2023 04 04 /07:45

Paryžius kratosi nuomojamų elektrinių paspirtukų, o kas bus daroma Vilniuje?

Paryžius nori mažiau elektrinių paspirtukų savo gatvėse: sekmadienį surengtame referendume dalyvavo tik maža dalis paryžiečių, tačiau jų nuomonė aiški – 90 proc. pasisakė už šių transporto priemonių nuomos draudimą Prancūzijos sostinėje. Vilniuje irgi pasigirsta balsų, kad reikėtų griežčiau riboti paspirtukų eismą, tačiau tokių radikalių reikalavimų dar nekeliama.
Paspirtukininkas, policijos automobilis
Paspirtukininkas, policijos automobilis / 15min koliažas

Paryžiečiai nori drausti nuomą

Sekmadienį vykusio referendumo Paryžiuje dėl draudimo nuomoti elektrinius paspirtukus Prancūzijos sostinės, kuri buvo viena iš pirmųjų, pradėjusių naudoti šią miesto transporto rūšį, gatvėse oficialūs rezultatai parodė, kad beveik 90 proc. yra už tokį draudimą. Tiesa, paryžiečiai nebuvo aktyvūs šiame balsavime – savo valią išsakyti atėjo vos 8 proc. rinkėjų.

Kaip praneša BBC, referendumas buvo surengtas, nes auga nukentėjusiųjų – patyrusių traumas ar net žuvusių – per nelaimingus atsitikimus, susijusius su el.paspirtukais Paryžiuje.

Oficialiais duomenimis, iš 1,38 mln. balso teisę turinčių paryžiečių į referendumą atėjo vos tiek daugiau nei 103 tūkst. žmonių, o iš jų 91,3 tūkst. pasisakė už draudimą nuomoti šiuos paspirtukus.

Įvykus balsavimui, 15 tūkst. paspirtukų rugpjūčio pabaigoje išnyks iš Paryžiaus centrinės dalies, kai baigsis miesto sutartys su trimis operatorėmis.

Prieš referendumą Paryžiaus merė Anne Hidalgo šį balsavimą pavadino „viešomis konsultacijomis“, o paskelbtas jis buvo sausį, kad būtų išspręstas klausimas, ar nuomojami elektriniai paspirtukai turėtų būti leidžiami.

„Scanpix“/„SIPA“ nuotr./Balsavimas Paryžiuje dėl el.paspirtukų nuomos
„Scanpix“/„SIPA“ nuotr./Balsavimas Paryžiuje dėl el.paspirtukų nuomos

Praėjusią savaitę duodama interviu AFP ji pasisakė už draudimą ir pavadino šiuos prietaisus paryžiečių „įtampos ir nerimo šaltiniu“.

O Prancūzijos transporto ministras Clement'as Beaune'as prognozuoja, kad po balsavimo bus įvestas draudimas, o kai kurie operatoriai neviešai dalijosi būgštavimais dėl galimo neigiamo rezultato, jei balsuoti neatvyks jų klientai – daugiausia jaunimas.

Konsultacijos neturės įtakos privatiems elektriniams paspirtukams, kurių, Prancūzijos Transporto ministerijos duomenimis, vien pernai šalyje parduota 700 tūkst.

Oficialiais duomenimis, iš 1,38 mln. balso teisę turinčių paryžiečių į referendumą atėjo vos tiek daugiau nei 103 tūkst. žmonių, o iš jų 91,3 tūkst. pasisakė už draudimą nuomoti šiuos paspirtukus.

Paryžius prieš kelerius metus įsileido tokių bendrovių kaip „Lime“, „Dott“ ar „Tier“ nuomojamus paspirtukus, kurie populiarūs tarp jaunų žmonių trumpiems atstumams įveikti. Po chaotiško atsiradimo 2018 metais miesto valdžios institucijos palaipsniui griežtino taisykles dėl elektrinių paspirtukų, nustatė specialias stovėjimo zonas, nustatė maksimalų leidžiamą greitį ir apribojo operatorių skaičių.

Drausti Vilnius nesiūlo

Vilniuje kol kas nekalbama apie tokius griežtus draudimus – panašių siūlymų dėl nuomos draudimo ar pačių el.paspirtukų draudimo nėra.

Tačiau vis dažniau pasigirsta įspėjimų, kad būtina griežtinti taisykles ir taip pažaboti neatsakingus paspirtukininkus. Šis sezonas dar tik prasideda, tačiau nelaimių, kuriose nukenčia ar jas sukelia el.paspirtukais važiuojantys žmonės, jau fiksuota ne viena.

Štai praėjusį penktadienį Vilniuje, Saltoniškių gatvėje 15min skaitytojas registratoriumi nufilmavo eismo įvykį, kuriame nukentėjo paspirtuką vairavęs vaikinas, atsitrenkęs į elektromobilio BMW i3 šoną.

VIDEO: Nufilmuota avarija Vilniuje, kaip paspirtukas, lėkdamas per perėją, atsitrenkė į BMW

Vaizdo medžiagoje matosi, kad paspirtukininkas galimai važiavo per pėsčiųjų perėją (pagal vaizdą tikslią trajektoriją nustatyti sunku, tą padarys policija), atsitrenkė į baltos spalvos elektromobilį BMW, atšoko atgal ir krito ant grindinio. Po avarijos ir paspirtukas, ir jį vairavęs vaikinas liko gulėti šalia perėjos. Kiek vėliau vaikiną išsivežė greitosios pagalbos medikai.

Vėliau policija patikslino, kad vaikinas važiavo per dviračių pervažą.

„Bolt“: mažiau tolerancijos nusižengimams

Elektrinius paspirtukus šiuo metu keturiolikoje Lietuvos miestų nuomojanti bendrovė „Bolt“ teigia pritarianti Vyriausybės siūlymams ir yra pasiruošusi įgyvendinti priemones, kurios užtikrins el.paspirtukų greičio mažinimą. Įstatymą, kuris apibrėš el.paspirtukų eismą ir didins saugumą, turėtų svarstyti Seimas.

Bendrovės atstovų teigimu, būtent maksimalaus paspirtukų greičio ribojimas yra viena iš efektyviausių priemonių, kaip galima labiau sumažinti sunkių traumų tikimybę. Ir esą skirtingai nei individualūs paspirtukai, platforma tą daro centralizuotai. Praėjusiais metais, „Bolt“ sako išplėtusi greičio ribojimo zonas Vilniuje ir Kaune, konsultuojamasi ir su kitais miestais.

Prasidedant sezonui bendrovė platino pranešimą, kuriame teigė, kad „būtent eismo dalyvių saugumas, pasak jo, bus šio sezono prioritetas“.

Arno Strumilos / 15min nuotr./Gyvenimas Vilniuje
Arno Strumilos / 15min nuotr./Gyvenimas Vilniuje

„Tai nėra vien deklaracija – praėjusiais metais buvo sukurta strategija nelaimingų atsitikimų ir netinkamo parkavimo prevencijai, todėl šiemet laukia tiesiog didelis mūsų komandos darbas viso sezono metu. Kaip ir anksčiau – tikime vartotojų, ypač naujokų, edukacija, o antrasis laiptelis – tai individualus darbas su tais, kuriems žinutės programėlėje ar bendro perspėjimo nepakanka.

Parkavimo klausimu geriausias to pavyzdys yra „Bolt Patrol“ tarnyba, kuri ir toliau tęs darbą miestuose. Galiausiai, būsime griežtesni piktnaudžiaujantiems – esame pasiryžę aktyviai blokuoti netinkamai besielgiančius paspirtukų naudotojus“, – pranešime cituotas Benas Jurlovas, „Bolt“ dalijimosi paslaugų vyr. specialistas.

Atmintinė „tikram Vilniaus paspirtukininkui“

Vilniaus miesto savivaldybės įmonė „Susisiekimo paslaugos“ (JUDU) prieš šį elektrinių paspirtukų sezoną teigia parengusi „tikro Vilniaus paspirtukininko atmintinę“. Taip pat prieš kelias savaites išplatino pranešimą, kuriame atkreipė dėmesį į saugaus judėjimo taisykles, kurių laikantis, kaip teigiama, „kelionės po miestą paspirtuku bus sklandžios, paprastos ir svarbiausia – saugios“.

„Dar kartą primename, kad el. paspirtukai yra priskiriami motoriniam dviračiui, todėl šios transporto priemonės vairuotojas privalo laikytis Kelių eismo taisyklių VIII skyriuje nurodytų reikalavimų, skirtų dviračių vairuotojams. Vadinasi, tai kas galioja dviratininkui, galioja ir elektrinių paspirtukų vairuotojui“, – cituotas pranešime JUDU judumo ekspertas Edgaras Stankevičius.

