Automobilių vairuotojų ir pėsčiųjų santykių tema – aktuali visais metų laikais, tačiau dažniausiai šių dviejų kategorijų eismo dalyviai į incidentus patenka žiemą.
Slidžios gatvės, padangų iki pat ledo nugludintos atkarpos prie pėsčiųjų perėjų, nevalyti šaligatviai. Visi šie faktoriai kelia pavojų saugiam eismui ir tai iš anksto turi numatyti eismo dalyviai. Deja, tačiau šios aplinkybės įvertinamos ne visada.
Dažniausiai, kai automobilis perėjoje kliudo žmogų, kaltas lieka vairuotojas. Kelių eismo taisyklės sako, kad vairuotojas, artėdamas prie perėjos, privalo važiuoti tokiu greičiu, kad esant būtinybei spėtų sustoti.
Tačiau KET apibrėžia ir pėsčiųjų vaikščiojimą per perėjas. Pėsčiasis turi įsitikinti, ar pereiti gatvę bus saugu, ar automobilio vairuotojas galės sustoti. Tačiau šią tiesą pėstieji dažnai pamiršta ir neria po ratais net nesidairydami.
Jei vasarą ekstremaliai stabdant dar galima sustabdyti protingu greičiu važiuojantį automobilį, tai žiemą ant slidžios dangos tą padaryti gerokai sunkiau. Apie tai turėtų pagalvoti ir pėstieji. Kas iš to, jei tu teisus, bet negyvas?
Galų gale, kam lengviau sustoti?
„Pėstieji turėtų laikytis KET. Net ten, kuri turi pirmenybę, jie turėtų sustoti, apsidairyti ir įsitikinti, kad arti nėra automobilio. Kai žiemą pasikeičia eismo sąlygos ir sustoti tampa ne taip paprasta, pasipila įvykiai.
Pėstieji negalvoja apie tai, kad automobilį žiemą ir vasarą sustabdyti reikia skirtingo atstumo. Galų gale, kam lengviau sustoti? Žinoma, kad einančiam žmogui. Jau geriau palaukite šiek tiek prie perėjos ir praleiskite automobilius. Kai įsitikinsite, kad automobilis sustojo jus praleisti, tuomet ir eikite“, – primena Panevėžio darbo rinkos mokymo centro Vairuotojų praktinio mokymo vadovas Vytautas Šakėnas.
Dar viena kategorija pėsčiųjų – po gobtuvais pasislėpę, ausinukus į ausis įsikišę ir savo mintyse paskendę pėstieji. Tokie asmenys sau kelia dar didesnę riziką.
Jei matote, kad pėsčiasis eina kaip ufonautas, nebijokite jo pažadinti.
„Tokių pėsčiųjų tyko itin dideli pavojai. Mes, vairuotojai, matome tuos pėsčiuosius, kurie eina net nesidairydami. Vairuotojams galiu pasakyti, kad pamatę tokį žioplinėjantį pėsčiąjį nebijokite panaudoti garsinio signalo.
Nors KET draudžia jį naudoti gyvenvietėse be reikalo, tačiau siekiant išvengti įvykio signalą naudoti galima. Jei matote, kad pėsčiasis eina kaip ufonautas, nebijokite jo pažadinti, atkreipti jo dėmesį“, – tvirtina V.Šakėnas.
Specialistas pastebi, kad dažniausiai pėsčiųjų perėjose neatsargiai elgiasi tie pėstieji, kurie neturi vairuotojo pažymėjimo. Tie pėstieji, kurie ir patys vairuoja, per perėjas vaikšto gerokai atsargiau ir į perėją nebėga. Jie palaukia, kol automobiliai pravažiuos ar kuris nors vairuotojas sustos ir tik tuomet kerta gatvę.