą.
Žemiau esančiame infografike surinktos vidutinės baudos už greičio viršijimą pagrindinėse Europos valstybėse, o žemiau surašytos eismo taisyklių įdomybės bei tolerancijos ribos. Daugelyje Europos valstybių taip pat egzistuoja baudos balai už įvairius KET pažeidimus, o surinkus atitinkamą jų skaičių, tenka atsisveikinti su vairuotojo pažymėjimu.
Airija pasižymi švelniomis baudomis už greičio viršijimą, tačiau griežta jo kontrole: visoje šalyje veikia daugiau nei 700 stacionarių greičio matuoklių, kurių žemėlapį rasite paspaudę čia.
Austrija yra viena švelniausių Europos valstybių, vertinant pagal baudas už greičio viršijimą, tačiau lyginant su Lietuva, sumos ten didžiulės.
Jeigu keliaujate į Austriją, iš „Google Play“ parduotuvės galite parsisiųsti programėlę, kuri, įvedus nusižengimus, apskaičiuoja jums gresiančios baudos dydį.
Belgijoje galite prarasti vairuotojo pažymėjimą penkiems metams, jeigu greitį viršijate 30 km/val. Ten baudos skirstomos pagal jos padarymo vietą (gyvenamoji zona, miestas ar užmiestis), taip pat baudą gali paskirti policijos pareigūnai arba dėl jos gali tekti ginčytis teisme.
Šioje šalyje negalioja jokia tolerancija greičio viršijimui. 1 km/val. daugiau nei leistina – 10 eurų.
Danijoje baudos yra didžiulės – net už menkiausią greičio viršijimą vargu ar išsisuksite nepatuštinę piniginės šimtu eurų. Griežtai danai žiūri ir į vairuotojo pažymėjimo atėmimą – pavyzdžiui, daugiau nei 200 km/val. važiuojantis žmogus be išimčių praranda teisę vairuoti.
Graikijoje visos už greičio viršijimą gautos baudos gali būti sumažintos 50 proc., jeigu yra sumokamos per 10 dienų. Važiavimas be saugos diržo ar šalmo lems 10-iai dienų prarastą vairuotojo pažymėjimą, o kalbėjimas mobiliuoju telefonu – net 60 dienų.
Ispanijoje policiją pamatyti nėra lengva, kontrolės čia nėra daug. Tačiau šalies pavadinimas visada yra aukščiausiose vietose, kalbant apie eismo saugumą, nes keliai čia puikūs, o eismas – nedidelis.
Šalyje galima gauti didžiulę baudą už greičio viršijimą daugiau nei 60 km/val. mieste ar 80 km/val. užmiestyje. Už tokį pažeidimą gresia ne tik bauda, bet ir vairuotojo pažymėjimo atėmimas keturiems metams bei kalėjimas.
Daug naudingos informacijos apie Ispanijos eismą anglų kalba galima rasti šiame tinklalapyje.
Italija yra greičio mėgėjų šalis. Nors oficialus apribojimas automagistralėse yra 130 km/val., daugelis jomis važiuoja greičiau. Šalyje taip pat daugybė greičio matuoklių, plačiau apie kuriuos galima paskaityti čia.
Šalyje oficiali tolerancija greičio viršijimui – 5 km/val. važiuojant iki 100 km/val. ir 5 proc., važiuojant greičiau.
Jungtinė Karalystė garsėja savo išskirtine automobilių kultūra ir nė kiek neišskirtinėmis baudomis. Jų skyrimas nėra paprastas ir kiekvieną kartą perskaičiuojamas. Plačiau apie jas galima paskaityti čia.
Lenkijoje nuobaudos už KET pažeidimus yra nedidelės ir jas suprasti – paprasta. Tačiau kontrolės sistema išvystyta ir gauti tą nedidelę baudą nėra sunku. Beje, greičio viršijimas mieste daugiau nei 50 km/val. Lenkijoje be išimčių kainuoja vairuotojo pažymėjimą.
Norvegijoje greičio apribojimai yra bene griežčiausi Europoje, o baudos – didžiausios. Už netyčinį akceleratoriaus spustelėjimą čia gali tekti atsisveikinti ir su vairuotojo pažymėjimu, o už didesnį greičio viršijimą net ir atsidurti kalėjime. Pavyzdžiui, 150 km/val. greitis automagistralėje – 18 parų.
Olandija turi griežtą ir itin komplikuotą nuobaudų skaičiavimą. Kiekvienas viršytas km/val. užtraukia vis didesnę baudą, kurias tiksliau galima apskaičiuoti paspaudus čia.
Portugalijoje nuobaudos atrodo didžiulės, tačiau egzistuoja 10 proc. greičio tolerancija užmiestyje.
Prancūzijoje baudos už nedidelį greičio viršijimą nėra itin aukštos – jeigu bauda sumokama per 15 dienų, ji netgi sumažėja trečdaliu, tačiau už didesnį nei 50 km/val. automobilis gali būti konfiskuotas, o vairuotojas turi tikimybę susipažinti su Prancūzijos kalėjimais.
Suomija yra šalis, kur gerinami baudų rekordai. Taip yra dėl paprastos priežasties: baudos už KET pažeidimus šioje šalyje skaičiuojamos pagal žmogaus ankstesnių metų pajamas. Skaičiuojant viršijimą iki 20 km/val., naudojamos nustatytos baudos, tačiau lekiant greičiau, susimokėti teks pagal ankstesnių metų pajamas.
Švedija pagal baudų dydį už KET pažeidimus konkuruoja su Norvegija. Pavyzdžiui, vairavimas naudojantis mobiliuoju telefonu gali kainuoti ne tik 150 eurų, bet ir vairuotojo pažymėjimą.
Šveicarijoje greičio viršijimas daugiau nei 20 km/val. mieste jau kainuoja ne tik šimtus eurų, bet ir vairuotojo pažymėjimą. Baudos už didesnį greičio viršijimą skaičiuojamos pagal žmogaus pajamas. Principas panašus kaip ir Suomijoje – Šveicarija taip pat garsi šimtatūkstantinių baudų skyrimu už greičio viršijimą.
Vokietiją vairuotojai garbina dėl puikios kelių infrastruktūros ir neribojamo greičio greitkelių. Tačiau didžiojoje šalies dalyje greičio limitai egzistuoja. Nuobaudos čia nėra didžiulės, o šalyje oficialiai žinoma tolerancijos riba – 3 km/val. važiavimui iki 100 km/val. ir 3 proc. – didesniam greičiui.
Pagrindines kelių eismo taisykles Europoje rasite čia, o nuobaudas už greičio viršijimą ir kai kuriuos KET pažeidimus rasite paspaudę čia.