Jis priminė ir svarbiausias KET taisykles, kurių privalu laikytis.

KET reikalavimai paspirtukininkams

  • Dviračių taku ir dviračių juostomis: neretai užsimirštama, kad elektriniu paspirtuku ne tik, kad galima, bet ir privaloma važiuoti jiems skirta infrastruktūra: dviračių takais, pėsčiųjų ir dviračių takais, dviračių gatvėmis arba dviračių juostomis. Kur jų nėra – tam tinkamu kelkraščiu, bet tik tuo atveju, jei gatvėje greitis yra ne didesnis nei 50 km/val.
  • Priklauso dešinė kelio pusė: nesant galimybei važiuoti dviračių taku, pėsčiųjų ir dviračių taku arba tuo atveju, kai dešinėje kelio pusėje nėra dviračių juostos arba kelkraščio, el. paspirtukų vairuotojams leidžiama važiuoti šaligatviu arba viena eile važiuojamosios dalies kraštine dešine eismo juosta ir kuo arčiau jos dešiniojo krašto. Svarbiausia atminti, kad šaligatvis elektrinių paspirtukų vairuotojams yra kraštutinė judėjimo vieta, nes šaligatvis, visų pirma, priklauso pėstiesiems.
  • Pėstiesiems pirmenybė: El. paspirtuko vairuotojai riedėdami kelkraščiu, pėsčiųjų ir dviračių taku ar šaligatviu važiuojant pro šalį – privaloma važiuoti tokiu greičiu, kuris yra artimas pėsčiojo judėjimo greičiui, paliekant saugų atstumą iš šono. Taip pat nepamiršti, kad vairuojant el. paspirtuką kirsti važiuojamąją dalį pėsčiųjų perėjomis galima tik nulipus nuo transporto priemonės, o važiuoti – kai perėjoje yra įrengta dviračiams pervaža.
  • Privalu dėvėti šalmą ir apsaugas: jeigu riedama važiuojamąja kelio dalimi, el. paspirtuko vairuotojas privalo dėvėti ryškiaspalvę liemenę su šviesą atspindinčiais elementais arba paspirtuko priekyje įsižiebti baltos šviesos žibintą, o gale – raudonos. Jei vairuotojas yra nepilnametis, būtina užsidėti apsauginį šalmą.
  • Galioja amžiaus cenzas: savarankiškai važiuoti važiuojamąja kelio dalimi dviračiu, o taip pat ir elektriniu paspirtuku, kurio greitis – iki 25 km/val., o galia ne didesnė kaip 1 kW, leidžiama ne jaunesniems kaip 14 metų amžiaus, o išklausiusiems Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerijos nustatytą mokymo kursą ir turintiems mokyklos išduotą pažymėjimą, – ne jaunesniems kaip 12 metų jaunuoliams(-ėms).

Pačioje atmintinėje dar įspėjama ir dėl tokių dalykų, kaip greičio viršijimas, pėsčiųjų pirmenybę ant šaligatvių bei saugų jų lenkimą ir t.t.

„Važiuojant nereikėtų klausytis kitų garsų – tik aplinkinių pėsčiųjų ir eismo. Ausinėse skambančios dainos arba tinklalaidės blaško koncentraciją.

Parkai, aikštės, skverai – tai vietos, kur važiuodamas sutiksi daug žmonių, vaikų ir vedžiojamų augintinių, tad riedant paspirtuku čia būk itin atidus. Jeigu matai, kad eismas intensyvus, pasivesk paspirtuką šalia.

Keliaudamas paspirtuku ir kirsdamas sankryžą – būtinai sustok arba sulėtink, įsitikindamas, kad važiuoti saugu. Norėdamas judėti per perėją – nulipk nuo paspirtuko ir veskis jį šalia. Visais atvejais įsitikink, kad kiti eismo dalyviai Tave mato ir praleidžia.

Atmink – vienas paspirtukas – vienam asmeniui. Romantiški pasivažinėjimai dviese, trise ir daugiau ant vieno paspirtuko – negalimi“, – patarimus dalija JUDU ekspertai.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų