O jeigu suges? Ar elektromobilis jau skirtas visiems?

Tik laiko klausimas, kuomet elektromobiliai tirštai užpildys mūsų kelius, o vidaus degimo variklis pagarbiai įsipatogins istorijos lentynose. Pokyčiai vyksta greičiau, jei tam yra geros sąlygos. O viena sąlygų – greitos ir kokybiškos remonto sąlygos. Ar jau esame pakankamai suaugę pirkti dėvėtą elektromobilį? O kas bus, jei suges naujas?
Prieš dešimt metų M.Gervės sukonstruotas elektromobilis
Prieš dešimt metų M.Gervės sukonstruotas elektromobilis / Asmeninio arch. nuotr.

Mintis apie elektromobilio remontą didelei daliai vairuotojų yra labai svarbi. Elektra varomų ratų eroje keli dalykai nesikeis – visi stengsis įsigyti transporto priemonę pagal savo išgales ir visi automobiliai kada nors suges. Kai išspręsime krovimo lizdų problemą ir visi persėsime į elektromobilius, susidursime su neišvengiamu remonto poreikiu. Šiandien aiškinamės – ar jau verta įsigyti elektromobilį? Ar liksime nežinioje, jei jis suges?

Asmeninio arch. nuotr./Prieš dešimt metų M.Gervės sukonstruotas elektromobilis
Asmeninio arch. nuotr./Prieš dešimt metų M.Gervės sukonstruotas elektromobilis

Nuo gamybos perėjo prie remonto

Prieš gerus 10 metų Lietuvoje buvo ne vienas entuziastas, kuris tradicinius – dažniausiai mažus – automobilius paversdavo elektromobiliais. Visas automobilis išlikdavo originalios išvaizdos, tik reikėjo sugalvoti, kur talpinti baterijas, variklį, kaip įrengti salono šildymą. Tuo metu iš tiesų atrodė, kad nedaug korozijos paveiktas ir pakeistais viduriais elektrinis „Renault Twingo“ ar „Audi A2“ gali tapti tautos automobiliu.

Kaunietis Marius Gervė prisimena dar ankstesnius elektrinių ratų bandymus ir turi be galo daug patirties. Dar būdamas paaugliu, kartu su bendraminčiais apie 1992-uosius sukonstravo nedidelį elektra varomą keturratį. Varomas 24V 180AH švino baterijomis ir 2 kW varikliu vienu įkrovimu jis įveikdavo 50 kilometrų.

Savo bendrovės puslapyje primena ir dar kelis gyvenimo faktus – 2006 m. sukonstruotas elektrinis triratis su paties sukonstruotu trifaziu varikliu ir valdikliu. Galia 18 kW, maksimalus greitis 92 km/h. Važiuojantis iki šiol.

Iki šiol M. Gervė vairuoja 2012 metais perdarytą „Audi A2“, kuris iš benzininio virto elektromobiliu. Naudojo pačių sukurtą elektroniką ir variklį. Galia – 75 kW, ličio baterija – 14 kWh, maksimalus greitis – 150 km/h. Nuvažiuojamas atstumas – iki 100 km. Šiandien, po 11 metų, įveikia jau šiek tiek mažiau – 70 km. Tenka pripažinti – neblogas rezultatas, jei lyginame su panašaus amžiaus gamykliniu „Nissan Leaf“?

Šiuo metu M.Gervės bendrovė „Amperonics“ elektrinių transporto priemonių jau negamina, nes tai tapo neaktualu, kai prasidėjo elektromobilių masinė gamyba. Tačiau prisitaikė – pakanka darbo su šių automobilių remontų, įkrovimo stotelių gamyba.

Asmeninio arch. nuotr./Prieš dešimt metų M.Gervės sukonstruotas elektromobilis
Asmeninio arch. nuotr./Prieš dešimt metų M.Gervės sukonstruotas elektromobilis

Lietuva – tobula vieta dėvėtam elektromobiliui

M.Gervė pabrėžė, kad elektromobiliai iš esmės yra paprastesnės konstrukcijos nei mums įprasti benzininiai, dyzeliniai. Daug mažiau sistemų – mažiau ir gedimų, kurie yra gana paprastai šalinami pakeičiant detales, laidus. Važiuoklės remontas – toks pat ir nenustebins nė vieno save gerbiančio autoserviso šaltkalvio. Tačiau prie elektros reikalų be kokybiškų žinių geriau nelįsti.

Meistras pabrėžia vieną labai svarbią detalę, jei jau klausiame, ar įmanoma, ar apsimoka Lietuvoje remontuoti elektromobilį: „Būtent pas mus, Lietuvoje, ir apsimoka tai daryti. Kitur žmonės važinėja tik lizinginiais ir apdraustais automobiliais. Ten remonto sektorius sudėtingas. Nurašo ir… parduoda tokioms šalims kaip Lietuva! Pas mus žmonės įpratę vairuoti naudotus automobilius, kurie nebeturi jokios garantijos, yra daug pigesni. Būtent dėl to Lietuvoje turime geresnes sąlygas remontuoti elektromobilius.“

Dar vienas pastebėjimas – Lietuvoje jau yra tikrai nemažai daužtų „Tesla“ automobilių. M. Gervės tai nestebina: „Patys gamintojai perspėja, kad autopilotas kol kas tikrai dar nėra saugumo garantas. Reikia sekti kiekvieną jo žingsnį. Žmonės JAV tikrai dažnai patenka į eismo įvykius vien dėl per didelio pasitikėjimo autopilotu. Kitą vertus – mes dėl to turime daugiau detalių iš beveik naujų automobilių.“

Pažymėjo, kad jau dabar nėra jokių problemų gauti visą specifinę informaciją apie gatvėje riedančių elektromobilių gedimus ir remontą: „Lietuva, mano manymu, pati geriausia vieta remontuoti dėvėtą ar iš už Atlanto parsiųstą elektromobilį. Bent jau mes Kaune, savo nedideliame servise, remontuojame visų elektromobilių aukštos įtampos elektroniką: baterijas, įkroviklius, variklių valdiklius, DC/DC keitiklius. Turime daug patirties su minėta „Tesla“. Galime keisti konfigūraciją, navigacijos žemėlapius, priprogramuoti raktus ir kitus modulius, pritaikyti JAV rinkos automobilius Europai. Taip pat turime daug praktikos taisydami „Mitsubishi“, „Peugeot“, „Smart electric“, „Nissan Leaf“, „Think City“, „BMW i3“ ir kitus modelius.“

Asmeninio arch. nuotr./Prieš dešimt metų M.Gervės sukonstruotas elektromobilis
Asmeninio arch. nuotr./Prieš dešimt metų M.Gervės sukonstruotas elektromobilis

Elektriniai automobiliai genda rečiau

Meistras priminė, kad elektromobilių sumažėjimas gatvėse tikrai negresia. Jų tik daugės. Taip pat lygiagrečiai plėsis elektromobilių servisų klientų gretos. Patikino, kad elektromobiliai už įprastus yra patikimesni daugeliu aspektų: „Visa sistema yra paprastesnė. Tik elektronika sudėtinga. Kai visi meistrai įgysime tiek pat patirties, kiek ir benzininiuose, apie šių transporto priemonių konkurenciją diskusija bus baigta.“

Panašius faktus skelbia ir Vokietijos Automobilių pramonės institutas (IFA), kuris konstatuoja, jog remonto kainos elektromobiliams yra apie 35 proc. mažesnės lyginant su įprastais automobiliais. Pabrėžiama, kad elektromobiliams nereikia oro, degalų ir alyvos filtrų, aušinimo sistemos, uždegimo žvakių. Elektromobilyje neprakiūra išmetimo vamzdžiai, nesikemša katalizatoriai, nedyla sankaba, nes jų čia nėra.

Žymiai rečiau genda stabdžiai – juos taupo vadinamoji rekuperacija, kai stabdoma varikliu ir tuo pat metu važiuojant išvystyta kinetinė energija krauna baterijas. Baterijos – kone brangiausia elektromobilio detalė, todėl jas prižiūrėti visada apsimoka. Daugelis žino, kad telefono baterija tarnaus ilgiau, jei neleisime įkrovai sumažėti žemiau 20 procentų. Ta pati rekomendacija taikytina ir elektromobiliui.

O štai padangas teks keisti dažniau – elektromobiliai pasižymi dideliu sukimo momentu. Tai reiškia didelę padangų apkrovą ir didesnį dilimą. Žinoma, niekas nedraudžia judėti palengva ir taip taupyti padangas.

Asmeninio arch. nuotr./Prieš dešimt metų M.Gervės sukonstruotas elektromobilis. Krovimo lizdas
Asmeninio arch. nuotr./Prieš dešimt metų M.Gervės sukonstruotas elektromobilis. Krovimo lizdas

Remonto gali prireikti ir naujiems

Žinoma, su naujais automobiliais viskas yra kiek paprasčiau – perkant naują transporto priemonę, bent keletą metų galima dėl nieko nesukti sau galvos – viskuo pasirūpinta. Apie tai ir dar daugiau komentuoja „Moller Auto“ serviso vadovas Gražvydas Nocius: „Elektromobilių remontui yra būtinas specialus pasiruošimas, specializuota įranga, tinkamai įrengtos patalpos bei profesionaliai parengtas personalas – su elektromobiliais gali dirbti tik mokymus baigę, kvalifikacijos kėlimo egzaminus išlaikę bei sertifikatus gavę specialistai. Pavyzdžiui, mes atstovaujame „Volkswagen“ prekės ženklą Lietuvoje. Serviso skyrius, bendradarbiaudamas su mokymo instruktoriais, yra paruošęs šešis aukštos įtampos ekspertus bei du aukštos įtampos technikus, kurie dirba su šio prekės ženklo elektromobiliais. Elektromobilių savininkams ypač nerekomenduojama automobilių remontu užsiimti savarankiškai dėl elektromobilių specifikos – aukštos įtampos ir didelės rizikos.“Click and drag to move

Jei kalbame apie iš salono išriedėjusius automobilius, tai jau nėra svarbu, ar kalbame apie elektra varomą, ar apie vidaus degimo variklį turintį automobilį – jį geriausiai galės prižiūrėti autorizuoto serviso specialistai, kurie laikosi paties gamintojo nurodymų, žino svarbiausius konkretaus prekės ženklo elektromobilių techninės priežiūros niuansus. Pavyzdžiui, kas kiek laiko reikia tikrinti ar keisti tam tikras detales.

Tikėtina, kad ir „garažiukų“ meistrai gali tai žinoti, tačiau pas juos automobiliai atsidurs jau tuomet, kai jokios gamintojo garantijos negalios, o svarbiausias galutinis tikslas bus – kuo mažesnė remonto kaina.

G.Nocius primena, kad „Volkswagen“ elektromobiliams, įsigytiems Baltijos šalyse, yra suteikiama standartinė 5 metų arba 100 tūkst. km (priklausomai nuo to, kas sueina ankščiau) garantija automobiliui bei 8 metų arba 160 tūkst. km garantija aukštos įtampos baterijai ir jos viduje esantiems komponentams. Servisas atlieka tiek garantinių, tiek pogarantinių automobilių techninę priežiūrą bei remontą.

Serviso vadovas pastebi, kad vienas iš dažnesnių elektromobilių gedimų – programinės įrangos strigimai, tačiau didžiąją dalį jos klientas gali atsinaujinti nuotoliniu būdu, net nevykdamas į servisą. Taip pat pasitaiko atvejų, kuomet reikia atnaujinti aukštos įtampos grandinės apsaugos sistemą, kuri suveikia įvykus eismo įvykiui.

Taip pat pritarė, kad elektromobilio pakaba iš esmės nesiskiria nuo vidaus degimo variklius turinčių automobilių, tačiau jam nereikia keisti variklio alyvos, alyvos, kuro, oro filtrų, žvakių ir kitų eksploatacinių medžiagų, kurių elektromobilis tiesiog neturi. Elektromobilių techninė priežiūra standartiškai atliekama kartą per 2 metus, neatsižvelgiant į nuvažiuota atstumą – įprastai ji užtrunka apie 2-3 valandas.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų