Iš tiesų greičio matavimo įrengiai nėra pastatyti atsitiktinėse vietose, siekiant „pričiupti“ pažeidėją. Pagrindinė jų paskirtis – užtikrinti eismo saugumą, ypač tuose ruožuose, kur didelis avaringumas ar intensyvus pėsčiųjų ar transporto priemonių srautas.
Vadinasi, pamačius ženklą, nurodantį, kad greitis matuojamas, svarbu ne tik pristabdyti, bet ir vairuoti gerokai atidžiau, atsargiau.
Iki šiol Lietuvos keliuose buvo įrengti stacionarūs greičio matuokliai. Vairuotojai buvo įpratę, kad artėdami prie greičio matuoklio, sumažina greitį, ir toliau vėl spaudžia gazą.
Greičio matuokliai – momentiniai ar vidutinio greičio?
LAKD Tarptautinių ryšių ir komunikacijos skyriaus ryšių su žiniasklaida specialistas Evaldas Tamariūnas sako, kad šiuo metu Lietuvos keliuose palaipsniui didinamas vidutinio greičio matuoklių ir mažinamas momentinių greičio matuoklių skaičius, jų atsisakant arba keičiant didesnio funkcionalumo įrenginiais.
„Šiuo metu šalyje yra 50 vidutinio greičio matuoklių ir stebimi 25 ruožai, kurių bendras ilgis valstybinės reikšmės keliuose yra beveik 120 km. Iki 2020 m. suplanuota, kad Lietuvos keliuose veiks 130 vidutinio greičio kontrolės ruožų (260 įrenginių) ir 70 momentinių greičio matuoklių“, – apie artimiausius LAKD planus, kurie turės keisti ir vairuotojų įpročius pasakoja E.Tamariūnas.
Kuo pranašesni naujieji greičio matuokliai už senuosius?
E.Tamariūnas sako, kad norint užtikrinti eismo saugumą svarbūs yra ir momentiniai, ir vidutinio greičio matuokliai.
„Momentiniai greičio matuokliai yra ne tokie efektyvūs, jei norime, kad vairuotojai įprastų važiuoti lėčiau. Tačiau jie verčia vairuotojus tik pristabdyti tam tikrame taške, todėl yra naudingesni ten, kur greitį reikia apriboti tik konkrečiame ruože, pavyzdžiui, prie autobusų stotelių arba staigių kelio vingių, – apie skirtingas greičio matavimo įrenginių paskirtis aiškina LAKD specialistas, – vidutinio greičio matuokliai, kur greitis matuojamas ruože, skatina vairuotojus nuolatos laikytis saugaus greičio.“
Greičio matavimo įrenginiai montuojami ne siekiant surinkti kuo daugiau baudų, bet stengiantis, kad nenutiktų skaudi nelaimė.
Kur bus įrengiami naujieji greičio matuokliai?
Pašnekovas sako, kad siekiant kuo didesnio efektyvumo ir sprendžiant, kur įrengti matuoklius pirmiausia, bus remiamasi specialia metodika bei kriterijais, tokiais kaip gyvenvietės tipas, teritorijos užstatymo tankis, eismo intensyvumas, ugdymo įstaigų skaičius, eismo įvykių skaičius.
Leistinas greitis – nebūtinai saugus greitis
Tačiau visai nebūtina įsiminti kelio ruožus, kuriuos bus įrengiami greičio matavimo įrenginiai. Kiekvienas vairuotojas, pasak E.Tamariūno, turi suprasti, kad ne visuomet leistinas ir saugus greitis yra tapatūs. Todėl vairuotojai turi atsižvelgti ne tik į kelio ženklus, bet ir į pasikeitusias oro sąlygas.
„Sniegas, plikledis, lietus, rūkas ir kitos aplinkybės reiškia, kad vairuotojams rekomenduojama rinktis tame ruože ne leistiną, o saugų greitį. Ką reiškia saugos greitis? Jis kiekvienam vairuotojui skirtingas, nes priklauso nuo visos virtinės priežasčių: vairavimo patirties, amžiaus, psichologinių ir fizinių savybių ir t.t.. Tik pats vairuotojas, žinodamas savo trūkumus ir tinkamai vertindamas savo galimybes, gali teisingai nuspręsti, koks greitis tam tikrame ruože tam tikromis sąlygomis jam tinka“, – aiškina pašnekovas.
Greičio matuoklių pagrindinė užduotis yra prevencinė. Vairuotojai yra drausminami įrengiant greičio matavimo įrenginius ne todėl, kad būtų siekiama surinkti kuo daugiau baudų, bet stengiantis, kad nenutiktų skaudi nelaimė.
Kadangi greičio matuokliai geriausiai įpareigoja vairuotoją pravažiuoti saugiu greičiu, jie ir pasitelkiami kaip efektyvi greičio kontrolės priemonė sudėtingesniuose ruožuose, kurių kiekvienas turi tam tikrų savitumų.
Skiltis Saugukelyje.lt rengiama kartu su Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos