Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Pavasarį vairuoti nesaugu: kaip elgiasi saulės apakinti vairuotojai?

Kelis kartus per parą besikeičiantys pastarųjų dienų orai visiems eismo dalyviams mūsų šalyje tapo nemenku išbandymu. Prašvitus skaisčiai kalendorinio pavasario saulei ne vienam vairuotojui teko prisiminti nemalonų akinančių spindulių poveikį, kai saulės apšviestame ruože kiti eismo dalyviai tampa nematomi.
Ryški saulė vairuojant
Ryški saulė vairuojant / Sxc.hu nuotr.

Draudikai atkreipia dėmesį, kad didžiausia rizika būti apakintiems saulės yra anksti ryte bei prieš sutemstant – tada, kai rytinė ar besileidžianti saulė yra netoli horizonto linijos.

Draudimo bendrovės „Gjensidige“ statistika rodo, kad kovo mėnesį yra užfiksuojama daugiausiai – beveik pusė visų per metus dėl saulės akinimo įvykstančių draudžiamųjų įvykių.

Nuo saulės nukenčia vis dažniau

„Šylant orams ir ilgėjant dienoms, fiksuojame draudžiamuosius įvykius, būdingus ankstyvam pavasariui. Vairuotojus akina saulė, kuri itin pablogina matomumą ir per priekinį automobilio stiklą, ir per priekinius bei galinius veidrodėlius. Statistika rodo, kad dažniausiai eismo nelaimės nutinka, kai vairuotojas, apakintas saulės, nespėja sustoti ir atsitrenkia į kitos transporto priemonės galą arba apvažiuodamas kliudo kitą objektą. Rečiau, tačiau saulės apakinti vairuotojai, deja, išvažiuoja į priešpriešinę eismo juostą arba su kita transporto priemone susiduria prasilenkdami.

Tokios eismo nelaimės įvyksta, kai vairuotojas saulės apšviestame ruože nemato kelio ir jame esančių kliūčių bei kitų eismo dalyvių”, – kalba draudimo bendrovės „Gjensidige” Žalų departamento vadovė Baltijos šalims Viktorija Katilienė.

Draudikė atkreipia dėmesį į ilgesnius važiavimo maršrutus, kai prie vairo tenka praleisti ne vieną valandą: „Jei kelias – tolimas, keliauti tenka kelias valandas ar pusdienį, rizika vairuotojams būti apakintiems saulės didėja. Prieš saulės laidą greitkeliuose susidaro itin nepalanki situacija, kai negelbsti nei langų skydeliai, nei saulės akiniai“.

„Gjensidige“ duomenimis, kasmet daugėja draudžiamųjų įvykių, kai eismo nelaimės priežastimi yra įvardijama akinanti saulė. 2020 metais buvo užfiksuoti 32 tokie atvejai ir išmokėta beveik 40 tūkst. eurų draudėjų patirtai žalai atlyginti, praėjusiais metais – 48 atvejai ir išmokėta daugiau nei 80 tūkst. eurų. Vidutinė žala sudaro nuo 1 500 iki 1800 tūkst. eurų. Didžiausia išmoka siekė 16 tūkst., kaip eismo įvykio kaltininkas nepastebėjo baltos spalvos automobilio.

Stiklų švara – pavasario būtinybė

Pasak „Audi Sport Driving Academy by Autojuta” vairavimo instruktoriaus Audriaus Gelžinio, dabar prasideda laikas, kai transporto priemonių langų būklė ir jų švara – itin svarbi. „Jei automobilis kelerius metus yra intensyviai naudojamas greitkeliuose, jo priekinis stiklas per šį laikotarpį susidėvi, jame atsiranda smulkių pažeidimų, todėl pavasario pradžioje būtų naudinga šią transporto priemonės detalę pakeisti. Tačiau itin svarbu nepamiršti, kad priekinio stiklo švara šiuo metų laiku yra būtinybė, nes šviečiant saulei nešvarumai dar labiau pablogina matymo kokybę“, – pabrėžia A. Gelžinis.

Eriko Ovčarenko / BNS nuotr./Audrius Gelžinis
Eriko Ovčarenko / BNS nuotr./Audrius Gelžinis

Vairavimo instruktoriaus teigimu, automobiliuose sumontuoti apsauginiai skydeliai nuo saulės apsaugo tik tuomet, kai jie yra tinkamai nureguliuoti. „Beje, žemesnio ūgio vairuotojui jie nėra tinkama apsauga, nes net ir skydelį atlenkus – nesiekia akių lygio ir neapsaugo saulės spindulių. Tokiais atvejais reikėtų rinktis kepurėlę su snapeliu ar poliarizuotus akinius nuo saulės“, – pataria vairavimo instruktorius.
Pajutus saulės akinimą A. Gelžinis vairuotojams rekomenduoja švelniai sumažinti greitį ir nukreipti žvilgsnį nuo saulės, kad kuo greičiau atsistatytų regėjimas.

Instruktorius išskiria vairavimo sąlygas, kai važiuojant tankiai medžiais apsodintu keliu saulės spinduliai ima raibuliuoti pro jų šakas. „Tokios aplinkybės itin apsunkina matomumą, todėl miškingu keliu spiginant saulei reikėtų važiuoti itin atidžiai“, – sako A. Gelžinis.

Langų valymo skystis – priešnuodis saulei

Pasak V. Katilienės, užtikrindami vairavimui tinkamą automobilio langų būklę, vairuotojai turėtų pasirūpinti ne tik transporto priemonės stiklais. „Be abejo, jie neturėtų būti subraižyti, padūmavę ar dėl pažeidimų iškreipiantys vaizdą. Tačiau itin svarbu atsakingai pasirūpinti ir pakankamu langų valymo skysčio kiekiu bei kokybiškais valytuvais”, – vardija draudimo bendrovės atstovė.

Draudikės teigimu, šiltajam metų laikui skirti langų valymo skysčiai pasižymi geromis valomosiomis savybėmis, todėl orams atšilus žieminį langų skystį pakeiskite tokiu, kuris skirtas šiltajam sezonu.
V. Katilienės teigimu, ruošiantis važiuoti automobiliu, svarbu įsitikinti, kad transporto priemonės langai, žibintai, veidrodėliai ir valstybiniai numeriai – švarūs bei į kelią leistis tik įsitikinus, jog atsargoje yra pakankamai langų valymo skysčio, o valytuvai veikia sklandžiai. Langų ir veidrodėlių būklė lemia matomumo kokybę, o valstybinių numerių skaitomumas yra apibrėžtas Kelių eismo taisyklėse.

Draudimo bendrovės užsakymu „NielsenIQ“ atlikta reprezentatyvi Lietuvos gyventojų apklausa parodė, kad automobilio langų būkle nuolat rūpinasi 15 proc. apklaustųjų.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Netikėtai didelis gyventojų susidomėjimas naujomis, efektyviomis šildymo priemonėmis ir dotacijomis
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?