Nuspręsta: nuo sausio 1 d. Lietuvoje įteisinami automobiliai su vairu dešinėje

Diskusijose, saugūs ar ne automobiliai, kuriuose vairas – dešinėje pusėje, padėtas taškas. Nuo ateinančių metų sausio 1 d. tokie automobiliai taps legalūs Lietuvoje. Tiesa, tik su keliomis išlygomis. Pavyzdžiui, bus draudžiama tokius vairuoti pradedantiesiems.
Eismas Didžiojoje Britanijoje
Eismas Didžiojoje Britanijoje / Vida Press nuotr.

Justas Rašomavičius, Valstybinės kelių transporto inspekcijos (VKTI) viršininko pavaduotojas, patvirtino, kad Saugaus eismo automobilių keliais įstatyme (SEAKĮ) numatytos pataisos, apibrėžiančios dešiniavairių automobilių, įprastai pritaikytų eismui kairiąja kelio puse, naudojimą Lietuvoje. Šioms pataisoms pritarta ir jos įsigalioja nuo 2018 m. sausio 1 d.
„Iš esmės tai reiškia, kad automobiliai, turintys vairą dešinėje ir atitinkantys įstatyme numatytas sąlygas, bus registruojami ir galės važinėti Lietuvoje“, – sakė J.Rašomavičius.

Ko reikės dešiniavairių savininkams

Įstatymo pataisose įrašytos ir Europos Sąjungos (ES) rekomenduotos priemonės, kurių reikėtų imtis norint užtikrinti saugų eismą dešiniavairiais automobiliais šalyse, kur eismas vyksta dešine kelio puse.

Pirmiausia, apibrėžiama SEAKĮ, dešiniavairiai automobiliai turės turėti numatytoje vietoje įrengtą netiesioginio matymo įrangą, skirtą vairuotojo priekiniam matomumui pagerinti: periskopinius priekinio vaizdo veidrodžius, kamerą su monitoriumi, kurie galėtų filmuoti ir rodyti eismą tiek šviesiuoju, tiek tamsiuoju paros metu, taip pat – kai blogas matomumas.

Taip pat dešinėje vairą turintis automobilis privalės turėti eismui dešine kelio puse pritaikytus žibintus (antraip jie akintų, nes spindulys nukreiptas į priešingą pusę) ir šoninius galinio vaizdo veidrodžius.

Dešiniavairiai automobiliai turės turėti numatytoje vietoje įrengtą netiesioginio matymo įrangą.

Papildomos išlygos numatytos keleivius vežantiems autobusams, mat jų bent vienos keleiviams laipinti skirtos durys privalo būti dešinėje pusėje. Krovininiai automobiliai, kurių didžiausia leisina masė didesnė nei 7 500 kg ir kurie skirti vežti ne daugiau nei aštuonis keleivius neįskaitant vairuotojo, privalo tam numatytose vietose turėti įrengtą papildomą netiesioginio matymo įrangą, skirtą vairuotojo matomumui pagerinti, ir eismui dešiniąja kelio puse pritaikytus plataus stebėjimo kampo arba artimo vaizdo veidrodžius.

Įstatymo pataisose numatyta ir tai, kad vairuoti dešiniavairius automobilius galės ne visi. Nurodoma, kad pradedantiesiems vairuotojams, kitaip tariant, neturintiems dvejų metų vairavimo stažo, tokias transporto priemones vairuoti draudžiama.

Verslas jau domisi reikalavimais

Anot J.Rašomavičiaus, nuo ateinančių metų transporto priemonę su vairu dešinėje turintys ir ją įregistruoti norintys asmenys turės pasirūpinti, kad automobilyje būtų įrengta visa reikalaujama ir veikianti įranga.

„Tuomet užteks kreiptis į bet kurią techninės ekspertizės įmonę, kuri patikrins įrangos veikimą, jos tinkamumą naudoti, patvirtins, kad esami žibintai yra skirti eismui dešiniąja kelio puse. Gavus šios įmonės patvirtinimą, kad viskas veikia, automobilis galės būti užregistruotas“, – pasakojo pašnekovas.

Jis neslėpė, kad vos prasidėjus kalboms, kad tokie automobiliai bus registruojami Lietuvoje, į VKTI kreipėsi ne viena įmonė, kuri domėjosi, kokie techniniai reikalavimai bus taikomi modeliams, pritaikytiems eismui kairiąja kelio puse.

„Akivaizdu, kai tik atsiras paklausa tokiems automobiliams, bus ir jiems skirtos įrangos pasiūla“, – vertino specialistas.

Įrangos veikimą tikrins kelyje

Pašnekovas akcentavo, kad automobilių su vairu dešinėje pusėje tinkamumas naudoti bus tikrinamas ir sustabdžius kelių policijos pareigūnams. Jei vairus kairėje turinčių transporto priemonių vairuotojai dabar sulaukia tikrinimo, pavyzdžiui, ar tinkamos naudoti yra jų padangos, ar automobilio žibintai šviečia taip, kaip turėtų, dešiniavairių vairuotojai turės rūpintis ir tuo, kad jų turima papildoma matomumą pagerinanti įranga veiktų tvarkingai.

Jei toks automobilis neturės įrangos, kuri privalo būti sumontuota, ar ši neveiks, bus iš karto anuliuotas techninės apžiūros talono galiojimas.

„Jei, pavyzdžiui, toks automobilis neturės įrangos, kuri privalo būti sumontuota, ar ši neveiks, bus iš karto anuliuotas techninės apžiūros talono galiojimas“, – kalbėjo VKTI viršininko pavaduotojas.

Tiesa, jis nesiėmė vertinti, kaip pasikeis situacija Lietuvos gatvėse tuomet, kai bus pradėta registruoti dešiniavairius automobilius.

„Sunku pasakyti, ar pasikeitę įstatymai suvilios pirkti, vežtis tokius automobilius. Greičiausiai tą galėsime įvertinti vėliausiai prabėgus bent pusmečiuiׅ“, – spėjo J.Rašomavičius.

Truko kelerius metus

Diskusija, leisti ar neleisti lietuviams važinėtis su automobiliais, kurie pritaikyti kitokiai eismo koncepcijai, truko kelerius metus.

Dar 2015 m. pradžioje 15min rašė, kad Konstitucinis Teismas (KT) įrodė, jog draudimas tokius automobilius registruoti Lietuvoje bei juos naudoti nuolatiniams Lietuvos gyventojams prieštarauja Konstitucijai.

Tąkart KT priminė ne tik tai, kad tokiu draudimu Lietuva pažeidžia ES teisę, apie ką ES Teisingumo teismas pranešė dar 2014 m. kovą ir paskelbė, kad Lietuva turi leisti registruoti tokius automobilius. KT akcentavo ir tai, kad nėra pagrindo teigti, kad užsienyje gyvenantis asmuo, Lietuvoje vairuodamas automobilį, pritaikytą eismui kaire kelio puse, kelia mažesnį pavojų eismo saugumui nei pilietis, kurio nuolatinė gyvenamoji vieta yra Lietuvoje.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis