Dvejus metus iš eilės Europos keliuose žuvusių žmonių skaičiaus mažėjimas buvo labai ryškus, tačiau pirmieji pranešimai apie 2014 m. žuvusiuosius keliuose nuvilia. Kovo 24 d. paskelbtais duomenimis, žuvusiųjų keliuose skaičius, palyginus su 2013 m., sumažėjo 1 proc.
Prieš tai (2012 ir 2013 m.) žūčių sumažėjo 8 proc. 2014 m. 28 ES valstybėse iš viso žuvo 25 700 žmonių. Nors tai 5 700 mažiau nei 2010 m., tačiau buvo numatyta, kad žūčių bus dar mažiau. Visa apžvalga pateikta priede.
„Liūdna ir sunku dėl to, kad kasdien mūsų keliuose žūva beveik 70 europiečių, o dar daugiau žmonių sunkiai sužalojama. Šiandien paskelbti duomenys turėtų mus supurtyti: už skaičių ir statistinių duomenų slypi sutuoktinių, tėvų, vaikų, brolių ir seserų, kolegų ir draugų skausmas.
Siekdami ES tikslo – perpus sumažinti žūčių keliuose skaičių iki 2020 m. – turime veikti intensyviau.
Jie mums taip pat primena, kad kelių saugumui reikia nuolat skirti daugiau dėmesio ir pastangų. Siekdami ES tikslo – perpus sumažinti žūčių keliuose skaičių iki 2020 m. – turime veikti intensyviau. Dirbkime drauge, kad žmonės kelyje saugiai pasiektų namus. Tai vienas iš mano prioritetų. Jis turėtų tapti vienu iš visų vyriausybių prioritetų visose valstybėse narėse“, – sakė už transportą atsakinga Komisijos narė Violeta Bulc.
Palyginus skirtingų valstybių 2014 m. statistinius duomenis matyti, kad žūčių keliuose skaičius ES šalyse vis dar labai skiriasi. 2014 m. ES keliuose vidutiniškai žuvo 51 iš milijono gyventojų. Kaip ir anksčiau, santykinai mažiausia žūstama Maltos, Nyderlandų, Švedijos ir Jungtinės Karalystės keliuose: ten užfiksuojama mažiau nei 30 žūčių milijonui gyventojų. Keturiose šalyse ir toliau žūsta daugiau nei 90 iš milijono gyventojų: Bulgarijoje, Latvijoje, Lietuvoje ir Rumunijoje.
Tiesa, šiandien paskelbti duomenys reiškia, kad nuo 2010 m. bendras žuvusiųjų ES keliuose skaičius sumažėjo 18,2 proc. Kelios Europos šalys (Graikija, Portugalija ir Ispanija) praneša apie žymesnį nei vidutinis kelių saugumo padidėjimą per kelerius praėjusius metus. Apie didesnį už ES vidurkį žūčių keliuose sumažėjimą 2010–2014 m. pranešė Danija, Kroatija, Malta, Kipras, Rumunija, Italija, Slovėnija ir Čekija.
Kelių saugumo tikslai ir veiksmai
Norint pasiekti ES strateginį tikslą – nuo 2010 m. iki 2020 m. perpus sumažinti žūčių keliuose skaičių – reikia papildomų pastangų.
Dauguma įprastinių kelių saugumo priemonių taikoma vietos arba nacionaliniu lygmeniu, pavyzdžiui, užtikrinamas kelių eismo taisyklių paisymas, vykdomos šviečiamosios kampanijos, gerinama ir prižiūrima infrastruktūra.
Prisideda ir ES: ji priima teisės aktus ir rekomendacijas bendro intereso klausimais, pavyzdžiui, dėl minimalių transporto priemonių techninės apžiūros reikalavimų ir techninių standartų suderinimo.
Kokių tolesnių veiksmų imsis Komisija?
- Komisija baigs rengti tarpinę ES kelių saugumo politikos ataskaitą, kurioje bus apibendrinti rezultatai ir nustatyti kitų penkerių metų planai. Ataskaitą numatoma skelbti 2015 m. gegužės mėn.
- Tęs naujos sunkių sužalojimų keliuose analizės darbus. 2015 m. bus pradėtas tyrimas siekiant įvertinti, kokiais veiksmais būtų galima sumažinti tų sužalojimų skaičių.
- Persvarstys profesionalių vairuotojų mokymo ir kvalifikacijos gaires. Tokį pasiūlymą ji tikisi priimti iki 2016 m. pabaigos.
- Persvarstys infrastruktūros saugumo valdymo veiksnių sistemą. Komisija tikisi priimti pasiūlymą iki 2016 m. pabaigos.