Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Pasaulis elektriniams paspirtukams brėžia vis naujas ribas

Kurį laiką tvarkos tikrai nebuvo daug. El. paspirtukai buvo didelė naujovė ir malonus atradimas daugybei eismo dalyvių. Rodos, ir problemų plika akimi nesimatė, tačiau statistika neleido amžinai dėvėti rožinių akinių.
Elektrinis paspirtukas
Elektrinis paspirtukas / 123RF.com nuotr.

Puiki elektrinė dviratė priemonė, tarp pėsčiųjų judanti dviratininko greičiu, tarsi užminuoja pėsčiųjų kelius. Jei Vilniaus meras pirmosiomis savo kadencijos dienomis žada kažko imtis dėl paspirtukų, vadinasi, problema yra.

O kas yra blogai? Panašiai kaip toje dainoje, kuri yra labai gera, tik reikia pakeisti žodžius ir muziką. Kitaip tariant – paspirtukai yra neabejotinas gėris, tačiau jo naudojimą būtina griežtai reguliuoti.

Statistika akivaizdi ir panaši visame pasaulyje dviem aspektais. Jei elektrinių paspirtukų eismas nėra griežtai reguliuojamas, tai tiesiogiai didina nelaimingų nutikimų skaičių. Paspirtukai nuolat susiduria su automobiliais arba pėsčiaisiais. Kartais būna ir mirčių. Dar viena taisyklė – nuomojami paspirtukai visur ir visada numetami netvarkingai. Nesvarbu, ar tai būtų griežtoji Vokietija, ar šalto proto Švedija, ar tiesiog Šiauliai.

Paryžius, Londonas, Berlynas!

Neseniai pasaulį sudrebino žinia, kad elektriniai paspirtukai bus visai išoperuoti iš meilės miesto Paryžiaus. Tiesa, kalbama apie nuomojamas priemones. Privačiomis bus galima ir toliau naudotis, tačiau laikantis gana griežtų taisyklių, kurių nesilaikymas gali kainuoti kelis kartus brangiau už patį paspirtuką – iki 1500 eurų.

Nors Vilniaus meras Valdas Benkunskas jau spaudai pareiškė, kad Vilnius neis Paryžiaus keliu, tačiau garantavo, jog „tam tikrų reguliacinių pakitimų gali būti“.

Ką tik rekomendacinio pobūdžio referendumas Paryžiuje parodė, jog beveik 90 procentų gyventojų pritaria nuomojamų paspirtukų uždraudimui, todėl gana radikalūs pokyčiai Prancūzijos sostinėje numatomi jau rugsėjo 1-ąją.

Praėjusiais metais Paryžiuje įvyko 459 eismo įvykiai, kuriuose dalyvavo e. paspirtukai ar panašios transporto priemonės. Žuvo trys žmonės, teigiama „Reuters“ pranešimuose.

Londone vyrauja panašios nuotaikos – iki šių metų rudens bus aiškinamasi, kuri paspirtukų nuomos bendrovė geriausiai valdo situaciją dėl tvarkos ir nelaimių prevencijos, kurie yra verti pasilikti šiame galimybių mieste.

123RF.com nuotr./Paryžius, Prancūzija
123RF.com nuotr./Paryžius, Prancūzija

Paspirtukų kultūra Berlyne

Lietuvė Eglė Liaudanskaitė šiuo metu su šeima gyvena Berlyne. Ji išsiaiškino, kad čia paspirtukais galima naudotis tik nuo 14 metų. Papildomų mokymų nereikia, nes vaikai eismo taisyklių gana išsamiai mokomi mokykloje dar pradinėse klasėse.

Paspirtukams galioja panašios eismo taisyklės kaip dviračiams. Galima važiuoti tik dviračių takais. Jei jų nėra, tuomet ir šaligatviu, tačiau ne greičiau už pėsčiuosius, pastariesiems suteikiant visokeriopą pirmenybę.

„Iš tiesų dabar didžiausia problema – bet kaip išmėtyti paspirtukai. Prie mūsų namų už tvoros jau metai guli žolėmis apžėlęs elektrinis paspirtukas. Labai populiari nuomojama transporto priemonė – 23 centai už minutę. Ypač populiaru tokiais grįžti namo iš pasilinksminimų vietų. Daug kas naudoja ir asmeninius paspirtukus. Dažnai žmonės paspirtukais atvyksta į miestą iš kaimiškų vietovių, palieka juos specialiose spintose, saugyklose, o po miestą keliauja viešuoju transportu“, – pasakojo E.Liaudanskaitė.

Grėsmingi, bet reikalingi

Švedijoje gyvenanti Vaida Strazda teigia, kad Stokholmas išvadas dėl paspirtukų jau padarė. Nuo 2022 sausio miestas „išsivalė“ nuo nuomojamų el.paspirtukų, sumažindamas nuomos įmonių nuo 8 iki 3, o paspirtukų skaičių nuo 23 iki 12 tūkst.

Tinklalapyje svd.se tvirtinama – to reikėjo, kad eismas vyktų kaip galima saugiau. Daug kalbama, kad paspirtukai yra problema, bet tuo pačiu ir suprantama, kad jie čia tam, kad liktų populiarūs tarp didmiesčių gyventojų ir iš dalies išspręstų susisiekimo poreikį bei eismo spūsčių problemą.

123RF.com nuotr./Elektrinis paspirtukas
123RF.com nuotr./Elektrinis paspirtukas

„Tiesa, trūksta Švedijoje taisyklių paspirtukams, dažnas naudotojas sako, kad nežino, kokios taisyklės galioja. Pagrindinė problema – neteisingas parkavimas. Švelniai pasakyta. Paspirtukus numeta bet kur mieste. Tai irgi sukelia eismo įvykius, apsunkina pravažiavimą neįgaliesiems ir silpnaregiams. Jaunesni kaip 15 metų paspirtukininkai turi dėvėti šalmus, tačiau tai ne problema – dėvėti šalmus švedai pripratę nuo mažens“, – pasakojo pašnekovė.

Ispanijoje taip pat jaučiamos didžiulės permainos paspirtukų reguliavimo srityje. Dar prieš porą metų tokiame didmiestyje kaip Barselona paspirtukų būdavo devynios galybės. Jie judėjo nenutrūkstamu srautu. Tuo metu Lietuvoje šių priemonių problema atrodė lyg lapeliai prieš gėlytes, tačiau triukšmo dėl tvarkos netrūko.

Ispanijoje paspirtukus nukonkuravo dviračiai?

Šiandien Ispanijoje elektriniai paspirtukai jau nėra jokia panacėja. Panašiau, kad ispanai iš naujo atrado įprastą tradicinį dviratį. Jų pilna ir miestuose, ir kalnų keliuose.

Apie tai kalba ir Ispanijoje nuolat gyvenanti Eglė Giknienė. Ji taip pat dviračių entuziastė. Paklausta apie paspirtukų situaciją, pripažino beveik nepastebinti jų. Kur jie dingo?

„Atkreipiau dėmesį, kad man artimiausiame dideliame Valensijos mieste šiuo metu tikrai yra paspirtukų, tačiau visi važiuoja su šalmais, ryškiomis liemenėmis ir tikrai ne pėsčiųjų zona. Pasidomėjau – gatvėje paspirtuku galima važiuoti tik nuo 15 metų“, – teigė moteris.

Beveik visų viešbučių ar tarnybų svetainėse galima rasti gana griežtas paspirtukų naudojimo mieste taisykles, prie kurių neseniai prisidėjo dar viena, apie kurią plačiai paskelbė themayor.eu – paspirtukus draudžiama gabenti viešuoju transportu. Tai reiškia gana ribotą judėjimo amplitudę.

Jei dar neaišku, kur dingo Ispanijos paspirtukai, tai galime atidžiau paskaityti taisykles. Galima važiuoti keliu, dviračių taku, bet ne pėsčiųjų zonoje. Draudžiama važiuoti ir tarpmiestiniuose keliuose. Naktį privalomi priekiniai ir galiniai žibintai, draudžiama vairuoti apsvaigus, naudotis telefonu. Privaloma dėvėti šalmus ir liemenes.

123RF.com nuotr./Elektrinis paspirtukas
123RF.com nuotr./Elektrinis paspirtukas

Griežčiausia paspirtukų reglamentavimo tvarka – Kalifornijoje

Kolorado valstijoje JAV gyvenantis Romas Zableckas tvirtina, kad paspirtukai visose Valstijose reguliuojami skirtingai, todėl niekas neapkrauna savo smegenų taisyklių nagrinėjimu. Tiesiog, vykstant į bet kurią valstiją, būtina pasidomėti ir tos valstijos taisyklėmis. Siūlė pasidomėti Kalifornijos taisyklėmis – teko girdėti, kad jos ten pačios griežčiausios visoje JAV.

Paieškos sistemose gausu informacijos puslapių ir vadovų, kuriuose surikiuoti visų valstijų svarbiausi aspektai. Natūralu, kad šias taisykles galima rasti ir daugelio teisinių kontorų svetainėse – prie naudingų patarimų.

Taigi, Kalifornijoje motorolerių vairuotojai turi būti ne jaunesni kaip 16 metų ir turėti galiojantį vairuotojo pažymėjimą arba leidimą. Didžiausias leistinas elektrinių paspirtukų greitis Kalifornijoje yra 15 mylių per valandą, o vairuotojai privalo laikytis visų eismo taisyklių. Be to, Kalifornijoje draudžiama važinėti elektriniais paspirtukais šaligatviais, tačiau galima dviračių takais arba keliais.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Netikėtai didelis gyventojų susidomėjimas naujomis, efektyviomis šildymo priemonėmis ir dotacijomis
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?