Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

„Regitra“ paaiškino, kokios klaidos pakiša koją „klevo lapams“

„Klevo lapais“ Lietuvoje vadinami pradedantieji vairuotojai, neturintys 2 metų stažo. 2008 m. įsigaliojus naujai tvarkai, jie privalo savo automobilius pažymėti specialiu ženklu – „klevo lapu“. Šiems vairuotojams taip pat galioja griežtesni Kelių eismo taisyklių reikalavimai.
Klevo lapas
Klevo lapas / Žygimanto Gedvilos / BNS nuotr.

Pradedantieji stebimi pro padidinamąjį stiklą

Tomo Markelevičiaus nuotr./Avarijos vietoje
Tomo Markelevičiaus nuotr.

Pradedantiesiems vairuotojams įvairiose šalyse taikomi apribojimai gali būti labai įvairūs: tai ir greičio ribojimas, ir nulio promilių alkoholio koncentracija kraujyje. Taip pat – specialios sąlygos prarasti teisę vairuoti už tam tikrus Kelių eismo taisyklių pažeidimus arba privalomi tobulinimosi kursai pažeidėjams.

Prie tokių apribojimų priskirtina ir pradedančiųjų vairuotojų transporto priemonių ženklinimas, draudimas vairuoti tamsiuoju paros metu, draudimas vežti bendraamžius keleivius ir pan. Kiekviena šalis individualiai sprendžia, kokias priemones taikyti.

„Šalis pasirenka taikyti tokius apribojimus, kurie, manoma, yra efektyviausi ir apsaugantys nepatyrusius vairuotojus bei kitus eismo dalyvius“, – teigia valstybės įmonės „Regitra“ generalinio direktoriaus pavaduotojas Saulius Šuminas.

Pažymėjimas į 10 metų galiojantį bus pakeistas tik tuo atveju, jeigu per dvejus metus vairuotojas nesukėlė eismo įvykio, per kurį būtų sutrikdyta eismo dalyvio sveikata.

Lietuvoje šiuo metu nustatyta, kad pirmasis vairuotojo pažymėjimas galioja dvejus metus. Pasibaigus šiam terminui jis į 10 metų galiojantį bus pakeistas tik tuo atveju, jeigu per dvejus metus vairuotojas nesukėlė eismo įvykio, per kurį būtų sutrikdyta eismo dalyvio sveikata.

Į ką turėtų atkreipti dėmesį pradedantys vairuotojai

Reikalavimų, kurių būtina laikytis pirmuosius dvejus metus yra ir daugiau.

Svarbu būti dėmesingam pėstiesiems, paisyti lenkimo taisyklių, už kurių pažeidimą neseniai buvo sugriežtinta atsakomybė, naudoti saugos diržus, dėvėti motociklininko šalmą, taip pat prisiminti, jog vairuojant mobilusis telefonas turi būti perjungtas į laisvų rankų įrangos režimą.

Nuotrauka iš asmen. archyvo/„Regitros“ generalinio direktoriaus pavaduotojas Saulius Šuminas.
Nuotrauka iš asmen. archyvo/„Regitros“ generalinio direktoriaus pavaduotojas Saulius Šuminas.

Pasak S.Šumino, sunkiausiai jauni vairuotojai susitaiko su pasekmėmis dėl šio pažeidimo – yra pasitaikę atvejų, kad pagauti kalbėję mobiliuoju telefonu pradedantieji vairuotojai pamiršta turintys pareigą per vienerius metus nuo pažeidimo padarymo dienos baigti papildomus mokymus bet kurioje tokius mokymus organizuojančioje vairavimo mokykloje.

Tokio užmaršumo kaina – prarasta galimybė pasikeisti vairuotojo pažymėjimą į 10 metų galiojantį. Esmė ta, kad Saugaus eismo automobilių keliais įstatymas numato, jog, nustatytu laiku neišklausius pamokų, prarandama teisė vairuoti, kuri grąžinama tik perlaikius vairavimo egzaminus.

Pradedantiesiems būna sudėtinga laikytis važiavimo per sankryžas tvarkos, tačiau eismo reguliavimo signalų jie paprastai paiso, naudoja įspėjamuosius signalus, kaip to reikalauja Kelių eismo taisyklės.

Nustatytu laiku neišklausius pamokų, prarandama teisė vairuoti, kuri grąžinama tik perlaikius vairavimo egzaminus.

Policija dažniausiai fiksuoja viršytą greitį – jauniems žmonėms beatodairiškas elgesys būdingesnis.

„Pernai metų statistikos apie pradedančiųjų vairuotojų padarytus pažeidimus dar iš kolegų negavome, bet kiek pamenu ankstesnius duomenis, tai yra geri rodikliai dėl pareigos vairuoti transporto priemones blaiviems, žuvusiųjų kelyje dėl pradedančiųjų vairuotojų kaltės skaičius sumažėjęs perpus“, – pasakoja generalinio direktoriaus pavaduotojas.

Kaip prarandamas vairuotojo pažymėjimas

„Regitros“ duomenimis, pernai 1,5 proc. visų pradedančiųjų prarado dvejų metų stažą, t.y. padarę straipsnyje minėtus pažeidimus (pakanka padaryti tik vieną) ir neišklausę laiku papildomų mokymų, teisę vairuoti atgaus išlaikę vairavimo egzaminus.

Policija dažniausiai fiksuoja viršytą greitį.

Įstatymas išimčių nenumato ir teismų praktika šalyje susiformavo tokia, jog gautas pirmas vairuotojo pažymėjimas, teismo vertinimu, reiškia, kad asmuo išmano kasdieniam vairavimui aktualių teisės aktų reikalavimus. Tad pasiteisinimas, jog apie įpareigojimą baigti papildomus mokymus asmuo nežinojo, teisme įrodomosios vertės neturi.

Prisiminkite, kokie vairavimo įpročiai per dvejus metus turi susiformuoti:

VIDEO: Kaip vairuoti, kad netektų perlaikyti vairavimo egzamino

Galimybė keisti vairuotojo pažymėjimą nekeliaujant į „Regitros“ padalinį

Baigiantis žaliu lapu privalomo žymėjimo laikotarpiui vairuotojams nebūtina vykti į „Regitros“ klientų aptarnavimo padalinį. Šie vairuotojai, vietoj baigiančio galioti pradedančiojo vairuotojo pažymėjimo, 10 metų galiojantį dokumentą gali užsisakyti internetu, prisijungę prie „Vairuotojų portalo“. Ką turėtų daryti vairuotojas, pasibaigus 2 metų praktikai, skaitykite čia.

Be to, internetu patogu pasitikrinti, ar vairuotojo pažymėjimas jau pagamintas: šia visiems vairuotojams naudinga elektronine paslauga galima pasinaudoti „Regitros“ interneto svetainės skyriuje „Informacija apie vairuotojo pažymėjimą“.

Vairuotojų portale primenama apie galiojimo pabaigą, galima užsisakyti dublikatą

Visi vairuotojai Vairuotojų portale gali užsisakyti pranešimą apie pasibaigusį vairuotojo pažymėjimo galiojimo laiką. Toks pranešimas iš anksto atsiunčiamas el. paštu ar SMS žinute, priklausomai nuo to, kokį informavimo būdą vairuotojas portale pasirinko.

Praradus vairuotojo pažymėjimą, internetu galima užsisakyti jo dublikatą. Užsisakant dublikatą, nereikia pateikti medicininės pažymos, tačiau dublikatas galios tiek, kiek būtų galiojęs pamestas pažymėjimas. „Regitra“ vairuotojo pažymėjimo išdavimo paslaugas teikia nuo 2007 m. gegužės mėn., tad ir dublikatą galima užsisakyti, jei pažymėjimą buvo išdavusi „Regitra“ ir įmonės registre yra išduoto vairuotojo pažymėjimo duomenys.

„Klevo lapų“ statistika: amžius ir kiti skaičiai

Didžiausią grupę pirmą kartą vairuotojo pažymėjimus gaunančių asmenų sudaro 18-mečiai (2011–2015 m. duomenys): jų yra beveik 17 kartų daugiau, negu 25-erių sulaukusių jaunuolių amžiaus grupė, ir 2,5 karto daugiau už visas amžiaus grupes po 25-erių.

Jeigu skaičiumi 18-mečiai dominuoja, tai vertinant amžiaus grupių augimo/kritimo tendencijas ilguoju periodu – šio amžiaus jaunuoliai yra vienintelė kasmet nežymiai mažėjanti vairuotojų grupė. Visų kitų amžiaus kategorijų, išskyrus 21 metų amžiaus grupę, vairuotojų skaičius nuo 2015 m. kyla.

Nuo 2011 m. iki 2015 m. bendras pradedančiųjų vairuotojų skaičius sumažėjo beveik 11,7 tūkst. (tai tik 2 tūkst. mažesnė grupė nei visas per penkerius metus Kaune teisę vairuoti įgijęs jaunimas). Tai sudaro 6,1 proc. visų „Regitroje“ per penkerius metus pirmą kartą vairuotojo pažymėjimą gavusių asmenų.

Klaipėda atsilieka

Iš miestų, kuriuose išduodama daugiausia vairuotojo pažymėjimų, išsiskiria Klaipėda – uostamiestis pagal pradedančiųjų vairuotojų skaičių lygiuojasi ne su lyderiais Vilniumi ir Kaunu, bet su Šiauliais ir Panevėžiu, kurie iki 25-erių metų amžiaus vairuotojams kasmet vidutiniškai išduoda apie 1,1 tūkst. vairuotojo pažymėjimų. Pirmaujančiuose miestuose vidutinis kasmet išduodamų vairuotojo pažymėjimų skaičius svyruoja nuo 2,5 iki 4,5 tūkst., kai penkerių metų Klaipėdos rezultatų vidurkis yra – tik 1,3 tūkst.

Palyginti proporciją, kiek pirmą kartą vairuotojo pažymėjimų išduodama didžiuosiuose šalies miestuose ir likusioje Lietuvoje, šis rodiklis yra stabilus: tiek prieš penkerius metus, tiek pernai – beveik trečdalis (28 proc.) pradedančiųjų vairuotojų startuoja didžiuosiuose miestuose, o likusieji (72 proc.) – pirmą vairuotojo pažymėjimą atsiima mažesniuose „Regitros“ padaliniuose.

Iš viso teisę vairuoti pernai turėjo apie 1,5 mln. šalies vairuotojų.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug