Lietuva pagal mopedų vairuotojų ir motociklininkų mirčių skaičių priklauso pažangioms šalims, kuriose milijonui gyventojų tenka 4,8 mopedų vairuotojų ir motociklininkų mirčių. Panašus rodiklis yra ir Švedijoje, Norvegijoje bei Jungtinėje Karalystėje. Viena iš priežasčių, kodėl Lietuva tarp regiono pažangiausių šalių – iniciatyva „Saugokime jaunas gyvybes keliuose“, kurios metu vyksta jaunųjų mopedų ir motociklų vairuotojų varžybos, skatinančios paauglius tobulinti savo teorines ir praktines vairavimo žinias saugioje aplinkoje ir su profesionalų pagalba.
Svarbiausias vairuotojų priešas – visai ne greitis
Daugiau nei 90 proc. kelyje žuvusių mopedų ir motociklų vairuotojų yra jauni vyrai: 15-17 metų mopedų vairuotojai ir 18-24 metų motociklininkai.
Europos Komisijos tyrimas taip pat atskleidė, kad daugiau nei 90 proc. kelyje žuvusių mopedų ir motociklų vairuotojų yra jauni vyrai: 15-17 metų mopedų vairuotojai ir 18-24 metų motociklininkai. Ši statistika išduoda, kad mopedai ir motociklai dažniausiai yra itin patraukli transporto priemonė paaugliams ir jauniems vyrams visoje Europoje.
Pastebėta, kad dažniausiai į mirtinas avarijas mopedų vairuotojai patenka mieste, o motociklininkai – užmiestyje. Nors įprasta galvoti, kad dauguma galingesnių dviejų ratų transporto priemonių vairuotojų mėgsta didelį greitį, pagrindinė mirtinų avarijų priežastis visai kita. Dauguma mirčių nutinka dėl netinkamo situacijos vertinimo: nemokėjimo adekvačiai įvertinti oro sąlygų, kelio dangos, eismo taisyklių neišmanymo arba netinkamo kitų eismo dalyvių elgesio interpretavimo.
Tam, kad su tokiomis bėdomis kuo rečiau susidurtų jauni mopedų ir motociklų vairuotojai mūsų šalyje, Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos kartu su policijos komisariatais ir Lietuvos kelių policijos tarnyba kasmet organizuoja jaunųjų mopedų ir motociklų vairuotojų varžybas, kurios apima ne tik praktinių įgūdžių, bet ir teorinių žinių patikrinimą, taip pat estafetę, kurioje jaunieji vairuotojai mokosi įdėmiai stebėti ir reaguoti į kitų eismo dalyvių elgesį.
Gerus vairuotojus ugdo ir varžyboms, ir visuomenei
Šiemet jaunųjų mopedų ir motociklų vairuotojų finalinėse varžybose dalyvavo 46 mokiniai iš visos Lietuvos. Pirmąją ir antrąją vietą tarp komandų, sudarytų iš keturių žmonių – dviejų mopedų vairuotojų ir dviejų motociklininkų, – laimėjo Raguvos gimnazijos atstovai.
Raguvos gimnazijos Technologijų ir automobilio būrelio vadovas, mokytojas metodininkas Algirdas Rutkauskas jau paruošė ne pirmą laimėtojų kartą. Vis dėlto, pačiam mokytojui smagiausia išgirsti ne nugalėtų iš jo būrelio pavardes, bet sulaukti pagyrimų iš policijos pareigūnų, prisidedančių prie konkurso „Saugokime jaunas gyvybes keliuose“ organizavimo.
„Daugelis iš mūsų būrelio mokinių jau turi savo transporto priemones ir visi važinėja su prižiūrėta, tvarkinga technika, turi jos draudimą, mūvi šalmus ir laikosi kitų reikalavimų. Galiu drąsiai sakyti, kad mūsų jaunimas rodo puikų pavyzdį ne tik bendraamžiams, bet ir visai miestelio bendruomenei“, – pasakoja A. Rutkauskas.
Teorija naudinga ne mažiau nei praktika
Kalbėdami apie savo teorinius ir praktinius vairavimo įgūdžius, prizines vietas laimėjusių komandų atstovai pasakoja, kad svarbi disciplina, teorinių žinių patikrinimai ir praktinio važiavimo pratimai.
Pirmąją vietą šiemet laimėjusios komandos narys, motociklininkas Jokūbas Valiukas (17) pasakoja, kad kas savaitę treniruotėms ir teorinių žinių ugdymui skiria po dvi-tris valandas. „Kol leidžia oro sąlygos, važinėjame aikštelėje, o šaltuoju metu laiku giliname teorines žinias“, – pasakoja jis.
Paklaustas, kas svarbiau – važiavimo praktika ar teorija, moksleivis tvirtai sako, kad teorinės žinios: „Jos padeda gauti vairuotojo teises, tvarkingai važinėti mieste, nepasimesti sankryžose ir t. t. Na, o praktiniai vairavimo įgūdžiai tiesiog leidžia geriau valdyti motociklą.“
Vaikinas svarsto, kad tam tikrą vaidmenį varžybose turi ir sėkmė, tačiau pasikliauti vien ja neatsargu: „Sėkme tokiu atveju yra neužgesti, atvažiuoti greičiau nei kiti, galbūt – ištraukti lengvesnius bilietus per teorinių žinių patikrinimą. Bet visa kita lemia įgūdžiai ir darbas.“
Vairavimo įgūdžius lavina nuo pradinių klasių
Antrąją vietą iškovojusios komandos narys, mopedo vairuotojas Jokūbas Šibirkštis (16) sako, kad laimėjimas paskatino planuoti motociklo vairavimo įgūdžių lavinimą. Jis pabrėžia, kad geriausius rezultatus atneša mokymosi tęstinumas – išmokus gerai valdyti paprastesnę transporto priemonę, galima imtis ir sudėtingesnės. Tokiam požiūriui pritaria ir mokytojas A. Rutkauskas.
„Viskas prasideda pradinėse klasėse – ketvirtoje, penktoje klasėje, kai vaikai mokomi tvarkingai važiuoti dviračiu. Įsisavinę šias taisykles, jie gali pradėti važiuoti su mopedu, po to – su motoroleriais, o galiausiai – motociklais. Kaip rodo mūsų būrelio patirtis, tik visi šie etapai ugdo gerus vairuotojus, kurie ne tik puikiai pasirodo varžybose, bet ir tampa tvarkingai vairuotojais, nepriklausomai nuo to, su kokia transporto priemone keliauja“, – pabrėžia mokytojas ekspertas.
Varžybos padeda pritraukti jaunus žmones
A. Rutkauskas neslepia, kad jo, kaip mokytojo darbą, labai palengvina konkursas „Saugokime jaunas gyvybes keliuose“, nes prizai iš tikrųjų motyvuoja jaunimą stengtis, dalyvauti, aktyviai domėtis galimybės gilintis į vairavimą ir kelių eismo taisykles. „Sakyčiau, kad šis konkursas – puiki motyvacinė sistema jauniesiems vairuotojams“, – pabrėžia pašnekovas.
Unikali iniciatyva „Saugokime jaunas gyvybes keliuose“ – vienintelis saugaus eismo konkursas Lietuvoje, kuriame gali dalyvauti 1-12 klasės moksleiviai. Įvairaus amžiaus moksleiviai gali rungtis ne tik teorinių žinių patikrinime, bet ir praktinėse užduotyse. Pavyzdžiui, daugiausiai vyresnių vaikų ir paauglių dėmesio sulaukia konkursas dviratininkams „Saugus ratas“, mopedų ir motociklų bei automobilių varžybos. Kasmet konkurse „Saugokime jaunas gyvybes keliuose“ dalyvauja daugiau nei 50 000 moksleivių.